Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ATT TÄNKA PÅ., KÖPA UNGHÄST ARDENNER?  (läst 4062 gånger)

Livet på landet☘

  • Inlägg: 48
    • Bohuslän
ATT TÄNKA PÅ., KÖPA UNGHÄST ARDENNER?
« skrivet: 05 okt-18 kl 17:49 »
nu är det så att jag ska i helgen titta på en UNGHÄST(1åring)  ardenner. 

Vad ska jag tänka på när man köper en unghäst?
Vad för frågor är bra att ställa till säljaren? 

Detta är mitt första hästköp och har samlat på mig så mycket info som möjligt!  MEN jag vill även kolla med alla kunniga och erfarna hästägare här.

Vill poängtera att hästen kommer att tränas i tömkörning och i framtiden dra timmerstockar,  mindre tävlingar osv. 

Hur FORMAR jag en så bra brukshäst som möjligt???

VAD ska jag börja träna med hästen? 

Tips på bra bok?

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: ATT TÄNKA PÅ., KÖPA UNGHÄST ARDENNER?
« Svar #1 skrivet: 05 okt-18 kl 18:53 »
Vad kul att du tänker köpa brukshäst!

Vi börjar med den bra boken "Sunt hästmannaskap och körning" av Hans Sidbäck.
http://www.sidback.se/forsaljning/bocker-dvd/

Det här är den enda existerande moderna boken (utgiven 2010) om arbetskörning.

Om du inte tidigare har erfarenhet av skogs- och jordbrukskörning, så rekommenderar jag att först och du bör gå kurs, i just sådan körning.
Kurser anordnas av rasföreningarnas lokalavdelning (Föreningen Nordsvenska Hästen, Ardenner föreningen) i vissa distrikt av JUF, samt av föreningen Sveriges skogskörare. Det finns också en hel del duktiga som anordnar "privata" kurser, eller som håller privatlektioner.
Undvik alla kurser i sådant som travkörning, det är alldeles fel sorts körning för att skapa en arbetshäst.

Inkörning måste man ta hjälp med, eventuellt genom att gå en inkörningskurs med sin egen häst, gör man fel, så kan man "förstöra hästen" för körning. Dessutom behöver man vid många moment vara många medhjälpare, med kunskap om inkörning och unghästar, vilket brukar vara svårt att ordna på egen hand.

Hans Sidbäck beskriver väldigt väl, hur man förbereder den unga hästen inför inkörningen, så läs boken, och gå gärna en kurs i unghästhantering av brukshästar!

Det är dags att börja nu i 1-års åldern med förberedelse inför inkörning, så det är dags att börja jobba med hästen så snart du fått hem den, och den "landat" i sitt nya hem.

Grundläggande är att hästen måste kunna stå uppbunden mot ett fast föremål med halsrem och grimma. Att den ska kunna gå långsamt ("myrsteg"), bakom kusken när man leder den, och man behöver vänja den vid att kliva över "saker" som bommar, grenar m.m., att det skramlar runt omkring den (kedjor som släpas över grus, plastdunkar fyllda med rasslande stenar, tomrör som studsar längs marken. Och så ska hästen läras att stå stilla! Att stå stilla är en av de viktigaste sakerna för en arbetshäst att lära sig!
Men jobbar med en sak i taget, tills hästen är helt trygg med det man försöker lära den.

Med så unga hästar jobbar man korta stunder i taget (max 10-15 minuter), eventuellt två ggr/dag, i en period om ett par tre dagar, sedan får hästen vila en vecka eller två, då snabbrepeterar man, och kollar att det man lärt hästen tidigare funkar, och så lägger man till nästa moment.
Men allt det här står i boken!

Frågor till säljaren?

Jag förutsätter att hästen är frisk, så det lägger vi åt sidan.

Kolla om säljaren haft hästen med vid sidan när mamma blivit körd, och hur hästen hanterats. Kan den lyfta hovar? Van att bli uppbunden? Har den åkt transport och kan lastas?

Men gå kurs! Var inte rädd för att kontakta lokalavdelningen av Föreningen Nordsvenska hästen, JUF eller Sveriges Hästkörare för kurser i arbetskörning, om Ardennerföreningen är föga aktiv med kurser i ditt område.

För man grejar sällan att lära sig körning, eller inkörning på egen hand!

« Senast ändrad: 05 okt-18 kl 19:02 av skogaliten »

Livet på landet☘

  • Inlägg: 48
    • Bohuslän
SV: ATT TÄNKA PÅ., KÖPA UNGHÄST ARDENNER?
« Svar #2 skrivet: 06 okt-18 kl 09:58 »
Tack så jättemycket för ett otroligt bra svar!! 

Hade inte en aning om vissa delar så det här var en innehållsrikt text! 

Ska strax åka och kolla på unghästen så detta ska bli spännande!!

Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
SV: ATT TÄNKA PÅ., KÖPA UNGHÄST ARDENNER?
« Svar #3 skrivet: 06 okt-18 kl 11:34 »
Det är egentligen inte det som du frågar om, men var noga med vilket psyke unghästen har. Om mamman till ex brukar dra brudpar till kyrkan så är det ju ett gott tecken - ingen skulle riskera något då! Du är ju nybörjare vad det gäller inkörning etc och man ska inte tro att alla ardennerhästar är lugna och snälla bara för att dom ser så hemskt lugna och stadiga ut. Om en unghäst du är intresserad av inte bor för långt bort så be ägaren att få umgås med den några gånger. Hantera den vanligt och se om den är medgörlig och vill vara till lags, kolla om den bryr sig om rassel o prassel, lägg till ex ett sjok vit ensilageplast där det inte brukar ligga något och se om den reagerar mm.

Livet på landet☘

  • Inlägg: 48
    • Bohuslän
SV: ATT TÄNKA PÅ., KÖPA UNGHÄST ARDENNER?
« Svar #4 skrivet: 06 okt-18 kl 15:09 »
Tack Nina för bra svar! 

Nu har jag träffat 1åringen.den hade gått brevid sin mor ett fåtal ggr vid körning.  Ägaren bor ca 30 min ifrån mig.  Hästen var skottsäker,  lugn och extremt social!  Gick jag så följde hon efter.  Gick ner på hovarna och hon reagerade inte.  Kändes otroligt bra!  Lynnet var typiskt ardenner.  Lugn o hon snöll.  Väldigt trygg om inte annat!  Magkänslan sa: En väldigt bra först häst! 

Jag ska nu åka upp ett par ggr till gården och umgås mer med henne.  Än så länge så känns inga tvivel. 

Tack för svaren kära ni!


Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: ATT TÄNKA PÅ., KÖPA UNGHÄST ARDENNER?
« Svar #5 skrivet: 06 okt-18 kl 15:49 »
Har du ingen egen erfarenhet av inkörning rekommenderar ja att du lejer för det jobbet.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: ATT TÄNKA PÅ., KÖPA UNGHÄST ARDENNER?
« Svar #6 skrivet: 06 okt-18 kl 16:31 »
Tack Nina för bra svar! 

Nu har jag träffat 1åringen.den hade gått brevid sin mor ett fåtal ggr vid körning.  Ägaren bor ca 30 min ifrån mig.  Hästen var skottsäker,  lugn och extremt social!  Gick jag så följde hon efter.  Gick ner på hovarna och hon reagerade inte.  Kändes otroligt bra!  Lynnet var typiskt ardenner.  Lugn o hon snöll.  Väldigt trygg om inte annat!  Magkänslan sa: En väldigt bra först häst! 

Jag ska nu åka upp ett par ggr till gården och umgås mer med henne.  Än så länge så känns inga tvivel. 

Tack för svaren kära ni!



Hoppas att det fortsättar att kännas bra med 1-åringen!

Uppdatera gärna hur det går!

Livet på landet☘

  • Inlägg: 48
    • Bohuslän
SV: ATT TÄNKA PÅ., KÖPA UNGHÄST ARDENNER?
« Svar #7 skrivet: 06 okt-18 kl 21:13 »
Nina W jag kommer att uppdatera och säkert söka fler svar framöver 😅

Till veckan börjar vi med tömkörningen😁

Livet på landet☘

  • Inlägg: 48
    • Bohuslän
SV: ATT TÄNKA PÅ., KÖPA UNGHÄST ARDENNER?
« Svar #8 skrivet: 06 okt-18 kl 21:14 »
Håkan B

Jag får som tur är lektioner utav hästägaren men tömkörningen ☺

EvaS2

  • Inlägg: 13
    • Södermanland
SV: ATT TÄNKA PÅ., KÖPA UNGHÄST ARDENNER?
« Svar #9 skrivet: 07 okt-18 kl 09:48 »
Din häst måste ha hästsällskap där du ska ha den.
Bra med kunnigt hästfolk i din närhet att fråga.

Postat med Alternativ.nu´s app


Livet på landet☘

  • Inlägg: 48
    • Bohuslän
SV: ATT TÄNKA PÅ., KÖPA UNGHÄST ARDENNER?
« Svar #10 skrivet: 07 okt-18 kl 18:25 »
Ja det är såklart jätteviktigt!  Ägaren till unghästen känns det väldigt tryggt med. 

Tips på bra handbok online någon?  Ex.  Grundträning för unghäst?

Postat med Alternativ.nu´s app


skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: ATT TÄNKA PÅ., KÖPA UNGHÄST ARDENNER?
« Svar #11 skrivet: 07 okt-18 kl 19:12 »
Köp Sidbäcks bok!

Den är helt inriktad på arbetskörning, och grunderna runt det.

Han har dessutom "samma" grundtänk, som finns t.ex. hos kuskutbildningen på Wången.

Att hoppa runt bland websidor med varierande kvalitet, avråder jag från innan man har en stabil grund att stå på det finns en del bra, men minst lika mycket som bara blir fel.

Livet på landet☘

  • Inlägg: 48
    • Bohuslän
SV: ATT TÄNKA PÅ., KÖPA UNGHÄST ARDENNER?
« Svar #12 skrivet: 07 okt-18 kl 19:30 »
Tack så mycket skogaliten

Postat med Alternativ.nu´s app


 

Bagger

  • Inlägg: 382
    • Uppland
SV: ATT TÄNKA PÅ., KÖPA UNGHÄST ARDENNER?
« Svar #13 skrivet: 09 okt-18 kl 09:45 »
Tänk på att du ska ha ett stall till hästen som ska gå att värma upp, plus att den kräver motsvarande en hektar betesmark under betesperioden.
Glöm vad som står om regler om vindskydd på jordbruksverkets sida, dom gäller inte i praktiken, hör med länsstyrelsen och djurskyddet direkt, innan du skaffar häst.
Var hittar man en skylt med HÄR SUGER VI, så slambilen hittar rätt?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

790 gäster, 3 användare
xaelanar, Björkris, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser