Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lättskött på skogstomten?  (läst 2103 gånger)

Johannele

  • Inlägg: 63
    • Finland
Lättskött på skogstomten?
« skrivet: 01 okt-18 kl 13:14 »
Hej!

Jag är visserligen trädgårdsmästare men har ingen större erfarenhet av skogsvård och hur träd beter sig i "vilt" tillstånd. Så frågan lyder: Vi har en skogstomt som delvis ska få förbli skog med halv- och fullvuxna björkar, någon gran, en rönn och en gammal asp plus några lönnar utanför tomten. På tomten växer fullt med sly av asp, rönn och lönn, men inte alls av björk. Jag skulle på lång sikt vilja ha en "vårdad" skog med företrädesvis björk och så lite jobb med slyröjning som möjligt, vill ha fri sikt mellan stammarna. Antar att jag för att åstadkomma allt detta bör fälla fullvuxna aspar (efter ringbarkning?) och rönnar? Grannens lönnar kan jag inte mycket åt. I fråga om asp är väl rotskott det största problemet, medan lönn och rönn frösår sig - eller? Björkarna skulle gärna få fröa av sig för långsiktig föryngring, men det tycks de inte göra.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Lättskött på skogstomten?
« Svar #1 skrivet: 01 okt-18 kl 19:36 »
Björk skall helst ha bar jord för att fröna skall få fäste. Inte gräs, inte tjocka lager gamla barr. Men om det växer lönn och rönn så är det väll bättre att satsa på dom? Bättre virke, snyggare träd, bättre för den biologiska mångfalden

Johannele

  • Inlägg: 63
    • Finland
SV: Lättskött på skogstomten?
« Svar #2 skrivet: 02 okt-18 kl 11:45 »
Intressant, Ett svart får! På vilket sätt är lönn och rönn bättre för den biologiska mångfalden? Det är i alla fall ett argument som biter på mig. Vilka träd som ger virke spelar ingen roll, och där föredrar jag ändå att få björkved till brasan. Snygga träd - en smakfråga. Men tolkar jag dig rätt om det blir mindre sly i en renodlad björkskog eftersom björken har svårare att självså sig i gräs? Det är ju egentligen det jag är ute efter, att inte behöva ha igång röjsågen vart och varann år då utsikten från vardagsrummet växer igen.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Lättskött på skogstomten?
« Svar #3 skrivet: 02 okt-18 kl 13:04 »
Björk är inga roliga träd att ha nära hus.
Mycket rötter som far överallt.
Suger mycket vatten.
Blir löv överallt.
Mer mygg å skit.

Bättre med gran och tall.

Runt mina hus har jag tagit bort en del och det mesta av odjuren är borta,
Resten ska bort, bara jag får tid att ta hit grävmaskinen.

Då ska det även flyttas lite små tallar och granar, som står för tätt och på fel ställe.
Samt fixa gropar där vatten samlas.

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Lättskött på skogstomten?
« Svar #4 skrivet: 02 okt-18 kl 14:16 »
Här är alla lövträd välkomna utom just Aspen. Den är ett ogräs i sin rätta bemärkelse.

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Lättskött på skogstomten?
« Svar #5 skrivet: 02 okt-18 kl 16:55 »
Varför är Rönn, Asp, eller Lönn bättre för den biologiska mångfalden och värda att spara på? Ja, det är en viktigt fråga, som är väl värd att fundera på.

Ett svartf år har alltså helt rätt, dessa träd (och flera arter av s.k. "bärande träd", oxel, sälg samt ädellövträd) är väldigt bra och viktiga, medan Björk, hur vacker den är, och hur bra än veden brinner, är sämre för den biologiska mångfalden.

Asp, rönn, lönn m.fl., ger många och bra blommor, som gynnar mångahanda flygande insekter, bin, humlor, och därmed fåglar som äter insekter, många av insekterna bor också i/på/kring trädet. De insekter som gynnas av blomningen, äts också av rovinsekter förutom fåglar. En gammal asp är nästan ett lika fantastiskt ekosystem som en gammal ek!.
Asp, Rönn och lönn, bildar också frukter (bär, frön, nötter), som också äts av insekter fåglar och diverse små djur. Dessutom så förgrenar sig äldre träd av dessa arter, så att det bildas många bra ställen för bobyggande för djur och fåglar, och inte sällan väljer många fåglar, som t.ex. hackspettar gamla aspar t.ex. för sina bohål.

Rönn har ett högt värmevärde, men är inte så vanligt som "ved". Några tusen kvm räcker hur som helst inte till för att värma ett hus fullt ut, kanske om man jobbar med något slags "slyodling"/energiskog, där man har snabbväxande trädslag (poppel, asp, sälg) som man ställer i rader, och skördar så snart de växt till sig något, kan man få det att räcka.

Björkar må ha vackra vita stammar, men vare sig björkfrön eller för den delen barken på björkarna, är lika attraktiv för vare sig fåglar eller insekter, och därmed andra djur, som andra, tidigare omnämnda trädarter. Björk suger också mycket vatten, att det lätt blir väldigt torrt under björkarna, och alltså dåligt med undervegetation och örter (återigen: varierad och mångfaldig undevgetation, med många örter och blommor, gynnar den biologiska mångfalden, insekter, fåglar etc). Har man väldigt blöt mark, kan ju björkarna hjälpa till med att få det mer "lagom torrt".

Det finns ingen motsättning, mellan t.ex. rönn och asp, mot att skapa "en vårdad" skogstomt! Välj ut lagom antal sly att spara, och röj bort slyet runtomkring. Hjälp det utvalda slyet att anta stamform, genom kvistning, uppbindning eller vad som behövs. Gör gärna så att träden hamnar i grupper med lite öppnare ytor emellan, och så gärna in ängsblommor på de öppnare ytorna, också för att gynna fjärilar, humlor, bin, och andra pollinerande insekter. Mångfald av småfåglar får man "på köpet".

Några av grupperna i skogsdungen, kan ju bestå av nästan ren björk, om man vill det. Det måste ju inte vara "antingen eller", det kan ju faktiskt vara "både och"...

En vacker skogsdunge med varierade trädslag på en skogstomt (uppfattar det som att är en tomt, alltså sammanlagt några tusen kvm, och inte flera hektar?), kan ju tillföra många värden till fastigheten.
Har man det intresset, så kan man ju även plantera lite spännande träd som inte är så vanliga i grannskapet, men som fungerar inom växtzonen även om det är på gränsen.

Observera att det tar några år av idogt röjande (röjsåg kan vara ett bra hjälpmedel) för att slutgiltigt ta död på slyet. Man får nog lov att röja två ggr per växt säsong de första åren, sedan mer sällan. Klipp av det medan det är mjukt och grönt (före midsommar) första gången, och så en gång till i början av augusti t.ex. Till slut har man tröttat ut plantan.

Lycka till med skapandet av den vackra skogsdungen!

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Lättskött på skogstomten?
« Svar #6 skrivet: 02 okt-18 kl 19:42 »
"Skogaliten" har väl fått med det mesta om varför rönn och lönn är bättre för den biologiska mångfalden än björk, men jag vill bara påpeka att aspen är vindpollinerad, deras blommor är inte till nytta för insekter. Inte heller får de någon frukt, deras frön ser ut ungefär som maskrosornas fluff. Däremot är de mycket viktiga som boträd, hackspettarna göra hål som sedan andra kan flytta in i. Därtill är det många lavar som trivs med att växa på asp, i den aspekten är faktiskt asp det bästa av de oädla träden.

Men björk är egentligen  inte heller så illa, en björkskog är åtminstone betydligt bättre än granskog. Björkarna gödslar marken med sina löv och låter ljus nå ner så man får ett örtskikt och man kan till och med ha ett buskskikt med tex. hassel om man vill.

Johannele

  • Inlägg: 63
    • Finland
SV: Lättskött på skogstomten?
« Svar #7 skrivet: 02 okt-18 kl 20:23 »
Tusen tack för era utförliga förklaringar om den biologiska mångfalden! Det är ett argument som biter på mig, som sagt. Jag gillar i princip idén med att spara några unga rönnar och lönnar och sedan trötta ut resten av slyet - men kommer de jag har sparat då inte att fröså sig igen och bara åstadkomma mer jobb varje år? Eller kanske jag helt enkelt måste acceptera årlig slyröjning som en del av en tomt med utsikt mellan stammar..?

Och jo, det är fråga om en tomt på 2500 m2, varav hälften kommer att få förbli skog och hälften mer traditionell trädgård, så det är inga stora arealer vi talar om. Därför är det här med vedtillgång inte heller centralt, bortsett från att man förstås tar vara på veden då något gammalt träd behöver fällas.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Lättskött på skogstomten?
« Svar #8 skrivet: 02 okt-18 kl 20:37 »
Det är naturligt för en skog att det hela tiden skall komma "utmanare" nerifrån. De klarar kanske aldrig nå upp till ljuset men de står redo om ett träd skulle dö eller blåa ner och det blir en lucka i lövtaket. En skog utan "sly" är det något fel på.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

335 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser