Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fundersam på inhängnad  (läst 3222 gånger)

stormalfred

  • Inlägg: 24
    • Hälsingland
Fundersam på inhängnad
« skrivet: 21 maj-18 kl 10:31 »
Hej!

Jag har precis fått klart en generös beteshage till mina tre Jämtgetter, de är sly så det räcker och blir över, och det är steniga och branta partier i den bakre delen av hagen, så de torde trivas utmärkt där. Men hur som haver så väljer de att oftast ligga i ena hörnet på en kal jordfläck närmast grinden. Vad kan detta bero på? Jag märkte när jag satte upp hagen att det var gott om pissmyror på vissa ställen, kan de ha någon inverkan?

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Fundersam på inhängnad
« Svar #1 skrivet: 22 maj-18 kl 09:10 »
Tror inte det är pissmyrorna utan den bara jorden. Getter gillar att ligga där det är torr jord, speciellt när det är varmt, kanske någon slags svalka?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

stormalfred

  • Inlägg: 24
    • Hälsingland
SV: Fundersam på inhängnad
« Svar #2 skrivet: 22 maj-18 kl 11:53 »
Det tror jag också, hästar brukar ju tycka om att rulla sig i jorden när det är varmt ute, och det verkar inte gå någon nöd på dem i övrigt.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Fundersam på inhängnad
« Svar #3 skrivet: 23 maj-18 kl 11:25 »
Tre getter i en stor hage, de vill nog även vara nära människorna!  Det är mycket sociala djur, det här!   :-*
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

382 gäster, 8 användare (3 dolda)
xaelanar, javill, Be, Lucas Axman, Jon.b

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser