Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vill skaffa getter  (läst 3300 gånger)

Sara Marberg

  • Inlägg: 23
Vill skaffa getter
« skrivet: 11 aug-17 kl 18:48 »
Jag har en dunge på 0,5 hektar. Fullt med träd och blad och lite sten kullar.
 Om jag fixar ett skjul i trä så de har en skön liggplats. Kan de vara ute större delen av året? Det finns docl ingen el där. Tror ni de smiter om två eller tre getter har den ytan att röra sig på?  Sen på vintern kan de vara i den tomma grishuset med mindre rastgård.

Postat med Alternativ.nu´s app

Postat med Alternativ.nu´s app


skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Vill skaffa getter
« Svar #1 skrivet: 11 aug-17 kl 19:37 »
Hej och välkommen hit  :) !

Getter har ingenting emot att gå ute året runt, de klarar kyla mycket bra. De blaskiga vintrar som ofta förekommer här i södra Sverige är dock inte populära, så då kan en överväga att ha getterna inne på vintern. Då trampar de heller inte sönder marken till lervälling!
Ett halvt hektar funkar nog till ett par getter, men köp dem från samma ställe så att de är kompisar. Men de kommer att ge sig på de flesta yngre träd och barka ihjäl dem, blir de riktigt hungriga eller om det är ett år med dålig växtlighet (som i år) stryker även stora träd med, så de bör hägnas in om du vill ha dem kvar.
Vill du göra en insats för någon av våra utrotningshotade getraser göinge-, jämt- eller lappgeten brukar det finnas gott om djur till salu nu under sensommaren och hösten. Föreningen Allmogegetens hemsida: www.allmogegeten.se

Du hade startat en likadan tråd i Övrigt om getter, men den dubbelposten har jag modererat bort.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Sara Marberg

  • Inlägg: 23
SV: Vill skaffa getter
« Svar #2 skrivet: 11 aug-17 kl 19:54 »
Tack. Jag råkade skriva på fel och sen visste jag inte hur jag skulle göra. Träden är mest granar och det är en övergiven liten dunge jag fått när jag fick en avstyckad gård. Men eftersom jag inte kan få någon el i den dungen så blir det kanske svårt att hålla de inne. Har inte tänkt på ras än, vill förbereda mig först men tack för tipset.

Postat med Alternativ.nu´s app


Missen

  • Inlägg: 64
    • Västergötland
SV: Vill skaffa getter
« Svar #3 skrivet: 11 aug-17 kl 22:03 »
Utan el krävs det ett mycket gediget staket för att hålla getterna inne. Många getter är utbrytarkungar av rang. Det finns batteri och solcellsdrivna elaggregat dock så du behöver inte utesluta elstängsel.
Jag har haft mjölkgetter och de var väldigt frusna av sig och ville absolut inte vara ute på vintern. Skaffar jag getter igen någon gång så får det bli en härdigare ras.

Sara Marberg

  • Inlägg: 23
SV: Vill skaffa getter
« Svar #4 skrivet: 12 aug-17 kl 09:13 »
Utan el krävs det ett mycket gediget staket för att hålla getterna inne. Många getter är utbrytarkungar av rang. Det finns batteri och solcellsdrivna elaggregat dock så du behöver inte utesluta elstängsel.
Jag har haft mjölkgetter och de var väldigt frusna av sig och ville absolut inte vara ute på vintern. Skaffar jag getter igen någon gång så får det bli en härdigare ras.

Jasså finns de batteri drivna. Gud vad bra. Tänkte också hur jag ska kunna hålla dem inne annars. Haha. Kommer nog bara ha dem där på vår och sommar så får de va i stallet med rastgård på höst och vinter. Tror nog att det blir någon utrotningshotad art.

Postat med Alternativ.nu´s app


Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vill skaffa getter
« Svar #5 skrivet: 12 aug-17 kl 17:24 »
Mina höll sig snällt innanför sitt elstängsel drivet med batteri och solcell.  De gånger det blev strömlöst, så laddade jag batteriet och ersatte batterinypor m m som korroderat, samt hällde mera vatten på jordspettet.  Sen funkade det igen.

  En period hade jag mjölkningsrummet inne i hagen, och hällde dagligen ut diskvattnet över jordspetten.  Inga problem med dålig jordning den sommaren!

  Men jag flyttade hagen ofta, så de hade alltid gott om friskt, parasitfritt bete.  Din dunge är ju stationär.

  Sen jag hade getter har det kommit många skojiga produkter på marknaden.  Se bara till att ditt stängsel är av en typ som de inte kan trassla in sig i.  Jag förlorade flera djur i sådana, innan jag gick över helt till nät med plast som lodräta stag, inte tråd.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Sara Marberg

  • Inlägg: 23
SV: Vill skaffa getter
« Svar #6 skrivet: 13 aug-17 kl 15:58 »
Mina höll sig snällt innanför sitt elstängsel drivet med batteri och solcell.  De gånger det blev strömlöst, så laddade jag batteriet och ersatte batterinypor m m som korroderat, samt hällde mera vatten på jordspettet.  Sen funkade det igen.

  En period hade jag mjölkningsrummet inne i hagen, och hällde dagligen ut diskvattnet över jordspetten.  Inga problem med dålig jordning den sommaren!

  Men jag flyttade hagen ofta, så de hade alltid gott om friskt, parasitfritt bete.  Din dunge är ju stationär.

  Sen jag hade getter har det kommit många skojiga produkter på marknaden.  Se bara till att ditt stängsel är av en typ som de inte kan trassla in sig i.  Jag förlorade flera djur i sådana, innan jag gick över helt till nät med plast som lodräta stag, inte tråd.

Ja oj vad trist. Vad bra du hittat något som funka. Fundera med förnär och sen 2 eltrådar av något slag och de blir nog solcell o batteri här med för de är en liten bit från huset

Postat med Alternativ.nu´s app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

300 gäster, 2 användare (1 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser