Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Betesplanering  (läst 3283 gånger)

WP

  • Inlägg: 168
    • Södermanland
Betesplanering
« skrivet: 18 sep-16 kl 18:22 »
Hej,
Jag har bara börjat fundera på det här med getter och nu har jag säkert den vanligast förekommande frågan på forumet men jag hittar inte (ja jisses vad mycket andra problem med benbrott och löss, blir nästan avskräckt  :-\) så jag hoppas någon orkar förbarma sig över mig. Har införskaffat Sjödins Getter men jag tyckte inte det stod så bra där.

Jag har ganska mycket mark som skulle passa, men för att jag inte ska förstöra för mig själv med en massa andra samtidiga projekt här så måste jag planera för hagar redan nu. Jag vill helst inte avmaska i onödan utan vill få till en bra betesplanering som förhindrar parasiter. Vilka fällor kan man gå i? Hur många hagar behöver jag? Tänkte försöka undvika killingar under 3 månader eftersom djur äldre än så verkar kunna bli immuna mot Coccidier.

Läste i fårboken att en hage som använts till sommarbete inte ska användas nästa sommar, gäller det även getter? Hur är det med vinterhagar? Och finns det parasiter likt stora blodmasken hos häst, som gör att man måste låta hagen vila minst två torrperioder i rad? Det här är ingen mark som man glatt plöjer upp för att bli av med mask utan blir det väl infekterat får det vila.

Sjödin skriver "En riktig betesteknik med många fållor och snabba byten är det viktigaste". Vad sjutton betyder det? Blir en hage parasitfri om den får vila en månad? Eller handlar det om hur snabbt getterna springer när de byter från det ena betet till det andra?  ;)

Jag har vindskydd som jag kan flytta runt och som skulle fungera bra som lösdrift. Har varmstall på gården med fårbox som jag skulle kunna ta in dom i vid behov. Och jag har vatten att hämta lite här och där och det mesta går att lösa med slangar för att slippa kånka.

Så, hur många hagar bör jag sätta upp för att vara på den säkra sidan?  ???






WP

  • Inlägg: 168
    • Södermanland
SV: Betesplanering
« Svar #1 skrivet: 18 sep-16 kl 18:25 »
Ah, den här borde legat under "Hus, hägn och bete", inte "sjukdomar". Sorry, kan man flytta den?

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Betesplanering
« Svar #2 skrivet: 18 sep-16 kl 22:32 »
Det beror på hur många getter du har. Har du exempelvis 50 getter är det bättre att ha flera hagar varje sommar än att släppa ut dem i en hage på 10 hektar.
Om du exempelvis bara har 4 getter så räcker det med en sommarhage och en vinterhage. Har du killingar är det bra om du släpper dem i en ren "välkomsthage" i början av sommaren så de möter parasiter först när de blivit lite äldre. Många som slår vall låter djuren beta återväxten och har alltså minst 2 sommarhagar.

Angående parasiter så är en av de farligaste parasiterna för getter "stora magmasken". Parasiter köper man vanligen in så det kan vara bra att kolla säljarens träckprover och köpa från en besättning som inte haft problem med stora magmasken som är rätt vanlig. Parasiterna sitter i gräs och därför är det utmärkt om du har mycket sly i hagen, dvs lövträd och buskar de kan äta för där finns inga parasiter.
Vissa parasiter övervintrar, dvs de finns i gräset redan på våren och har överlevt vintern, medan andra parasiter övervintrar i djuren och kläcks först när det varit varmt länge, i juli.

Nej, hagen blir inte parasitfri på 3v utan hagen måste vila hela sommaren för att bli parasitfri. Dvs om du använder en hage sommaren 2016 är de parasitfri våren 2018.
De flesta djur har måttliga nivåer av parasiter och äldre djur bygger upp ett visst skydd. Man kan inte förvänta sig att djuren skall kunna vara parasitfria även om många med 0 EPG i sina träckprov tror att de har parasitfria djur. Vanligt är att man tar träckprov varje vår och kolla hur det ligger till med parasitläget och avmaskar vid behov.


skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Betesplanering
« Svar #3 skrivet: 19 sep-16 kl 08:36 »
Jag har flyttat tråden nu.
Olivia.k har som vanligt många kloka tankar. Några tillägg:
Coccidios är först och främst ett stallproblem, så håller du rent och torrt inne hos killingarna ska det inte behöva vara något bekymmer. De flesta låter killingarna födas inne, och dessutom bör de få vara inne nattetid minst den första månaden i livet, mtp rovdjur. Även ett litet rovdjur som räven kan knipa killingar. Större rovdjur tar också vuxna getter, så tänk över det om du har såna där du bor.
Vinterhagar bör du ha på åkermark, eftersom du tillskottsfodrar getterna på vintern, kommer marken annars att bli övergödd så småningom (nässlor!). Åkern slår/skördar du sedan på sommaren/hösten, och återväxten är att betrakta som parasitfri.
Hur många sommarhagar du ska ha beror på. Att Erik Sjödin tycker att en ska byta hage ofta, har troligen med parasiternas livscykel att göra. Om en viss parasit har en livscykel från att geten äter äggen tills den bajsar ut ägg och de kläcks på betet, som är 2 veckor t ex, bör en alltså flytta djuren innan 2 veckor har gått, för att undvika att de blir återinfekterade av parasiten ifråga.
Växelbete med andra djurslag som inte är Små idisslare (inte får, m a o) är bra för att minska parasittrycket. Hästar och kor (eller kanske grisar eller gäss) är lämpliga djur att växelbeta med. Har en inte egna växelbetesdjur, kanske det går att samarbeta med en granne. Getter är ju mycket uppskattade för sin förmåga att röja sly!


 
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

WP

  • Inlägg: 168
    • Södermanland
SV: Betesplanering
« Svar #4 skrivet: 20 sep-16 kl 10:42 »
Tusen tack Oliva.K och Skräptanten! Planeringen är igång...

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Betesplanering
« Svar #5 skrivet: 22 sep-16 kl 16:21 »
Välkommen!  En tanke till:  Om du är osäker på säljarens förmåga att hålla sina djur parasitfria (ellero m du förälskar dig i några individer som kanske har sådana problem), så ha dem inne den första tiden och samarbeta med SVA och med din favoritveterinär så att djuren är fria från sånt elände när de första gången kommer ut på sitt nya bete.  "Det är inte djuren ni ska hålla parasitfria, utan betet!"  (Kalle Hammarberg)

  Har du funderat över lämplig ras för dina syften och din personlighet?  Det finns flera utrotningshotade getraser i Sverige, som behöver nya platser att bo på.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

356 gäster, 2 användare
xaelanar, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser