Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dvärgetter (frågor)  (läst 8680 gånger)

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Dvärgetter (frågor)
« Svar #20 skrivet: 01 maj-16 kl 10:42 »
Nja, det kan bli förgiftningar.  Helst ska de ha tillgång till många olika sorters salt och mineral, så att de kan välja.   De vet ganska bra själva vad de behöver för tillfället.


Ja, det är klart att det kan bli förgiftningar. Exempelvis om man utfodrar med ko-kraftfoder i pelletsform på en mjölkgård, säg 1-2kg om dagen per get, som är berikad med mineraler, sedan ger man dem fri tillgång till ko-mineralfoder utan tillgång till saltsten. Men det du ofta påstår att getter är så pass intelligenta att de kan känna vilka mineraler de behöver i form av koppar, selen, magnesium etc tror jag inte ett dugg på. Jag tror inte att getter är mer intelligenta än människan och jag känner inte när jag har brist på vare sig mineraler eller vitaminer. Det enda sug man kan känna är just vanlig saltbrist, dvs koksalt, Nacl.
Källor till mina påståenden är diverse artiklar som denna nedan där det står:

"Djur vet inte själva hur mycket mineraler de behöver. Vi måste skapa förutsättningar för att de skall få i sig tillräckligt med mineraler för att täcka sina behov. // Natrium, som finns i vanligt salt är den enda mineral som djuren kan känna sug efter. "

http://www.gardochdjurhalsan.se/sv/not/kunskapsbank/artiklar/2013/e/430/alla-djur-behover-mineraler-for-att-vaxa-och-ma-bra/

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Dvärgetter (frågor)
« Svar #21 skrivet: 01 maj-16 kl 12:34 »
getter är ganska lika hundar

 :) Nej, det är de absolut inte!

Att ha getter i ett villaområde på en tomt på 2000 kvm, eller öht utan tillräckligt med "getmark", låter för mig som att skaffa sig problem. Getter är flockdjur och två getter blir ingen riktig flock om du inte tänker att de ska få killingar och på så sätt utöka flocken.

Getter är i första hand buskätare och sly och bark ingår i deras naturlig föda. Gräs kommer längre ner på menyn. Alla har inte tid att gå skogspromenader med födosök med getterna var dag vilket innebär att de kommer att stå vid stängslet och skrika efter dig och skogspromenaderna, ev. ta sig ut.

Säd är kraftfoder. Friska getter som inte mjölkas/ger di eller är högdräktiga ska inte ha kraftfoder. Däremot ska getter ha en hel del annat bl.a. koppar. Ge ett mineralfoder för get och ko som innehåller mer koppar än ett sådant för får.

metbäcksfru

  • Inlägg: 22
    • Värmland
    • "Frun" i Metbäcken
SV: Dvärgetter (frågor)
« Svar #22 skrivet: 01 maj-16 kl 16:52 »
Hej Hej,

Har länge funderat på att skaffa Afrikanska Dvärggetter och jag ska bara ha getter till sällskap. Men jag har några frågor som jag undrar:

-Vi har 2000kvm platt grästomt, det låter kanske inte det som getterna skulle föredra mest, men fungerar det ändå, om man lägger in några stockar och stenar i hagen, samt hur stor ska hagen vara.

-Skullle det fungera om man hade en mindre hage som getterna alltid har tillgång till och en större hage som dom har tillgång till när man är hemma?

-Huset som dom bor i behöver väll inte vara uppvärmt, och kan dom bo i samma hus (som inte är uppvärmt) på Vintern?

Har aldrig haft getter förut och om det är något som ni vill lägga till eller tycker jag borde tänka på så är det bara att säga till! Tack på förhand!  :)

Här är en till som är helt ny på detta med getter! Vi ska till en början skaffa två stycken dvärggetter i sommar för att ha som slyröjare och lite sällskap. Sedan återstår det att se hur bitna vi blir och hur stor liten flock det slutar med om några år!
Jag läser så mycket jag bara kan här på alternativ.nu :) och är jätteglad för att detta forum finns!

Ang. 2000 kvm grästomt i ett villaområde så låter det lite väl litet ut även för endast två getter + att det inte verkar vara så "getvänligt" iom att det är platt gräsmatta och ett väldigt begränsat utrymme. Det går ju att göra lekpark till dem såklart, men det blir svårt detta med att växla hagar.
Om det är stadsplanerat område så måste du ha tillstånd för att få ha lantbruksdjur där. SE-nummer måste du också skaffa. Jag skulle definitivt också prata med närmaste grannarna om planerna så att de är med på noterna. De kanske inte är sååå glada för att ett par "gulliga" getter kommer knatandes och tuggar i sig ALLT i deras trädgårdar ;).

Risken med så lite hagmark är väl att de börjar ta sig ut när de anser att det är tråkigt och när de tycker det tar för lång tid innan de får komma ut på promenad.

Vårt getstall kommer inte att vara uppvärmt. De kommer att få mycket halm att boa in sig i när kylan kommer och sedan får de gå ut och in som de vill när vi är hemmavid. Nattetid och de stunder vi inte är hemma kommer de att få vara inne eftersom vi bor med 5 (!) vargrevir runt om oss. Så småningom ska vi sätta upp riktiga rovdjursstängsel men tillsvidare får det bli bara vanliga.
Utflyttad norrländska som nu bor på lantbruks-/skogsgård i nv Värmland.
Sambo, hund, 2 katter och två dvärggetsbockar.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Dvärgetter (frågor)
« Svar #23 skrivet: 01 maj-16 kl 18:39 »
Jag läser så mycket jag bara kan här på alternativ.nu :) och är jätteglad för att detta forum finns!

Hej metbäcksfru och välkommen hit!
På getsidorna finns mängder av kunskap om getter samlad. "Bara" att plöja igenom och ta till sig  :).

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Dvärgetter (frågor)
« Svar #24 skrivet: 01 maj-16 kl 22:36 »
att getter är så pass intelligenta att de kan känna vilka mineraler de behöver i form av koppar, selen, magnesium etc tror jag inte ett dugg på.
Men det gör Kalle Hammarberg, och mina getter gjorde som han sa att de skulle göra - välja olika mineralfoder!

Här är en till som är helt ny på detta med getter!
Välkommen du också från mej med!  :D
Risken med så lite hagmark är väl att de börjar ta sig ut när de anser att det är tråkigt och när de tycker det tar för lång tid innan de får komma ut på promenad.
Det är sant.

  Men det där med fem vargrevir låter lite läskigt, tycker jag.  De kan nog ta sig fram till gården utan att ni människor märker det.

   (Kalle Hammarberg är pensionerad nu, men mig veterligt fortfarande den som vet mest om getmedicin i Sverige.)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Dvärgetter (frågor)
« Svar #25 skrivet: 03 maj-16 kl 22:06 »
Whatsoever, vi har flera hektar hagar och de kan äta av kornas mineralbajor om de hellre vill det, har funderat om man borde plocka bort dem när jag läste detdär om koppar, men då verker det funka ändå.
(Mina getter dock dock av hög ålder, men har några mufflon/gutekorsningar kvar, de behöver inget kraftfodertillskott öht annat än när det är kallt i just detta fall, brukar mäta upp åt dem i rännan då och det har funkat i över 35 år här med friska djur (de är även friska vid slakt utan organskador eller parasiter generellt). Men säkerligen en massa som jag inte fått med i text eller som blev otydligt, jag är inte så bra på att sammanfatta saker i text i foruminlägg.).


Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Dvärgetter (frågor)
« Svar #26 skrivet: 04 maj-16 kl 08:14 »
Det där med risk för kopparförgiftning gäller som sagt FÅR som ges mineraler för nötkreatur. Getter BEHÖVER förhållandevis mycket koppar (i jämförelse med t ex får) så därför ska de ha nötmineraler, om en inte kan hitta någon sort som är specifikt för getter.

Rent generellt tror jag att det är vanligare med mineralbrister hos svenska getter, än -förgiftning.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Dvärgetter (frågor)
« Svar #27 skrivet: 04 maj-16 kl 15:39 »
Rent generellt tror jag att det är vanligare med mineralbrister hos svenska getter, än -förgiftning.
Det är det säkert.  Försåvitt de har tillgång till vanligt salt, och inte behöver äta massor av mineralfoder för att få i sig tillräckligt med salt.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

338 gäster, 5 användare
xaelanar, Valpen001, MagdaMaggan, Banelinjen, Hönshjärna

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser