Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dödar getter träden?  (läst 2674 gånger)

Fnixen

  • Inlägg: 104
    • Öland
Dödar getter träden?
« skrivet: 12 apr-16 kl 12:47 »
Har ca 0,6ha som jag skulle vilja ha ett par getter på som tar hand om all sly. Mest tall men även en del björk och hassel. Kommer getterna barka de större träden och döda dem?

Hur många getter kan jag hålla på det betet om jag även fodrar med hö på vintern?

Skickat från min E6653 via Tapatalk


Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Dödar getter träden?
« Svar #1 skrivet: 13 apr-16 kl 20:57 »
Välkommen hit!   :D

  De kommer nog att föredra hasseln och tallen framför björken, och även föredra de yngre plantorna framför de gamla.  Men om de får tråkigt, så kan de gnaga på allt möjligt.

  Räkna med motsvarande 2 kg hö per dag och get.  Plugga på om parasiter innan du skaffar djuren.

  Om du vill sysselsätta dem, så rekommenderar jag promenader.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

325 gäster, 2 användare
xaelanar, l.l@bahnhof.se

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser