Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga lammgrind  (läst 2901 gånger)

tommy f

  • Gäst
Bygga lammgrind
« skrivet: 10 feb-16 kl 12:53 »
Tjena!

Är det någon som byggt lammgrind i trä? Eller som har lammgrindar hemma och kan mäta hur stor öppning man bör göra?
Övriga tips är också intressant :)

Mvh Tommy

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Bygga lammgrind
« Svar #1 skrivet: 15 feb-16 kl 08:59 »
Tänker du "grind för att skilja av en get som ska killa" eller "grind som bara låter killingarna gå igenom till ett eget utrymme"?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Bygga lammgrind
« Svar #2 skrivet: 15 mar-16 kl 20:48 »
Välkommen till oss getdiggare!  :D

  Själva grinden bör vara 120 cm x 120 cm.  Spjälorna bör alltid vara vågräta, så att det djur som får för sig att försöka klämma sig emellan, finner att manken tar emot, inte bogar och revben.  (Om de kommer igenom med bogar och revben och sedan fastnar med höften, så måste du demontera din grind för att få loss dem ...)  Samma för de killingar som ska ha en egen lugn vrå, det ska vara manken som tar emot.  Du kommer att bli förvånad över hur stora killingar som kan klämma sig under även en låg bräda!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

347 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, surris91, Adels, Niklas Nyström, Westerbergarn, MickeMård

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser