Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ignorera personer  (läst 8761 gånger)

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Ignorera personer
« Svar #20 skrivet: 26 jul-15 kl 21:37 »
Jag har varit med här några år nu och det slår en att det upprepat och med jämna mellanrum uppkommer sådana här konflikter. Och det är ju förståeligt, människor är olika, har olika höga trösklar innan de blir provocerade och argumenterar på olika sätt. Men en sak är, förvånande nog, ständigt densamma, och det är, att det alltid handlar om samma person(er) som retat upp och provocerat andra medlemmar  :P
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Ignorera personer
« Svar #21 skrivet: 26 jul-15 kl 22:02 »
Grejen är att det inte spelar någon roll om man pausar en medlem. För problemet är främst att man inte tar debatten.
Vi ser juh hur bra det fungerar i riksdagen, sticker man huvudet i sanden så finns det ingen som kritiserar verkar det vara stående receptet.
Och hur bra fungerar det?

Det kommer alltid att finnas folk som kritiserar och tyvärr är en hel del på samhällstavlan åsiktsdebatt, precis som diskutionen om vacciner.
Det innebär att fakta i mångt och mycket har en underordnad betydelse när man diskutera utifrån sin åsikt.
Indylika fall faller det på den som har en motsatt åsikt får ta sig i kragen och försöka få fram sin åsikt och för att visa på att denne har rätt använda fakta.
Samma sak att man anser att tex länk är suspekt utifrån länkadressen det ställer krav på den som postar länken att förklara vad länken handlar om.
Är det svårt?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Sjaunja

  • Inlägg: 5539
    • -
SV: Ignorera personer
« Svar #22 skrivet: 26 jul-15 kl 23:02 »

Är det svårt?

Har du inte förstått att problemet är att du provocerar medvetet. Testa att skippa den ovanan. Är det svårt? Det här är inte flashback så var varsam med det här fina forumet och sunka inte ner det.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Ignorera personer
« Svar #23 skrivet: 26 jul-15 kl 23:10 »

Har du inte förstått att problemet är att du provocerar medvetet. Testa att skippa den ovanan. Är det svårt? Det här är inte flashback så var varsam med det här fina forumet och sunka inte ner det.

Och nu försöker du provocera mig.     
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

 

Sjaunja

  • Inlägg: 5539
    • -
SV: Ignorera personer
« Svar #24 skrivet: 27 jul-15 kl 00:17 »
Och nu försöker du provocera mig.     

Nej den gubben går ingen på. Vi som varit länge på forumet känner varandra rätt bra efter alla dessa år.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Ignorera personer
« Svar #25 skrivet: 27 jul-15 kl 00:18 »

Nej den gubben går ingen på. Vi som varit länge på forumet känner varandra rätt bra efter alla dessa år.

Min åsikt var att du försökte provocera, och det verkar du fortsätta med.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Ignorera personer
« Svar #26 skrivet: 27 jul-15 kl 01:39 »
Hur många läser samhällsdelen?
Hur många skriver där? 15?
Hur mycket av samhällsdelens grejer handlar om självhushållning? Tycker det mest tjatas om den gamla vanliga och
ruttna partipolitiken..

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Ignorera personer
« Svar #27 skrivet: 27 jul-15 kl 01:48 »
Liv och hälsa ja, och självhushålleri.
Ska väl varken handla om att köpa homeopatvatten, eller fabrikstillverkade skitpreparat från läkemedelsindustrin, utan om hur man fixar själv. Kokar te på läkevänderot och vallmo, hugger ved osv.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Ignorera personer
« Svar #28 skrivet: 27 jul-15 kl 06:27 »
Hur många läser samhällsdelen?
Hur många skriver där? 15?
Hur mycket av samhällsdelens grejer handlar om självhushållning? Tycker det mest tjatas om den gamla vanliga och
ruttna partipolitiken..

Samhällsdelen har frisedel från kravet på självhushålleri. Kanske för att det samhälle vi lever i också har det.

Liv och hälsa ja, och självhushålleri.
Ska väl varken handla om att köpa homeopatvatten, eller fabrikstillverkade skitpreparat från läkemedelsindustrin, utan om hur man fixar själv. Kokar te på läkevänderot och vallmo, hugger ved osv.

Och i så fall rimligen även de övriga tavlorna. Alltså kan vi sluta diskutera vilka inköpta hackor vi tycker är bäst.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Ignorera personer
« Svar #29 skrivet: 27 jul-15 kl 07:17 »
De problem jag för min del ser med Samhälle och Liv och hälsa är att konfliktnivån är lite högre där än i övriga delar av forumet. De kräver därför med aktivt modererande. Samtidigt är det kanske inte de mest prioriterade tavlorna. Alltså får de moderatorer i den mån det finns någon som verkligen är intresserad, vilket rätt få är.

Man kan också undra varför konfliktnivån är högre. Jag tror på följande orsaker:
* Det gemensamma intresset av att lära av varandra är troligen svagare än på resten av forumet. Detta gäller främst Samhälle. Dock finns även där ett intresse hos vissa politiskt aktiva eller intresserade att lära av varandra. Dessa är nog ändå huvuddelen av dem som deltar i Samhälle, tror jag. På så vis fungerar Samhälle rätt bra, ändå...
Jag tycker att Liv och hälsa har eller borde kunna ha sådant intresse i lika hög grad som resten av forumet. Vi behöver lära av varandra när vi vårdar oss själva och våra närmaste samt när vi väljer vård. Det är dock trångt med utrymme för dem som är intresserade av att på olika vis använda alternativ läkekonst att tala om detta på ett konstruktivt sätt. Tvärtom störs de så ofta av att andra känner sig provocerade så detta inte fungerar. Det enda som blir kvar är ofta diskussioner för-emot olika typer av alternativ läkekonst. Detta fyller inte nyss nämnda behov.

* Samhälle och Liv och hälsa är kanske områden där samsynen är lägre i ideologi och kunskapssyn. Dock finns sådan splittring även på annat håll. T.ex. har vi förut haft infekterade diskussioner för-emot ekologisk odling respektive gmo på odlingstavlorna. Dessa diskussioner har dock numera till stor del hänvisats till Samhälle. Samhälle gör på detta vis en tjänst gentemot forumet i övrigt, då den tar hand om kinkiga och potentiellt uppslitande debatter. Detta ökar förstås konfliktnivån på samhällstavlan.
Sammanhängande med dessa saker finns det också en oenighet på forumet om dessa tavlor ska få finnas och vad de i så fall ska få innehålla. Mitt intryck är att vissa personer som har en negativ till restriktiv syn på dessa tavlor uppträder störande på dem. Det är här det stora problemet ligger, som jag ser det. Jag misstänker minst en person för att aktivt och avsiktligt sabotera mycket av diskussionen på dessa tavlor. Det ligger nära till hands att tänka att problemet löses enkelt genom att ta bort en sådan person, kanske bara från dessa tavlor. Problemet med detta är dels att det då lätt dyker upp en ny bråkstake, dels att samsynen i forumet kanske inte är tillräcklig om vilka som stör mest. Då krävs i stället ett mer aktivt modererande.

Mitt förslag för Samhälle är att fortsätta som nu, men moderera mer aktivt. Om inte detta går så finns en gräns för hur länge man kan fortsätta, men jag tycker inte vi är där ännu.

Mitt förslag för Liv och hälsa är delvis detsamma, men framför allt ett annat, som jag utvecklar i en ny tråd, här:
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=177515.0
« Senast ändrad: 27 jul-15 kl 07:33 av Anders S »

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Ignorera personer
« Svar #30 skrivet: 27 jul-15 kl 10:47 »
De problem jag för min del ser med Samhälle och Liv och hälsa är att konfliktnivån är lite högre där än i övriga delar av forumet. De kräver därför med aktivt modererande. Samtidigt är det kanske inte de mest prioriterade tavlorna. Alltså får de moderatorer i den mån det finns någon som verkligen är intresserad, vilket rätt få är.

Man kan också undra varför konfliktnivån är högre. Jag tror på följande orsaker:
* Det gemensamma intresset av att lära av varandra är troligen svagare än på resten av forumet. Detta gäller främst Samhälle. Dock finns även där ett intresse hos vissa politiskt aktiva eller intresserade att lära av varandra. Dessa är nog ändå huvuddelen av dem som deltar i Samhälle, tror jag. På så vis fungerar Samhälle rätt bra, ändå...
Jag tycker att Liv och hälsa har eller borde kunna ha sådant intresse i lika hög grad som resten av forumet. Vi behöver lära av varandra när vi vårdar oss själva och våra närmaste samt när vi väljer vård. Det är dock trångt med utrymme för dem som är intresserade av att på olika vis använda alternativ läkekonst att tala om detta på ett konstruktivt sätt. Tvärtom störs de så ofta av att andra känner sig provocerade så detta inte fungerar. Det enda som blir kvar är ofta diskussioner för-emot olika typer av alternativ läkekonst. Detta fyller inte nyss nämnda behov.

* Samhälle och Liv och hälsa är kanske områden där samsynen är lägre i ideologi och kunskapssyn. Dock finns sådan splittring även på annat håll. T.ex. har vi förut haft infekterade diskussioner för-emot ekologisk odling respektive gmo på odlingstavlorna. Dessa diskussioner har dock numera till stor del hänvisats till Samhälle. Samhälle gör på detta vis en tjänst gentemot forumet i övrigt, då den tar hand om kinkiga och potentiellt uppslitande debatter. Detta ökar förstås konfliktnivån på samhällstavlan.
Sammanhängande med dessa saker finns det också en oenighet på forumet om dessa tavlor ska få finnas och vad de i så fall ska få innehålla. Mitt intryck är att vissa personer som har en negativ till restriktiv syn på dessa tavlor uppträder störande på dem. Det är här det stora problemet ligger, som jag ser det. Jag misstänker minst en person för att aktivt och avsiktligt sabotera mycket av diskussionen på dessa tavlor. Det ligger nära till hands att tänka att problemet löses enkelt genom att ta bort en sådan person, kanske bara från dessa tavlor. Problemet med detta är dels att det då lätt dyker upp en ny bråkstake, dels att samsynen i forumet kanske inte är tillräcklig om vilka som stör mest. Då krävs i stället ett mer aktivt modererande.

Mitt förslag för Samhälle är att fortsätta som nu, men moderera mer aktivt. Om inte detta går så finns en gräns för hur länge man kan fortsätta, men jag tycker inte vi är där ännu.

Mitt förslag för Liv och hälsa är delvis detsamma, men framför allt ett annat, som jag utvecklar i en ny tråd, här:
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=177515.0


Problemet är att det är åsiktstavlor och när folk inte kan hantera att någon har en avvikande åsikt så känner dom sig hotade.
Det är bättre att lära sig att försöka hantera känslorna och diskutera frågan.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Ignorera personer
« Svar #31 skrivet: 27 jul-15 kl 11:28 »
Problemet är att det är åsiktstavlor och när folk inte kan hantera att någon har en avvikande åsikt så känner dom sig hotade.
Det är bättre att lära sig att försöka hantera känslorna och diskutera frågan.

Det behöver inte vara hela havet stormar bara för att man diskuterar åsikter.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Ignorera personer
« Svar #32 skrivet: 27 jul-15 kl 11:45 »
Det behöver inte vara hela havet stormar bara för att man diskuterar åsikter.

Absolut inte. Problemet är som sagt att man måste lära sig att hantera saker och ting på ett sublimare sätt än uppenbart hat.
Vilket som verkar vara den metod som föredras idag.   
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Ignorera personer
« Svar #33 skrivet: 23 dec-21 kl 14:24 »
Gammal tråd, men den som har uBlock installerat kan lägga denna regel i listan med egna regler.

Citera
www.alternativ.nu##.post_wrapper > .poster > h4 > a:has-text(Användarnamn):nth-ancestor(4)

Detta kommer att ta bort användarens inlägg från sidan. Byt ut Användarnamn mot namnet på den person vars inlägg du inte längre vill se.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Ignorera personer
« Svar #34 skrivet: 23 dec-21 kl 14:43 »
Gammal tråd, men den som har uBlock installerat kan lägga denna regel i listan med egna regler.

Detta kommer att ta bort användarens inlägg från sidan. Byt ut Användarnamn mot namnet på den person vars inlägg du inte längre vill se.

Det blir intressant när ens inlägg bemöts av den dolde och den slår hål på ämnet fullständigt.  :D
Och ingen berättar det.. 
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Ignorera personer
« Svar #35 skrivet: 30 dec-21 kl 19:45 »

Har du inte förstått att problemet är att du provocerar medvetet. Testa att skippa den ovanan. Är det svårt? Det här är inte flashback så var varsam med det här fina forumet och sunka inte ner det.
Kommer nog aldrig hända Sjaunja ;) Men håll höjd, du är en verklig ljusglimt här.
 Som sagt förr kollade in och såg att det såg likadant ut här på forumet. Samma översitteri och begränsade självinsikt och tro på sin egen världsbild och trycka till andra med en annan.  Synd att ett sånt här forum får förstöras om och om igen. Återkommer om nått eller några år igen. Kram!

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Ignorera personer
« Svar #36 skrivet: 30 dec-21 kl 20:06 »
Varför är vissa spå jädra lättstötta?
(Nu menar jag ingen särskild person härinne, detta är INTE riktat till någon speciell person) det är väl bara att inte läsa de trådar man inte är intresserad av, jag var ju borta i mer än ett år men ändå hör man fortfarande samma papegojlika visor om och om och om igen som en upphackad gammal trattgrammofon som spelar samma spår om och om igen så jag köper inte att det är en eller två personer. Det är alltid den typen av personer på relativt stora forum har jag sett även där jag inte skrivit en enda rad hör man samma mekaniska pianos spela papegojvalsen gång på gång.
Om det är några som drar ned stämningen på hela forumet så är det ni!
Jag tänker inte ens läsa eventuella svar på detta, mitt liv är definitivt för kort att engagera mig i en massa skit som folk sprider ut bokstavligen överallt.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

407 gäster, 4 användare (1 dolda)
lichiplommon, Tångräkan, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser