Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skorsten till utomhuskamin  (läst 11243 gånger)

Torpfröken

  • Inlägg: 152
    • Uppland
Skorsten till utomhuskamin
« skrivet: 08 maj-14 kl 11:30 »
Jag har fått en kamin av en modell som har röret rakt bakåt, som jag tänkte använda som grill utomhus gå jag redan har ett gäng eldstäder inomhus. Men jag måste ju ha någon form av skorsten på den.
När jag googlar kaminrör, så får jag upp rör till sådana priser att det gör ont i mitt utförsäkrade hjärta.

Finns det någon billig lösning gärna så nära gratis som möjligt, till en kamin vars rör har måttet 140 mm utvändigt?

Che Guevara

  • Gäst
SV: Skorsten till utomhuskamin
« Svar #1 skrivet: 08 maj-14 kl 11:39 »
Det billigaste alternativet är väl spillo rör nackdelen är väl hållbarheten och gallvet tills det är ut bränt  Du behöver ju inte st å alldeles in på dom första brasorna nackdelen med spillo rör är att det inte håller så förfärligt länge beroende på hur mycket du eldar förstås .  Annars ett svart plåts rör som gäller rostfritt går ju helt bort. Försten kolla in bygg containrar.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Skorsten till utomhuskamin
« Svar #2 skrivet: 08 maj-14 kl 11:43 »
Spiro-rör. Gå till en plåtslagare och köp ett par stumpar som blivit över och en krök. Tätheten vid anslutningen är det ju inte så noga med utomhus, så ta 125mm rör och dreva med aluminiumfolie. Fungerar inne med för den delen, bara sotarn inte är av den gnälliga sorten ;)

Torpfröken

  • Inlägg: 152
    • Uppland
SV: Skorsten till utomhuskamin
« Svar #3 skrivet: 08 maj-14 kl 11:57 »
Ahh, tackar, det var bättre priser.

Hur fäster man röret i kaminen så det inte lossnar? Och hur gör man ett regnskydd uppepå? Hur långt rör bör man ha?

treeteller

  • Inlägg: 32
    • Skåne
SV: Skorsten till utomhuskamin
« Svar #4 skrivet: 08 maj-14 kl 12:24 »
Tackar för det här inlägget! Jag har samma projekt med en överbliven Vermont Casting, rödglaserad och alldeles för snygg att kasta. Sätta skorsten på och göra utegrill är ju en utmärkt idé!

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Skorsten till utomhuskamin
« Svar #5 skrivet: 08 maj-14 kl 12:37 »
Man fäster med en slangklämma modell större, och dra upp skorsten så att du inte besväras av röken.

andtol

  • Gäst
SV: Skorsten till utomhuskamin
« Svar #6 skrivet: 08 maj-14 kl 12:42 »
Hur fäster man röret i kaminen så det inte lossnar? Och hur gör man ett regnskydd uppepå? Hur långt rör bör man ha?

Det finns regnskydd till spirorör.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Skorsten till utomhuskamin
« Svar #7 skrivet: 08 maj-14 kl 12:48 »
Om du låter bli att använda krök med gummitätning (luktar bedrövligt) så blir det så otätt att regnskydd knappast behövs. Regnskyddet, om du väljer standard, slår ned röken vilket gör att du behöver högre pipa. En meter över huvudhöjd borde väl vara lagom för att inte besväras av röken.

Torpfröken

  • Inlägg: 152
    • Uppland
SV: Skorsten till utomhuskamin
« Svar #8 skrivet: 08 maj-14 kl 13:51 »
Man fäster med en slangklämma modell större, och dra upp skorsten så att du inte besväras av röken.
Ursäkta om jag är korkad, men ska jag då ta modellen större rör? För som ovanstående skrev så skulle jag ha 125 mm, och då fattar jag inte hur en slangklämma skulle fungera.

Det finns regnskydd till spirorör.

Har du en länk?




Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Skorsten till utomhuskamin
« Svar #10 skrivet: 08 maj-14 kl 16:07 »
Om du borrar 3 st 5mm hål i stosen som går ut från kaminen, stoppar in spiroröret 10-20cm och skruvar fast det med 3 st skruvar, så sitter det. Men en skruv så det inte snurrar, och hård drevning med aluminiumfolie fungerar också.

Jag kan inte dimensionerna, men om du har tur så finns det en övergång som passar utanpå ditt 140-rör, och då kan du använda slangklammer. Plåtslagarn kan också slå ihop något lite snabbt.

Vill du ha regnskydd så skall du nog ha ett sådant som inte bromsar röken för mycket, typ den här  https://www.soliduct.se/vindflojel-rostfri-125/p-1978.htm

Men det är billigare att borra ett litet hål i lägsta punkten på rökröret.

andtol

  • Gäst
SV: Skorsten till utomhuskamin
« Svar #11 skrivet: 08 maj-14 kl 18:59 »
Detta funkar bra för mig:

« Senast ändrad: 08 maj-14 kl 20:05 av Toll »

andtol

  • Gäst
SV: Skorsten till utomhuskamin
« Svar #12 skrivet: 08 maj-14 kl 20:04 »

andtol

  • Gäst
SV: Skorsten till utomhuskamin
« Svar #13 skrivet: 08 maj-14 kl 20:07 »
Det ska förstås påpekas att spirorör är inte speciellt nyttiga att eldas, emaljeringen, eller vad det heter, avger fula avgaser en stund. Och dessutom är det tunn metall, man kan ej elda för hårt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Skorsten till utomhuskamin
« Svar #14 skrivet: 08 maj-14 kl 20:24 »
Nja, galvningen släpper väl lite fortare än om de användes till vad de var tänkta för, men lite zink är inte farligt för naturen. Det alla far efter är de kraftiga zinkavgångar som blir när man svetsar i galvat material. Då står man dessutom med nyllet i zinkångorna. Men om man som du har rören inomhus så kan det visst bli otrevliga ångor från den första stumpen efter kaminen. Jag skulle nog använt obehandlat rör inne i växthuset (och ingen bromshatt på utsidan ;)), men jag gillar din opretentiösa lösning :)

JoB K

  • Inlägg: 6
    • Småland
SV: Skorsten till utomhuskamin
« Svar #15 skrivet: 21 apr-21 kl 22:13 »
Hur har det gått med era skorstenar?
Jag ska göra ett utekök och har en vedspis som jag tänkte fixa en skorsten till. Hur länge avger ett spirorör dåligheter?  Rökgasslang?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Skorsten till utomhuskamin
« Svar #16 skrivet: 22 apr-21 kl 09:40 »
Spirorör avger zinkångor så länge det finns något kvar av galvaniseringen. Och, som sagt, de brukar inte bli så långlivade. Ska det sitta utomhus och man har spirorör gratis tillgängliga så kan man ju använda det och det får hålla så länge det håller, men man köper inte ett nytt spirorör för att använda som skorsten. Då är det bättre att anskaffa ett stålrör med lite större godstjocklek, antingen sömlöst eller med längsgående svetsfog. Vill man få lång livslängd kanske man ska kosta på något korrosionströgt stål, t ex COR-TEN.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Skorsten till utomhuskamin
« Svar #17 skrivet: 22 apr-21 kl 10:21 »
Rostfritt är ju också trevligt.

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Skorsten till utomhuskamin
« Svar #18 skrivet: 22 apr-21 kl 10:38 »
Vill man få lång livslängd kanske man ska kosta på något korrosionströgt stål, t ex COR-TEN.
Då är prisskillnaden på block skorsten inte alltför högre. För det får man mer långsiktigt skorsten och mer användnings möjligheter och naturligtvis godkänd i alla sammanhang, utomhus som inomhus. 

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Skorsten till utomhuskamin
« Svar #19 skrivet: 22 apr-21 kl 11:00 »
Vill man ha en godkänd skorsten har Harvia en till sin bastukamin.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

785 gäster, 4 användare
xaelanar, von tratt, Björkris, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser