Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp, hittade röda hönskvalster..  (läst 8035 gånger)

JQHANNES

  • Inlägg: 138
    • Gotland
Hjälp, hittade röda hönskvalster..
« skrivet: 25 aug-12 kl 14:49 »
Har märkt att hönsen börjat kliat sig mycket på senaste tiden och en höna har fått en kal fläck på ryggen, troligtvis pga detta.
Idag hittade jag en röd kvalster i en springa i hönshuset.
Jag köpte Radar Raid och grönsåpa för rengöring, skall även köpa Frontline.
Men det som förvirrar mig är att det fanns så många olika förpackningar med olika styrkor och olika priser? 
Funkar den billigaste, eller vilken skall jag köpa?

Tänker göra såhär.
Börjar med att grovrengöra hönshuset, byter ut hö-et och skrubbar med grönsåpa.
Sprayar därefter med Radar. Låter hönsen gå in på kvällen, plockar ut en och en och droppar Frontline i nacken.

Låter det bra, något jag missat? Skall jag ta Frontline på kycklingarna också, de är ungefär 2-4 veckor gamla? Ankorna? De kliar sig också.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Hjälp, hittade röda hönskvalster..
« Svar #1 skrivet: 25 aug-12 kl 15:19 »
Här funkar det bra med bara Frontlinebehandling. Köp största pipetten, för 70 kg hund. Det varar till flest höns, 20 ungefär om du inte spiller för mycke. Styrkan är samma och det blir billigast.

Jag har aldrig gett något när kycklingarana varit mindre än runt 10-12 veckor, då kan man ge dem en droppe. Antar de inte dör om de är små men antagligen gnuggar de på sig lite från hönsmammorna. Jag har ju bara naturruvade.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Hjälp, hittade röda hönskvalster..
« Svar #2 skrivet: 25 aug-12 kl 15:33 »
Sprayar därefter med Radar. Låter hönsen gå in på kvällen, plockar ut en och en och droppar Frontline i nacken. Låter det bra, något jag missat?

Håller med tib, strunta i Radar.
Rött hönskvalster är oftast resistent mot det i alla fall. Och då är det onödigt att spraya runt med gift.
Strö ut Kiselpulver istället i hönshusets vrår o springor.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

RonjaRövardotter

  • Inlägg: 244
    • Jämtland
SV: Hjälp, hittade röda hönskvalster..
« Svar #3 skrivet: 25 aug-12 kl 22:29 »
En liten fråga: Kiselpulver- vart finns det? På granngården har de kiselpellets (tror jag att det var iaf) till häst men jhag antar att det inte är detta jag ska använda. Vart kan jag annars köpa rätt kisel?
*******************************************
Bor i paradiset med sambo, barn, katter, quarter, exmooreponny, shettis, gotlandskaniner, höns (hedemora, faverolle, dvkochins, appenzeller,  isbarkorsningar).
Planerar för inköp av en cane corso 2013!

Kelpie

  • Inlägg: 209
    • Västergötland
    • 'Höna Hem'  hönshus inredning
SV: Hjälp, hittade röda hönskvalster..
« Svar #4 skrivet: 25 aug-12 kl 22:37 »

På Granngården har de kiselpulver som mineraltillskott till häst.. (vit bunke, blå lock) det har diskuterats på forumet om det är rätt 'kornstorlek' - pulvret liknar florsocker och för min del fungerar utmärkt
Hönshus inredning
Höna Hem
www.honahem.com

Kelpie

  • Inlägg: 209
    • Västergötland
    • 'Höna Hem'  hönshus inredning
SV: Hjälp, hittade röda hönskvalster..
« Svar #5 skrivet: 25 aug-12 kl 22:43 »

Komplettera gärna med 'kvalsterfällor'  med andra ord tejpa fast wellpapp runt änden på sittpinnen, kvalsterna söker skydd där under dagen.. och då är det enkelt att plocka bort de. Billigt & giftfritt  :)
Hönshus inredning
Höna Hem
www.honahem.com

JQHANNES

  • Inlägg: 138
    • Gotland
SV: Hjälp, hittade röda hönskvalster..
« Svar #6 skrivet: 26 aug-12 kl 09:31 »
Hej - är ni helt säkra på ang radar?
Såhär stod det i en annan tråd jag läste:
Det är verkligen tråkigt om du låter kvalsterna vinna. Förstår att du är väldigt uppgiven och ledsen just nu men tror du inte att du kommer att sakna hönsen?
Har du försökt att stänga ute hönsen och spruta med Radar?
Har en kompis som tog till Radar som sista utväg och alla "rödingar" försvann  Han sprutade hela hönshuset på morgonen. Hönsen fick komma in på kvällen. De sov med öppna fönster. Morgonen därpå sprutade han igen och hönsen fick komma in på kvällen. Efter detta hade han inga mera "rödingar". Så fort han upptäcker det minsta lilla kryp så sprutar han med Radar. Han har aldrig haft någon invasion av dessa odjur efter detta. Är säkert 10 år sedan.
Alla hönor och tuppar uppvisade inga som helst symptom på förgiftning.
Men det är väldigt viktigt att inte hönsen är inne och att alla dörrar och fönster är stängda när man sprutar med Radar.
Får verkligen hoppas att du får bukt med ohyran och kan behålla dina höns.
Känner med dig  . Kämpa på, hönsen är värda det

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Hjälp, hittade röda hönskvalster..
« Svar #7 skrivet: 26 aug-12 kl 09:37 »
Jag har inte sett någon direkt invasion UTAN radar. Två (i år antagligen bara en) Frontline-runda så är det så gott som lusfritt. Har inte hittat mer än en (och det borde rimligen varit något annat då) på hela sommaren och jag kollar hönsen med bara armar.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

knatt

  • Inlägg: 121
    • Finland
SV: Hjälp, hittade röda hönskvalster..
« Svar #8 skrivet: 28 aug-12 kl 19:18 »
är Radar månne Rajd på finska marknaden?

JQHANNES

  • Inlägg: 138
    • Gotland
SV: Hjälp, hittade röda hönskvalster..
« Svar #9 skrivet: 28 aug-12 kl 19:29 »
Hej igen,
la in welpapp-fälla (dock rätt tunn wellpapp) för 2 dagar sedan och öppnade en idag. Helt tom??? Hade fått för mig att det skulle krylla av dem  ???
Men jag vet att hönsen har kvalster, de kliar sig ofta och en höna har en kal fläck på ryggen.

Jag la lydigt in wellpappen i frysen och får väl se om det ligger några döda kvalster där imorgon  >:D

Kelpie

  • Inlägg: 209
    • Västergötland
    • 'Höna Hem'  hönshus inredning
SV: Hjälp, hittade röda hönskvalster..
« Svar #10 skrivet: 28 aug-12 kl 21:37 »

Bara en undran.. du är helt säker på att det är kvalster de lider utav.. och inte tex löss?
Hönshus inredning
Höna Hem
www.honahem.com

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Hjälp, hittade röda hönskvalster..
« Svar #11 skrivet: 14 nov-20 kl 13:02 »
En undran..efter FrontLine, när kan man slakta?

Har både kvalster och ungtuppar i hönshuset..
Det är aldrig för sent att ge upp.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Hjälp, hittade röda hönskvalster..
« Svar #12 skrivet: 15 nov-20 kl 21:49 »
En undran..efter FrontLine, när kan man slakta?

Har både kvalster och ungtuppar i hönshuset..

Som det är idag, aldrig, livstids karens.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

614 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser