Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  KOMBUCHA!  (läst 15265 gånger)

Persilja

  • Inlägg: 5
KOMBUCHA!
« skrivet: 22 jun-08 kl 07:23 »
Hej , jag har haft en kombucha kultur i flera år men
av någon anledning fick jag mögel i den för ett tag
sedan och fick således göra mig av med den.
Söker nu febrilt efter en frisk ny Kombuchasvamp
och är djupt tacksam om någon här kunde hjälpa mig finna en.
Mvh Persilja

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: KOMBUCHA!
« Svar #1 skrivet: 26 jan-10 kl 10:49 »
Jag har också fått mögel på den ena av mina två kombucha-odlingar. Det är lite grönt mögel på den nybildade svampen överst i burken.

Finns det något sätt att rädda modersvampen på botten?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Televinken_73

  • Inlägg: 66
    • Uppland
SV: KOMBUCHA!
« Svar #2 skrivet: 27 jan-10 kl 21:07 »
Det kan ibland i nödfall gå att tvätta ren en sula och prova igen,
men jag rekomenderar dig nog att skaffa ny och inte ta onödiga risker!
har man för lite startkultur/kombucha med när man sätter nytt dvs mindre än 10% får man högre ph och lättare mögel!
har även fått höra att blöta på sulan genom att röra burken försiktigt minskar risk för mögel.
har tyvärr inte svampar så jag kan hjälpa er nu, men vi får hålla tummarna att någon har extra!
Allt jag vill bli, är att få känna mig fri ;)
Spänning får tiden att roligt framåt gå, om man ej på elstängsel olyckligt råkat skvätta på ;)

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: KOMBUCHA!
« Svar #3 skrivet: 27 jan-10 kl 21:13 »
Jag har en burk till, som än så länge är mögelfri. Kam stämma att det beror på att den nya svampen fastnade i kanten på burken, och därmed blev möglig. Jag provade med att ta bort den mögliga svampen, som var torr på ovansidan där möglet satt och spara modersvampen på bottnen. Vätskan luktar gott och syrligt. Vi får se vad som händer, jag är nybörjare på kombucha, detta är min första omgång.

Ska gå och vippa lite på den friska burken, håller tummarna för att den blir bra, även om den andra burken kanske inte funkar.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Mata

  • Inlägg: 1706
    • Södermanland
SV: KOMBUCHA!
« Svar #4 skrivet: 28 jan-10 kl 10:50 »
En fråga, någon påstod att kombucha är hallucinogent. Det har jag inte hört ngt om... Stämmer det?

Eulalia II

  • Inlägg: 1588
    • Södermanland
SV: KOMBUCHA!
« Svar #5 skrivet: 28 jan-10 kl 11:31 »
En fråga, någon påstod att kombucha är hallucinogent. Det har jag inte hört ngt om... Stämmer det?
:D va!
Jag har druckit kopiösa mängder, och än så länge har jag inte hallucinerat...mer än vanligt, vill säga. Däremot så kan man få en rejäl energikick när man börjar dricka kombucha.
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

Eulalia II

  • Inlägg: 1588
    • Södermanland
SV: KOMBUCHA!
« Svar #6 skrivet: 28 jan-10 kl 11:37 »
Persilja, jag kan skicka ny om ett tag. Kasta den gamla mögliga.
Den är förmodligen hallucinogen  ;D
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

Mata

  • Inlägg: 1706
    • Södermanland
SV: KOMBUCHA!
« Svar #7 skrivet: 29 jan-10 kl 08:19 »
Hahaha... Inte mer än vanligt. HMmm... ::) ;D

Okej, det låter betryggande!

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: KOMBUCHA!
« Svar #8 skrivet: 29 jan-10 kl 08:25 »
Om man tagit bort en kombuchabebis (liten nybildad), kan det då bildas en ny i samma sats eller ska jag börja om med nytt te?

Hur "vet" svampen om det finns en bebis eller inte? Vad avgör om det börjar bildas ny svamp?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Televinken_73

  • Inlägg: 66
    • Uppland
SV: KOMBUCHA!
« Svar #9 skrivet: 29 jan-10 kl 17:31 »
nya bebisar bildas på ytan när det inte är något på ytan!
men det behövs mat till dem för att bildas dvs. te och socker!
så jag rekomenderar dig att starta ny med nytt socker och te!
lycka till med bebis skapandet !
Allt jag vill bli, är att få känna mig fri ;)
Spänning får tiden att roligt framåt gå, om man ej på elstängsel olyckligt råkat skvätta på ;)

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: KOMBUCHA!
« Svar #10 skrivet: 29 jan-10 kl 17:33 »
Tack Televinken_73, för all hjälp!

Är ju ny på kombuchaområdet. Har nyss fått en ca 3 l burk, och har tyg och gummiband, så det får bli en nystart i den burken.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Televinken_73

  • Inlägg: 66
    • Uppland
SV: KOMBUCHA!
« Svar #11 skrivet: 29 jan-10 kl 17:49 »
Ha gärna en burk du gör bebisar i, då de måste stå så länge för att få en
fin och tjock bebis att det ej är drickbart(kan användas som startkultur).
så kan du ha en du gör härlig dryck i  ;)
man kan dela svamparna i nödfall med, de blir inte vackra men de fungerar bra om man behöver till en extra burk !
Allt jag vill bli, är att få känna mig fri ;)
Spänning får tiden att roligt framåt gå, om man ej på elstängsel olyckligt råkat skvätta på ;)

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: KOMBUCHA!
« Svar #12 skrivet: 29 jan-10 kl 18:06 »
Växer bebisen efter att man lagt den i en egen burk, eller ska man vänta tills den är av lagom storlek innan man ger den en egen burk? Hur ser man när bebisen är "mogen" är det när den är lagom stor, sjunker den, eller ser man det på något annat?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Televinken_73

  • Inlägg: 66
    • Uppland
SV: KOMBUCHA!
« Svar #13 skrivet: 29 jan-10 kl 18:30 »
när den är mellan 0,5-1cm tjock är den nog ganska lagom.
flyter och sjunker gör de lite som de känner för  ;)
ligger de på ytan brukar det bildas mer och mer och de blir tjocka och fina.
även små svampar fungerar men då de är svagare och jäser saktare.
kan vara bra att ha lite mera startkultur till en liten svamp för att få lägre ph och då minska risken för mögel och annan tok.
så ibland får man smaka av för att se om det är klart, då det blir klart lite olika fort beroende på mängden svamp.
hoppas detta hjälper lite!
Allt jag vill bli, är att få känna mig fri ;)
Spänning får tiden att roligt framåt gå, om man ej på elstängsel olyckligt råkat skvätta på ;)

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: KOMBUCHA!
« Svar #14 skrivet: 31 jan-10 kl 18:19 »
Är det någon som provat att använda ett emaljerat kärl att göra kombucha i? Jag har en stor "kaffekanna", som rymmer minst 10 l som jag skulle vilja använda till att göra kombucha i. Den är ju stor, mörk, och har naturlig ventilering i pipen. Emaljen är helt hel på insidan.

Dela gärna med er av erfarenheter och tankar.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Eulalia II

  • Inlägg: 1588
    • Södermanland
SV: KOMBUCHA!
« Svar #15 skrivet: 03 feb-10 kl 12:48 »
Är det någon som provat att använda ett emaljerat kärl att göra kombucha i? Jag har en stor "kaffekanna", som rymmer minst 10 l som jag skulle vilja använda till att göra kombucha i. Den är ju stor, mörk, och har naturlig ventilering i pipen. Emaljen är helt hel på insidan.

Dela gärna med er av erfarenheter och tankar.

Nej, det rekomenderas att man undviker metall helt och hållet.
Det har inte bara med korrosion att göra, utan nåt annat (el-energier?) som svampen inte gillar. Ska kolla och återkomma om jag hittar info.
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: KOMBUCHA!
« Svar #16 skrivet: 03 feb-10 kl 15:21 »
Men emalj är ju nästan som glas, det blir ingen direktkontakt med metallen, och emalj tål syra mycket bra, så länge den är hel, vilket den oftast är på insidan av ett kärl, om man inte tappat något i det. Min emalj är helt hel, och jag har för tillfället inget annat kärl som är så stort, så jag tror att jag provar. Återkommer med rapport om resultatet.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Eulalia II

  • Inlägg: 1588
    • Södermanland
SV: KOMBUCHA!
« Svar #17 skrivet: 04 feb-10 kl 22:24 »
Citat från: ieenilorac

Men emalj är ju nästan som glas, det blir ingen direktkontakt med metallen, och emalj tål syra mycket bra, så länge den är hel, vilket den oftast är på insidan av ett kärl, om man inte tappat något i det. Min emalj är helt hel, och jag har för tillfället inget annat kärl som är så stort, så jag tror att jag provar. Återkommer med rapport om resultatet.

Jo, emalj funkar fint, enligt vad jag kan läsa, iallafall så länge emaljen är hel och fin.  Själv undviker jag att blanda kombucha och metall, av diffusa orsaker...
« Senast ändrad: 04 feb-10 kl 22:31 av Eulalia II »
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

Televinken_73

  • Inlägg: 66
    • Uppland
SV: KOMBUCHA!
« Svar #18 skrivet: 07 feb-10 kl 16:24 »
Man ska undvika,plast,metaller och andra skumma material!
Även om de är behandlade invändigt, enligt information på nätet har förgiftning hänt !
Då kombuchan absorberar metaller och en hel del gifter anses den vara bra att dricka !
Men om den görs i en behållare med gifterna kommer den absorbera dem och bli skadlig!
Det fallet jag läste om så hade de gjort drycken under lång tid i ett kärl som var behandlat med en lack eller lasyr som hade bly i sig.
Vet ej om det är den låga ph eller om det är svamp/bakterie uppbyggnaden av kombuchan som gör att den absorberar så bra!?
Men man ska inte ta onödiga risker! Så jag rekomenderar glas !
Allt jag vill bli, är att få känna mig fri ;)
Spänning får tiden att roligt framåt gå, om man ej på elstängsel olyckligt råkat skvätta på ;)

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
SV: KOMBUCHA!
« Svar #19 skrivet: 05 maj-10 kl 21:08 »
när den är mellan 0,5-1cm tjock är den nog ganska lagom.
flyter och sjunker gör de lite som de känner för  ;)
ligger de på ytan brukar det bildas mer och mer och de blir tjocka och fina.
även små svampar fungerar men då de är svagare och jäser saktare.
kan vara bra att ha lite mera startkultur till en liten svamp för att få lägre ph och då minska risken för mögel och annan tok.
så ibland får man smaka av för att se om det är klart, då det blir klart lite olika fort beroende på mängden svamp.
hoppas detta hjälper lite!

Halaj!

Ursäkta, jag kapar lite.
Vilken del är det som är morsan?
Hur ser man det?
Eller ligger den alltid underst/överst?
Min kombucha är en enda stor blobba. Jag måste dela den och slänga en del.
Då är det väl smartast att slänga morsan. Så blir ju kombuchan föryngrad.

//T


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

444 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser