Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rengöra oring/ givare ABS hur?  (läst 2498 gånger)

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
Rengöra oring/ givare ABS hur?
« skrivet: 25 jan-24 kl 18:50 »
Har en KIA sportage där ABS lampan ibland inte slocknar, startar om bilen då slocknar lampan. Ibland under färd tänds även lampan, samma gäller EPS lampan. Bilen har stått ett tag, hur är det kan dessa fel uppstå av smuts eller rost? Hur rengör jag oringen/ givaren. Jag vet inte ens var dessa sitter eller hur de ser ut :)

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Rengöra oring/ givare ABS hur?
« Svar #1 skrivet: 25 jan-24 kl 22:06 »
Börja med att läsa av felkoder för ABS-systemet, det är meningslöst att gissa och felsöka på måfå.

Det finns mycket annat än just givarfel som kan orsaka att ABS-lampan lyser.
Om det är problem med rostflagor och smuts på givarna eller kuggkransarna, så brukar det visa sig genom att ABS-lampan visserligen slocknar när man har slagit på tändningen och startat motorn men tänds först när man kör iväg.
Om styrenheten kan fastställa att något är fel redan då bilen står stilla, så är det något annat som är trasigt.

ABS-givarna brukar sitta i anslutning till hjulnaven, detaljerna kan variera mycket mellan olika bilmärken och årsmodeller.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Rengöra oring/ givare ABS hur?
« Svar #2 skrivet: 25 jan-24 kl 22:14 »
Om ABS larmar till och från är det oftare hjullager som är på god väg att lämna livet.
Om det ska bytas är det klokt att byta givare också då den kan ha tagit skada.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Rengöra oring/ givare ABS hur?
« Svar #3 skrivet: 26 jan-24 kl 09:40 »
Känns som att givarna ger sig lätt på Kia/Hyundai, har och har haft samma(?) problem. Bromsen låg på och hjulet blev varmt, sedan gav sig den givaren. Nu är det en annan som är på väg.

En icke märkesverkstad bytte bakgivare och lager för ca 2 000 kr.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Rengöra oring/ givare ABS hur?
« Svar #4 skrivet: 26 jan-24 kl 09:47 »
Känns som att givarna ger sig lätt på Kia/Hyundai, har och har haft samma(?) problem. Bromsen låg på och hjulet blev varmt, sedan gav sig den givaren. Nu är det en annan som är på väg.

En icke märkesverkstad bytte bakgivare och lager för ca 2 000 kr.
Det kan bero på att givaren sitter väldigt nära ringen som givaren mäter mot.
Då kan påbyggd rost, fel vinkel pga hjullagerfel mm skada givaren.
I många fall byter man givaren rent preventivt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
SV: Rengöra oring/ givare ABS hur?
« Svar #5 skrivet: 26 jan-24 kl 17:09 »
Oki tack för alla svar. Lampan tänds inte varje gång vi kör. Idag slocknade den inte när jag startade men slocknade när jag körde iväg sen lös det inget mer under hela dagen och då gjorde jag tre stopp på vägen. Men jag får väl ta den till verkstad å se

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
SV: Rengöra oring/ givare ABS hur?
« Svar #6 skrivet: 27 jan-24 kl 11:50 »
Har man någon rättigheter om man köpt bilen privat begagnat och lamporna lyser redan på vägen hem- lång bit hem.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Rengöra oring/ givare ABS hur?
« Svar #7 skrivet: 27 jan-24 kl 13:09 »
Har man någon rättigheter om man köpt bilen privat begagnat och lamporna lyser redan på vägen hem- lång bit hem.
Du kan försöka häva köpet.

Men... Rättigheter..   inte många.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Rengöra oring/ givare ABS hur?
« Svar #8 skrivet: 27 jan-24 kl 14:55 »
Det beror ju på hur gammal bilen är och hur mycket du har betalat för den, hur mycket småfel som kan accepteras.  ABS-lampan borde ju rimligtvis ha börjat lysa om du hade tagit en ordentlig provtur innan affären avslutades också.
Man ska också komma ihåg att gamla bilar (liksom gamla hus) aldrig gillar att byta husse eller matte, det dyker alltid upp en massa konstigheter i samband med ägarbyte.

Vad är det för årsmodell på bilen?  Fundera för den delen på att skaffa en egen OBD-läsare, det kommer att löna sig i längden. Inte en av de allra billigaste som bara klarar EOBD på motorstyrsystemet utan någon lite mer påkostad som kan läsa av alla elektronikenheter i bilen.

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
SV: Rengöra oring/ givare ABS hur?
« Svar #9 skrivet: 27 jan-24 kl 18:31 »
Det är en sen 2006. Lampan lyser som sagt bara varannan biltur så nej den lyste inte under provturen.

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
SV: Rengöra oring/ givare ABS hur?
« Svar #10 skrivet: 30 jan-24 kl 13:10 »
Kan ABS problemet hjälpas genom att byta batteri? För imorse när det varit kallt under natten startade inte bilen utan jag fick kicka igång den med batteriladdare. Så batteriet verkar klent.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Rengöra oring/ givare ABS hur?
« Svar #11 skrivet: 30 jan-24 kl 15:43 »
Läs av felkoder för att avgöra den saken. Om det är dåligt med batterispänning som är problemet så borde ABS-styrdonet ha en felkod för underspänning.

Men ta inte för givet att det är batteriet det är fel på om du måste ladda emellanåt. Det kan ju lika väl vara t ex dålig kontakt i kablage mellan generator och batteri eller något fel på generator eller laddningsregulator som leder till att batteriet inte blir ordentligt laddat. Det kan säga en hel del att kolla batterispänningen under körning, det finns ju t ex billiga mobilladdare för cigguttag med en display som visar spänningen i bilens elsystem.  Och börjar man misstänka att det är något problem så får man ta en multimeter och göra lite grundligare mätningar ute i motorrummet för att ringa in felkällan.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Rengöra oring/ givare ABS hur?
« Svar #12 skrivet: 31 jan-24 kl 11:59 »
Just ja, några tips när det gäller felkodsavläsning:

Skriv ner numren på alla felkoder som hittas (eller ta en skärmdump eller fota av skärmen). OBD-utrustning brukar försöka tolka dem och skriva ut i klartext vad felkoderna betyder, men får ofta saker om bakfoten, det kan bli fel i översättningar till svenska osv. Så om något verkar underligt är det bättre att googla på felkodsnumren i efterhand och se om man kan få några vettiga svar på vad de verkligen betyder.

Om det är kopiösa mängder felkoder och orimligt att skriva ner och tolka allihop, så radera felkoderna, kör några dar, läs av igen och se vilka som kommer tillbaks. De övriga kan vara gamla "spökfelkoder" som har uppstått av tillfälligheter, t ex vid start med dåligt batteri eller med tvivelaktig starthjälp.

Eftersom bilen är så gammal som från 2006 så är det nog inga problem att komma över en begagnad rätt avancerad felkodsläsare billigt, t ex någon kinaklon av en äldre Autocom eller Autel som bara stödjer bilar fram till ungefär 2011 och som den som håller på med modernare bilar inte längre har användning av.

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
SV: Rengöra oring/ givare ABS hur?
« Svar #13 skrivet: 03 feb-24 kl 11:42 »
Kommer det upp felkoder även när lamporna inte lyser? För de tänds efter ca 15 minuter körning sen slocknar de inte förrän jag stänger av motorn och kör igen. Jag har mätt battriets spänning nu och det var bra. Var om batterilagret och de ansåg inte att jag behövde köpa något nytt batteri

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Rengöra oring/ givare ABS hur?
« Svar #14 skrivet: 03 feb-24 kl 13:03 »
Kommer det upp felkoder även när lamporna inte lyser? För de tänds efter ca 15 minuter körning sen slocknar de inte förrän jag stänger av motorn och kör igen. Jag har mätt battriets spänning nu och det var bra. Var om batterilagret och de ansåg inte att jag behövde köpa något nytt batteri
Ja. Det kan ligga felkoder i systemet.

Lampan tänds när något värde uppnår en kritisk punkt som är utanför referensvärdet.

Lika väl som att det bara noteras att någon komponent agerat utanför referens området men ej på ett sådant sätt att det föranleder behov av åtgärd.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Rengöra oring/ givare ABS hur?
« Svar #15 skrivet: 04 feb-24 kl 08:58 »
På de flesta ABS-system ligger felkoderna kvar tills de raderas via OBD-läsare, till skillnad från t ex motorstyrsystem där felkoderna ofta raderas automatiskt efter kanske 10-20 körcykler med start och varmkörning utan att felet har kommit tillbaks.

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
SV: Rengöra oring/ givare ABS hur?
« Svar #16 skrivet: 08 feb-24 kl 23:53 »
Däremot misstänker en Kia återförsäljare att det är bilbatteriet som är för svagt, att det laddar ur. För bilen startar inte om det är under minus 10. Med motorvärmare startar bilen. Men med motorvärmare och om bilen stått ännu kallare, ner mot 20 minus under natten å sedan 2 timmar motorvärmare så startar inte bilen heller. Utan batteriet är helt dött och jag måste starta den med startkablar.
De trodde att ABS problemet också kunde ha med batteriet att göra.
Vad tror ni? Svindyra batteri till modellen, 2990 typ.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Rengöra oring/ givare ABS hur?
« Svar #17 skrivet: 09 feb-24 kl 04:19 »
Däremot misstänker en Kia återförsäljare att det är bilbatteriet som är för svagt, att det laddar ur. För bilen startar inte om det är under minus 10. Med motorvärmare startar bilen. Men med motorvärmare och om bilen stått ännu kallare, ner mot 20 minus under natten å sedan 2 timmar motorvärmare så startar inte bilen heller. Utan batteriet är helt dött och jag måste starta den med startkablar.
De trodde att ABS problemet också kunde ha med batteriet att göra.
Vad tror ni? Svindyra batteri till modellen, 2990 typ.
Dåligt med kräm jan göra att ett gäng märkliga fel uppstår.
Byt batteri.   Det är alltid gott att komma iväg på morron.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Rengöra oring/ givare ABS hur?
« Svar #18 skrivet: 09 feb-24 kl 08:06 »
Det är ganska typiskt att batterier får bekänna färg när det blir kallt. Bilbatterier är inte gratis, men det är värt att kolla priser på olika ställen. Jag har faktiskt god erfarenhet av Biltemas batterier.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Rengöra oring/ givare ABS hur?
« Svar #19 skrivet: 09 feb-24 kl 08:39 »
Och det är också typiskt att bilelektronik blir mer känslig för ett dåligt batteri när den blir gammal, pga elektrolytkondensatorer som har åldrats. Och en gammal uttorkad elektrolytkondensator fungerar dessutom ännu sämre i kyla.  Ett allmänt kondensatorbyte i diverse styrenheter, för några tior i reservdelar, kan göra underverk med en 15-20 år gammal bil.

Ska du köpa nytt bilbatteri så är det mer viktigt att man får ett fräscht batteri som inte har stått i lager och sulfaterat länge, än att batteriet är av något snobbigt märke eller så.
Biltema och andra stora nasare med bra omsättning på batterilagret är att föredra.

Och tänk på att INTE köpa ett s k AGM-batteri om inte bilens elsystem uttryckligen är avsett för sådant.  Det är framför allt bilar med start/stopp -system som ska ha AGM-batterier.
AGM kräver aningen högre laddspänning än ett vanligt blybatteri, och om man har ett AGM-batteri i en bil som är tänkt för äldre typ av batteri, får AGM-batteriet aldrig en chans att bli fulladdat och förstörs i förtid genom sulfatering.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

397 gäster, 5 användare (1 dolda)
Radar, alternaiv, Berberis, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser