Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kobajs och biobränsle  (läst 2437 gånger)

Jesus Kristus Är Guds Ord

  • Inlägg: 349
    • Bohuslän
Kobajs och biobränsle
« skrivet: 16 sep-20 kl 06:04 »
sökte lite på detta igår och det verkar inte vara så många kritiska röster. vilket är fog nog för att vara misstänksam såklart, så därför tänkte jag kolla här.

man försöker att imitera en komage påstås det. praktiskt så funkar det väl princip att man slänger massa kobajs i en tunna blandat med vatten och väntar nån tid tills bakterierna förökat sig kraftigt. sedan häller man i sitt matavfall där i och så får man GAS som kan användas som bränsle, samt nån typ av växtnäring. sen finns massa trix och effektiviseringsmetoder som det tipsas om i sökträffslänken längst ned i meddelandet.



ang om hur mycket GAS en kan få ut från en stor trädgårdstunna med den här metoden så har jag gjort en uträkning som jag är väldigt frågande över. då den påvisat att det skulle ta minst ett halvår, eller om det var två år, för att det ska bli samma mängd gas som i en P11(som på dyra ställen kostar max 1tusen kronor typ, inkl gasolbehållaren). men jag har räknat fel förr.

på något youtubeklipp jag såg så nämndes det att de fick ut 40L GAS per dag, men det är nog inte så mycket om man jämför med det som finns i AGA-tuberna. eftersom en P11 t-ex väger väl 11Kg gas, och jag läste på nån sida att 1000L (1m3) GAS  skulle väga 500gram. visst att densiteten lär  skilja på dessa olika gaser, men kanske inte så många gånger tänkte jag. så 1L GAS får jag till ungefär 0.5 gram och därmed så var deras dagsförtjänst alltså 20gram GAS? det var väl en barnfamilj tror jag, så det vore väl rätt märkligt om de använde den gasen till annat än matlagning. "GAS" definierar jag i mitt resonemang som hyffsat ren metangas


 
« Senast ändrad: 16 sep-20 kl 06:15 av Jesus Kristus Är Guds Ord »

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Kobajs och biobränsle
« Svar #1 skrivet: 16 sep-20 kl 07:00 »
Följde ett engelskt program i SVT som byggde en liten stuga offgrid. De gjorde en gasanläggning till matlagning och det var enormt enkelt o funkade bra. de använde sitt eget toalettavfall.
I min kommun finns en biogasanläggning som drivs på kogödsel. Långt ifrån problemfritt o luktproblemen är tidvis besvärande. mycket pengar har plöjts ner för att komma tillrätta med det. Gas blir det dock och det mesta bränns upp i fjärrvärmetillverkning. En liten del används till gasbilar men marknaden är liten.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Kobajs och biobränsle
« Svar #2 skrivet: 16 sep-20 kl 08:15 »
Biogas är ganska stort i sverige. Många mackar erbjuder ju gas. Men just här är den enbart för kommunens bilar.
Den naturbruksskola jag gick på hade en biogasanläggning med skiten från grishuset. Men de fick blanda i folkskit då och då för att det skulle funka riktigt. Där sparades inte gasen utan den matades direkt in i en fiat/reanut motor och gav skollokaler och grishuset värme, varmt vatten samt elektricitet.
En svingård i södra sverige hade inte samma tur, de sparade gasen i en stor silo och allt exploderade, många grisar dog.
John Seymore har en variant av biogasanläggning med i sin bok om självhushållning.
I afrika och indien använder de innerslangar från bildäck för att lagra gasen

borsdorfer

  • Inlägg: 337
    • Skåne
SV: Kobajs och biobränsle
« Svar #3 skrivet: 16 sep-20 kl 15:51 »
en kubikmeter propan väger 2kg.  En biorektor skall vara värmeisolerad så att temperaturen och reaktionshastigheten går upp.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Kobajs och biobränsle
« Svar #4 skrivet: 16 sep-20 kl 15:59 »
Visst funkar det att göra biogas (metan) av gödsel som rötas under syrefria (anaeroba) förhållanden, absolut. Men det är mycket avancerad teknik, även om principen i grunden är enkel. Det är inte bara att ta dyngan från sina två hushållskor och tillsätta mänskliga fekalier från det egna utedasset, och få ut fin metan att laga mat och värma huset med.
Jag är nog en hopplös besserwisser, men jag tror att det är bättre att sprida dyngan direkt på åkrarna (när den har brunnit, d v s gått igenom aerob nedbrytning på gödselstaden), och värma sitt hus och sin spis med ved. Även detta ett närproducerat, klimatsmart biobränsle.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Kobajs och biobränsle
« Svar #5 skrivet: 16 sep-20 kl 16:57 »
metan vill man ju inte ha ut i naturen då det är en växthusgas. men givetvis sker det ju naturligt ändå. vitsen med att använda gödsel till metangasproduktion är dels att metan inte kommer ut,den uppsamlas o används. Dels att gödseln efter processen faktiskt är bättre ur gödningssynpunkt än att lägga den på stack o sedan sprida den. I min kommun finns en privat biogasanläggning som ägs av ett flertal bönder med mjölkproduktion. Gödseln från deras besättningar används i biogasanläggningen,efter det körs den tillbaks till respektive gård och används på markerna. metanfri och bättre än innan. En win-win då bönderna dessutom tjänar pengar på processen.




Jesus Kristus Är Guds Ord

  • Inlägg: 349
    • Bohuslän
SV: Kobajs och biobränsle
« Svar #6 skrivet: 16 sep-20 kl 18:29 »
på de youtubeklipp jag sett hittills så verkar de vara ense om att det inte behövs mata anläggningen med kobajs efter att den en gång startsts riktigt, eller dvs jag antar att det handlar om bakterifloran i "magen". utan det de matar anläggningen med ska vara köksrester och liknande. och dvs om "magen" funkar som den ska så är det levande bakterier där som kommer att tillverka b-la metan och även förökas sålänge de trivs. rätta mig gärna om jag har fel. trivs de inte så går givetvis gasproduktionen ner, och ett tecken på att det gått åt helvete bör nog vara att en måste fylla på med mer dynga. kan ni tänka er en kossa som man stoppar tillbaka avföring på?

sen verkar det inte bara vara i Indien och Afrika de använder däckslangar för att fylla upp utan även i USA. redan sett flera som nämner att de använder "drottningsstorleken" av luftmadrasser i samma syfte. fanns tydligen på Walmart för 80 dollars


jag har ännu inte fått något svar på min fråga hur mycket biogas det blir av en trädgårdstunna men då passar jag på att tipsa om ett till youtubeklipp, speciell metod: (bild kommer sen, svårt att hitta nu men det var att man lade en tunna upp&ned i en lite större och använde tyngdkrafeten för dels att få ett tryck i systemet, samt så ser man exakt volym på biogas som "magen" tillverkat)



hittade en uträkning med. räknat på en liten skola med 300pers så jag uppskattade det lite snabbt som att man skulle kunna få 10minuters gasolkaminstid per dag, efter   köksresterna från en person. (~200gr mat alltså)

« Senast ändrad: 16 sep-20 kl 18:37 av Jesus Kristus Är Guds Ord »

borsdorfer

  • Inlägg: 337
    • Skåne
SV: Kobajs och biobränsle
« Svar #7 skrivet: 16 sep-20 kl 18:45 »
En biogasreaktor skall vara isolerad. För att temperaturen skall öka.

Det är en stor fördel att den roterar sakta(exempelvis ett varv i timmen). Detta för att vätska och fast material skall blandas.

Jesus Kristus Är Guds Ord

  • Inlägg: 349
    • Bohuslän
SV: Kobajs och biobränsle
« Svar #8 skrivet: 16 sep-20 kl 18:53 »



Det är en stor fördel att den roterar sakta(exempelvis ett varv i timmen). Detta för att vätska och fast material skall blandas.
ja, det låter ju rimligt. samma med människomagen, en promenad kan göra stor skillnad inte bara i magsmältningssyfte utan också måendet.

sen kan man ju också ha en slags mixerfunktion precis innan "magöppningen" där man dessutom blandar födan med vatten.

anledningen till att jag kom in på det här var förresten att jag googlade om vintillverkning. och det var något om att först krossa eller dela och sedan mixa frukterna, som verkar bäst.

En biogasreaktor skall vara isolerad. För att temperaturen skall öka.


temperaturen ökar väl bara det arbetas? iofs kanske "mag-anläggningen" inte startar riktigt om man inte får upp temperaturen på något sätt.


torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Kobajs och biobränsle
« Svar #9 skrivet: 16 sep-20 kl 20:52 »
Jag instämmer i att det inte är trivialt att få en småskalig biogasanläggning att fungera. De jag känner till, kräver en så pass stor och kvalificerad arbetsinsats att verksamheten krasst företagsekonomiskt sett knappast går ihop. Det är inte alls svårt att hålla både en biokemist och en processingenjör sysselsatta på heltid med att pyssla om en biogasreaktor med tillbehör. För att inte tala om allt grovjobb som man åker på ganska ofta för tömning, rengöring mm.

Jesus Kristus Är Guds Ord

  • Inlägg: 349
    • Bohuslän
SV: Kobajs och biobränsle
« Svar #10 skrivet: 16 sep-20 kl 23:31 »
det är klart att det inte krävs många hjärnceller för att få en "injenjör" eller professor att arbeta 24/7, bara man ger sig phan på det. sen finns det såklart roligare saker att forska i, än den värsta skiten. menar att det finns väl knappast något mer smutsigt, än avföring, och det är knappast en tillfällighet att de flesta av oss ryggar tillbaka när det pratas om detta.

men det verkar som att det här med biogas är ett mycket gott alternativ, för de som förbereder sig för en samhällskaos där en inte kan lita på att myndigheterna tar hand om oss på det sätt som sker i nuläget. inte bara i värmesyfte(energi till eld) dvs

det finns i mitt resonemang här två olika typer av människor, de som förlitar sig på att myndigheterna vill oss väl, och de som misstänker att det kan gå åt helvete.

sen är det klart att begäret att bli rik fortfarande är relevant. det har tagits upp tidigare i tråden om nån "svin-farmare" som samlat massa gas i en silo och den sprängdes till slut, men i mitt eget tycke så bör man inte ha pengar som mål, än hellre självförsörjning. och så får man se vad det leder till. vore rätt märkligt om man inte omvandlar ett eventuellt överflöd till pengar, men en sådan dag  lär komma också, då man måste ha djävulens märke för att köpa och sälja. det ligger på en annan nivå av tänkande, såklart - och kanske inte syftet med tråden är att spekulera om det allra djävligaste. den som inte tar hand om sitt eget hus först och främst är värre än en hedning, råkar det stå i den heliga bibeln. sen är ju grejjen att det är hedningar som oroar sig för vad som ska ätas från dag till dag, förtäljer Jesus i den heliga bibeln. men Han är ju Freden också. vilket är långt från världens oreda.

så för att komma tillbaka till planeten jorden lite,
en annan fördel med att använda biogas istället för att steka sin mat på grillen är förresten att en isf inte sprider en massa grill-lukt i området vilket kan leda till att fienden hittar sitt gömställe. det "råkar" vara så att jag läste eller hörde häromdagen att Jesus är förtäljd citerandes om i sina varningar till amerikanarna om att de hellre än grilloset bör använda sig av gasol i köket och det handlade väl om "bug out" förberedelserna. ~shtf, men å andra sidan så lär man väl knappast anordna en sådan här anordning på ställen andra än sådana som är tänkta att man stannader månadsvis på. jag kommer iaf eventuellt att göra ett litet experiment i lägenheten åtminstone, med pet-flaskor med koskit i, kanske blir en youtubefilm som jag slänger upp i tråden för allmän beskådan. sen är ju då frågan hur mycket matrester eller whatever man skulle behöva för att klara sig en vinter. därav att jag valde den här forumsdelen "uppvärmining" men saken är ju sådan att får vi bakterierna i arbete, så lär värmen öka också.

"företagsmässigt tänkande" är jag inget phan av, då jag misstänker det ligger en phan bakom våra "uppgraderingar" av personnummer som det gäller med phöregagen..

obs att syftet med tråden inte är att det blir massa skitsnack men olika perspektiv, höger och t-om vänster, är välkommet. det finns en plats för alla.
« Senast ändrad: 17 sep-20 kl 00:24 av Jesus Kristus Är Guds Ord »

Jesus Kristus Är Guds Ord

  • Inlägg: 349
    • Bohuslän
SV: Kobajs och biobränsle
« Svar #11 skrivet: 17 sep-20 kl 03:03 »
det verkar som jag antog fel. då det påstås att "den anaerobiska" kompostverksamheten inte producerar värme, och att den vill ha i princip kroppsvärme för att fungera. och isf vore det väl rätt rimligt att det leder till en del svårigheter i våra breddgrader. men det bör ju finnas lösningar på det problemet tänker, en skulle väl kunna vara att man har en "normal kompost" som isolering runt den här "ko-magen" som de verkar benämna som "biogas-reaktor".


en annan sak de pratade om i samma klipp var att "ju större reaktor(ko-magen), desto mer energi får man ut, och att det tar längre tid".  samt om att storleken på "födan" bör vara bitar mindre än 5cm.

såg även en del intressanta diagram, bl-a;


länk: https://www.youtube.com/watch?v=hm9SRK22ccg

frågan är om det inte kommer visa sig att för att få till effektiveten så ska man ha flera reaktorer, då kossorna som bekant tydligen ska ha fyra magar. det kanske är en av dem som har hand om "pruttningen" t-ex, vilket skulle kunna ha att göra med den typ av kompostering som producerar värme till de andra systemen.

edit, här hittade jag en som verkar nöjd med sin setup i Tyskland, vintertid, och har använt detsamma minst 6 års tid, och värmer upp reaktorn med varmvatten. verkar märkligt om han har sådant flöde vatten i systemet hela tiden visserligen, kan röra sig om ett betalt experiment.

https://www.youtube.com/watch?v=Wrsy047Q_-k

lustigt nog så verkar kanalskaparen vara en forskare som vart på besök i Sverige i biogas-syfte

https://www.youtube.com/watch?v=-WnRHwMeLys

och här har han delat upp så det är två reaktorer:


där han även verkar mena att den storleken på reaktor, trädgårdstunna, producerar metan som räcker för 2 timmars matlagning per dag.
« Senast ändrad: 17 sep-20 kl 04:01 av Jesus Kristus Är Guds Ord »

borsdorfer

  • Inlägg: 337
    • Skåne
SV: Kobajs och biobränsle
« Svar #12 skrivet: 17 sep-20 kl 09:02 »
Tyvärr ger en biogasreaktor inte ren metangas. Förorenad av bland annat svavelväte(vätesulfid) vilket gör att det inte är lämpligt att driva en förbränningsmotor med gasen. Att använda gasen i köksspisen gör att det bildas svaveldioxid vid förbränningen. Svaveldioxid är ett ganska otrevligt ämne att få ut i köket.

Alltså förutom en biogasreaktor behöver du bygga en reningsanläggning.

Resterna från din anaeroba biogasrektor stinker av smörsyra, vilket gör att du måste ha en aerob reaktor för efterbehandling.

Jesus Kristus Är Guds Ord

  • Inlägg: 349
    • Bohuslän
SV: Kobajs och biobränsle
« Svar #13 skrivet: 17 sep-20 kl 15:11 »
verkar som om inte ens Naturvårdsverket håller med dig, borsdorfer. jag tar ditt luktsinne i den här frågan med en nypa salt, om man säger så.

Citera
Biobränsle är dock ett ”snällt” bränsle, halterna av tungmetaller och aska är normalt
låga och den CO2 som bildas vid förbränning kan betraktas som en del av det
naturliga kretsloppet. Utsläppen av svaveldioxid (SO2) är försumbara, dels innehåller
biobränsle, med undantag av torv, mycket lite svavel (0.01-0.05% av
torrsubstansen), dels binds merparten (60-80%) av svavlet till biobränslets alkaliska
aska
https://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/91-620-5056-7.pdf

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Kobajs och biobränsle
« Svar #14 skrivet: 17 sep-20 kl 15:59 »
Jo men det där handlar ju om renad gas vid förbränning och inte hur det luktar under tillverkningen. Och det gör det, dessutom kan du råka ut för skumbildning. Hela baksidan på grishuset var ibland simmande i skum. Och i den stora anläggningen var det svårt att se när det hände och rätta till med skumbrytande kemikalier.

Jesus Kristus Är Guds Ord

  • Inlägg: 349
    • Bohuslän
SV: Kobajs och biobränsle
« Svar #15 skrivet: 17 sep-20 kl 16:15 »
ja det blir nog en hel del som kan hända.

en del väljer att se sådant som en utmaning. försiktighetsprincipen är applicerbar.

för att inspektera vad som sker i magen(eller tarmarna) så skulle man kunna ha en gubbe som går in med sin näve och känner. typ den här varianten:

jag har några ideer om hur en reaktor skulle kunna delas upp i flera delar med hjälp av membran och lyftbara halvcirklar som våningar. behöver läsa på lite om bakterier först, misstänker nämligen att det finns någon sort som är extra värdefull som en kanske skulle "odla" i ett speciellt fack. i vilket fall så misstänker jag att det inte är värt med mer än ett "munhål" men trixet blir att få rätt grejj i rätt tarm så att säga. kameror tror jag inte ska behövas, men däremot olika givare typ, så att stora grejjer åker hit eller dit, samt om en grejj legat länge inne i ett rum/ avdelning , så ska den komma till en annan nivå där en annan sort av bakterier försöker sig på grejjen. kanske en syra-avdelning på det dessutom. istället för elektronik så tycker jag det borde gå att ordna till att bakterierna arbetar på rätt ställe och med rätt sak. som tidsgivare kunde man ha en avdelnings bakterier som givare, dvs kanske man har inmatning som start-tid. och sen matar man inte mer utan låter "magen" arbeta, sen när en avdelnings bakterier har dött, så kan det vara en indikation på att en process i en särskild del i maskineriet ska starta.
« Senast ändrad: 17 sep-20 kl 16:29 av Jesus Kristus Är Guds Ord »

Jesus Kristus Är Guds Ord

  • Inlägg: 349
    • Bohuslän
SV: Kobajs och biobränsle
« Svar #16 skrivet: 17 sep-20 kl 16:48 »
lite om svaveldioxid som jag googlat fram;

År 2018 var Sveriges sammanlagda utsläpp av svaveldioxid, SO2, drygt 17 tusen ton. Utsläppen har minskat kraftigt och är i dag mindre än en femtedel av 1990 års utsläpp.


Utsläppen av SO2 till luft i Sverige har till största delen uppkommit genom förbränning av svavelhaltiga bränslen som kol och eldningsolja.
Utsläppen har minskat kraftigt med 78 procent sedan 1990, både från förbränning och processer. Minskningen har bland annat skett genom att olja med hög svavelhalt ersatts av olja med låg svavelhalt samt ökad användning av biobränslen. Mellan 2017 och 2018 minskade utsläppen med 4 procent.
tsläppen har minskat kraftigt med 81 procent sedan 1990.

 I bränslen som bensin, dieselolja och flygfotogen är svavelhalten låg. Utsläppen har minskat med 95 procent sedan 1990.

https://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Statistik-A-O/Svaveldioxid-till-luft/


Användning av biobränslen medför låga nettoutsläpp av koldioxid. De har i sig har ett lågt svavelinnehåll, vilket leder till låga svaveldioxidutsläpp.[12]
https://sv.wikipedia.org/wiki/Biobr%C3%A4nsle
https://sv.wikipedia.org/wiki/Svaveldioxid

Den mängd svavel som avges vid förbränning av biobränsle har upptagits vid trädets eller grödans tillväxt. Biobränsleförbränning ger enligt detta sätt att resonera inte något nettotillskott av svaveloxider. Värden för svavelemissioner från biobränsleförbränning har därför satts
inom parentes. Detta synsätt är dock inte accepterat i det internationella miljöarbetet.

https://lagen.nu/sou/1992:90

sen är det väl inget som hindrar att en installerar en skorsten, eller köksfläkt. att likställa biobränsle med den renaste spriten typ kan säkert orsaka en del problem.
« Senast ändrad: 17 sep-20 kl 16:54 av Jesus Kristus Är Guds Ord »

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Kobajs och biobränsle
« Svar #17 skrivet: 17 sep-20 kl 17:43 »
Du fyller ju systemet då du startar men sedan när det är gjort så fyller du lite varje dag och då ska det komma ut samma mängd gödsel i andra änden som du stoppar i mat, 100 liter in 100 liter ut förutom gasen så vet inte hur du tänker med att mäta bakterier när det är ett system i rörelse och inte en batch i taget

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Kobajs och biobränsle
« Svar #18 skrivet: 18 sep-20 kl 08:00 »
verkar som om inte ens Naturvårdsverket håller med dig, borsdorfer. jag tar ditt luktsinne i den här frågan med en nypa salt, om man säger så.
https://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/91-620-5056-7.pdf
Jag tror du missförstod både borsdorfer och Naturvårdsverket. Den orenade metan som du skulle få ut ur din hypotetiska rötreaktor skulle innehålla en viss mängs svavelväte (bland annat), och när den förbränns reagerar detta med syre i luften och bildar svaveldioxid. Och om jag inte minns helt fel reagerar svaveldioxid med vatten och blir svavelsyra.

Naturvårdsverket menar inte specifikt biogas i det här sammanhanget, i den citerade texten handlar det om biobränslen som skogsflis, torv och liknande. Och flis är ju mycket finhuggen ved vilket för mig tillbaka till...
det har tagits upp tidigare i tråden om nån "svin-farmare" som samlat massa gas i en silo och den sprängdes till slut, men i mitt eget tycke så bör man inte ha pengar som mål, än hellre självförsörjning. och så får man se vad det leder till.
.....
obs att syftet med tråden inte är att det blir massa skitsnack men olika perspektiv, höger och t-om vänster, är välkommet. det finns en plats för alla.
Är självförsörjning målet finns det bara en sak att göra: ut i sin (förhoppningsvis) egen ägandes skog och hugga ved! Och för den som inte har egen skog går det att fråga grannen om en får plocka rester på något hygge från en slutavverkning, det finns mycket som maskinerna inte tar, men som går fint att elda i spisen. Jag vet, inte ett dugg spännande eller nytänkande, men det blir ett rimligt resultat av varje arbetad timme, och en kan vara säker på att kunna äta varm mat även i morgon.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

 

borsdorfer

  • Inlägg: 337
    • Skåne
SV: Kobajs och biobränsle
« Svar #19 skrivet: 18 sep-20 kl 09:09 »
Det hygieniska gränsvärdet för svaveldioxid i luft är satt så lågt som 0,5 ppm.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

584 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, polyamorista, Schnurrbart

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser