Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Någon som har Alun som jag kan få köpa?  (läst 13376 gånger)

fjällfäll

  • Inlägg: 185
    • Härjedalen
    • Härjedalens Fjällfäll
SV: Någon som har Alun som jag kan få köpa?
« Svar #20 skrivet: 15 sep-11 kl 00:07 »
Alla livsmedelsaffärer har väl alun i de mängder som behövs för att bereda ett lammskinn.
Ett par matskedar räcker till ett skinn.
I ett annat recept anges det 5 msk, alltså rätt små mängder.
« Senast ändrad: 15 sep-11 kl 09:54 av fjällfäll »

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Någon som har Alun som jag kan få köpa?
« Svar #21 skrivet: 15 sep-11 kl 01:08 »
Alun är ett salt, det har brutits i Europa åtminstone sedan medeltiden. Finns ett alunbrott bl.a. på Öland. Man kan också ha det till att lägga in gurkor i. Alun är också det föräldrarna blandade i trolldegen så att man inte skulle käka den när man var liten, förresten!

/Martina
Jag skulle inte frivilligt äta trolldeg ändå. Den är väl gjord på salt om jag inte missminner mig.
Alun smakar bara litet åt citronhållet annars. Inte särskilt hemskt, men inte nåt gott heller.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Potatisblomma

  • Inlägg: 2404
    • Södermanland
SV: Någon som har Alun som jag kan få köpa?
« Svar #22 skrivet: 16 sep-11 kl 12:04 »
Här står jag med ett lammskinn som jag hade tänkt att bereda själv. Hittat ett recept som jag tyckte lät bra med alun. Nu visar det sig att varken apoteket el färgbutiken har det! Hur ska jag nu göra med skinnet tills jag får tag på alunen? 

                       
Salta hela köttsidan, rulla ihop och låt ligga tills det är dags. Var noga med att det hamnar salt överallt.

Finns påsar med Alun i kryddhyllan på ICA tex. Brukar vara billigare än att köpa från Apoteket.
Landsflykting i storstan...

ylvak

  • Inlägg: 202
  • Allt kommer till den som vill.....eller?
    • Västergötland
    • Vita Creo
SV: Någon som har Alun som jag kan få köpa?
« Svar #23 skrivet: 16 sep-11 kl 12:31 »
Böcker av Lotta Rahme rekomenderas. Finns flera metoder beskrivna; med och utan avhårning, bark(miljövänligast?), fett & alun-garvning. Mjukgörning. Olika djurtyper samt fiskskinn.
Bäckedals fhsk. var skolan man förr kunde gå en kort-kurs(oktober) i garvning för att lära sig grunderna. Skolan rekomnderas starkt(gick smideskurs där!)

I väntan på garvning hade jag salt som jag fick från vägverket(vintersalt el sommarsalt kommer jag inte ihåg) Tror att jag saltade om en gång förutom när jag fick skinnet. 3 veckor senare körde jag det till garvning i Tranås. Det blev jättebra.
48 årig tjej fast inte en dag äldre än tjugosjutton.

fjällfäll

  • Inlägg: 185
    • Härjedalen
    • Härjedalens Fjällfäll
SV: Någon som har Alun som jag kan få köpa?
« Svar #24 skrivet: 16 sep-11 kl 22:12 »
Kursen finns fortfarande kvar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

801 gäster, 1 användare
Lill-Tuva

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser