Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vaxmott  (läst 3678 gånger)

admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Vaxmott
« skrivet: 13 sep-03 kl 23:35 »
stina
 Sö 13 Okt, 2002 - 22:01
--------------------------------------------------------------------------------
hej, är det någon som vet hur man blir av med vaxmott utan att använda gifter?
 
Sture Andersson
 Må 14 Okt, 2002 - 18:49
--------------------------------------------------------------------------------
Förvara vaxkakorna kallt, och ha 65% ättika överst på skattlådestapeln i en glasskål och täck över så det inte dunstar för mycket. Nackdelen med denna metod är att järn vill rosta så ställ dom i en bod eller dyl. På sommaren kan man lägga tidningar mellan skattlådorna när dom inte är hos bina. Och har du trågkupor så gäller samma Lycka till.  

ingmar

  • Inlägg: 14
Re:Vaxmott
« Svar #1 skrivet: 09 mar-04 kl 11:42 »
Hej Sture. Ett mycket enklare sätt att rädda sina vaxkakor från vaxmottet och garanterat roligare än att slabba med syror är att plocka kvistar av malört. Denna växt gör verkligen skäl för namnet. Jag har sen jag började med biodling för sex år sedan varje höst staplat de lådor jag ska spara med en kvist malört mellan ramarna i varje låda och sedan ett tidningsblad mellan lådorna. Detta har alltid gett gott resultat.
                        Ingmar


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

535 gäster, 5 användare (1 dolda)
Oskari, Nina W, Be, Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser