Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kites dagbok  (läst 44485 gånger)

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
Kites dagbok
« skrivet: 02 mar-13 kl 17:21 »
Jag har länge tänkt att man skulle skapa en vallhunds dagbok - ur vallhundens perspektiv. 8)
Utifrån vilket arbete hunden gör just nu, och arbetet sett ur Hundens perspektiv... Om jag nu kan det ??? :o

Så håll till godo: Nu skapas Kites dagbok!!
Kite är en 6-årig Borde Collie-tik som jobbar hemma på min gård med ca 30 tackor. Hon jobbar nästan varje dag, året runt. Hon kommer att prata om sitt jobb.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vindensbonig

  • Gäst
SV: Kites dagbok
« Svar #1 skrivet: 02 mar-13 kl 17:25 »
Kul ska ja följa med glädje  :).

 

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #2 skrivet: 02 mar-13 kl 17:29 »
Idag har ullisarna klippts!
Det är alltid roligt, eftersom det innebär mer jobb för mig!! ;D
Först flyttade vi in de 5 ungtackorna som inte ska ha lamm, in i klipphallen. När de var färdiga, så fick de gå tillbaka till sitt lilla fårhus - som matte alltid är så noga och stänger med spännband som en extra försäkran om att baggen inte ska kunna ta sig in där...

Därefter skulle vi flytta in mamma-ullisarna. De vägrade att gå in, trots att jag tryckte och tryckte på dom. De vägrade eftersom det stod en okänd gubbe bredvid dörrhålet... De tyckt att det var knepigt med honom där. Matte lät mig säga ifrån ordentligt, sen hämtade dom fårklipparens hane :o
Som om det skulle göra någon skillnad!!! ::) ::) >:D

När fårklipparen till slut släpade in en tacka genom dörrhålet så rann de in snällt. Det kunde dom ha gjort tidigare!! Jag försökte att dra in en tacka med mina tänder, i ullen, men hon ville inte följa
med :-[
 Sen fick jag ligga inne i fållan som ullisarna stod i och putta in dom i rännan som de skulle in i. Det är ett jobb som jag gillar -makt!!

Nu har jag tagit tillbaka dom in i fårhuset igen - dom ser så små och nakna ut nu!!
« Senast ändrad: 02 mar-13 kl 17:37 av vallhunden »
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #3 skrivet: 02 mar-13 kl 17:35 »
Och nu har äntligen morsan ändrat sin avatar och tagit bort "skit-hunden" Hope   >:D och satt in min bild 8)
Hope bor ju i stan nuförtiden och gör inget annat än att ligga i soffan och titta på TV, medans jag är den som jobbar!!!
Äras den, som äras bör!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #4 skrivet: 02 mar-13 kl 17:45 »
Här kommer ett lite bättre porträtt på mig!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #5 skrivet: 03 mar-13 kl 17:48 »
Så var dagens jobb avklarat!
Jobbet just nu består det av att putta in alla ullisar in fårhuset och hålla dom där, medans matte häller upp kraftfoder i rännor utanför. Det gäller att passa på att ingen smiter förbi mig ut i förväg, då blir matte sur!!! Om någon satsar på att komma förbi mig, så gäller det att bromsa den, utan att släppa iväg resten av flocken >:D Matte ropar på mig så att jag ska släppa iväg dom till maten, då rusar de vilt fram till maten. De är väldigt glupska!!!

Sen ska jag ligga och passa så att de inte går in i huset igen, utan ger matte arbetsro att greja där inne. Hon ger mat till de ullisar som inte ska ha lamm...
Sen fixar hon runt med en massa grindar som hon ställer framför höet. Det bärs grindar fram och tillbaka hela tiden!!

Efter det så får jag gå ut och följa med till huset som ullisarna som inte ska ha lamm, bor i. När matte öppnar dörren, så måste jag stå utanför dörren, så att ingen försöker att hoppa ut! Matte ställer in två hinkar vatten till dom.
Sen är det färdigt!!

Jag väntar hela dagen på att det ska bli dags att gå till jobbet!! ;D ;D ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #6 skrivet: 05 mar-13 kl 18:44 »
Iadg försökte en ullis smita förbi mig >:D, det hade hon ingenting för ;D ;D ;D
« Senast ändrad: 05 mar-13 kl 20:32 av vallhunden »
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #7 skrivet: 05 mar-13 kl 19:35 »
Matte pratar ju engelska med mig (jag har ju irländska föräldrar :))
Hon säger att mitt uttryck när jag tittar på ullisarna ser ut som en gubbe på bio som säger
"Come on, motherfucker, make my day!!"
Idag var det en som gjorde min dag ;D
« Senast ändrad: 05 mar-13 kl 20:33 av vallhunden »
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #8 skrivet: 06 mar-13 kl 18:19 »
Idag har jag hjälpt morsan att sätta in pappa-ullisen i en box. Då fick jag ta in alla ullisar i huset och tycka upp dom i en hörna, så att det gick att fånga pappa-ullisen. Sen åkte han in i boxen. morsan missunnar honom maten!! Hon säger att det inte är nyttigt för honom att äta så mycket pellets, som dom andra får nu.
Ikväll stångade han i boxen så det tjongade om det, när ullisarna fick pellets - då la morsan mig utanför boxen, då slutade han ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #9 skrivet: 08 mar-13 kl 17:44 »
Saker som gör morsan sur:
1. Ullisar som smiter före till kraftfodretJa, men när kärringen har lagt 4 rundbalade höbalar mitt i gluggen/utgången av fårhuset, så kan ju fåren smita runt på båda hållen. Bara för att hon var för lat att rulla in dom lite längre!!

2. Ullisar som sticker ner nosen i vattenbaljorna innan hon har hunnit fylla på dom. Då kan de putta bort slangen som morsan har satt fast i grinden/nätet så att vattnet sprutar utanför! Jag är inte inblandad i detta, alls, eftersom jag då är upptagen med annat...Det är framförallt 6042 som gör detta, hon tycker att vatten är så gott när det är bubblor i det!!

3. Ullisar som kommer in i fårhuset och knör runt höhäckarna när morsan ska ta fram hö till pappa-ullisen och oskulderna.Se min kommentar till punkt 1.

4. Hundar som ligger i vägen. Det kan ju vara så att det är påkallat att flytta på sig!! Man måste inte bara se upp och ha koll på fåren, man måste också se till att inte bli nertrampad av henne!!! Snacka om taskiga arbetsvillkor!!

5. Överdrivet glada hundar. När just jag blir utsläppt ur hundgården och får gå till djuren är det klart att man blir glad!! Om jag då tar en pinne och slänger upp i luften är väl inget att bli sur för!! Hon är rädd att jag ska skada mig, säger hon. Hon säger att det är halt!! Vet jag väl - har halkat rakt in i grindarna några gånger i vinter.

Det är inte roligt när ens arbetskamrat går och tjurar!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #10 skrivet: 16 mar-13 kl 19:23 »
Ja, det var ett tag sedan jag skrev...
Jobbet ser likadant ut fortfarande - trycka in mamma-ullisarna i deras hus och hålla dom där medans morsan häller upp pellets.

Vi är inte sura på varandra längre ;D
Det gick över samma kväll. Jag är inte långsint!!! 8)

Jag tycker att det var väldigt länge sedan morsan gav mig något rejält att "bita i" (ursäkta talesättet ;D) när det gäller arbete!!! Jag tycker att hon ska ordna lite träning, så att livet inte blir så enahanda.
Imorgon är det söndag - kanske, kanske??!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #11 skrivet: 19 mar-13 kl 19:50 »
Idag öppnade morsan en sån där stor vit boll till ullisarna. Innan har de fått stora höbollar. De var verkligen heta på gröten och ville dit och äta med en gång. Jag fick ligga och vakta så att morsan fick skära upp bollen som hon ville ha den, ifred ;D
Efteråt sprang de alla dit och började smaska. Man kunde höra dom smaska lång väg!! De åt precis som när jag får mat, slaft, slaft. Borde inte ullisar ha bättre bordskick än så ??!! ???
« Senast ändrad: 20 mar-13 kl 09:48 av vallhunden »
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #12 skrivet: 24 mar-13 kl 22:27 »
Det händer inte så mycket nu, jobbet är enahanda.

Så snart de små bääbisarna kommer så blir det mer att berätta ;D

Jag kanske ska berätta små anekdoter från mitt arbetsliv??
Som den gången alla ullisarna tryckte sig upp mot en grind. De stod nästan två våningar högt ;D
Morsan skickade in mig för att plocka loss dom från grinden - jag gick in under hela högen, men det hjälpte inte... Vad gör hon då ??? :o Jo, hon öppnar grinden :o :o :o Och vad hände då ??? ::) Jo allihop sprang igenom grinden - rakt över mig!!! Något tilltufsad stod jag där, rejält nertrampad >:D >:D
Jag undrar hur hon tänker ibland ???

Jag har hört att en gubbe i England en gång sa: I Border Collie-himlen är alla förare bra.....
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #13 skrivet: 28 mar-13 kl 16:59 »
Nu har de första bääbisarna kommit! Jag har inte fått se dom än, bara hört dom...
En av dom, hanbääbisen, är gapig... Morsan säger att han är obegåvad - säärdeles obegåvad, säger hon :o
Jag förstår ingenting ??? Obegåvade ullisar har vi ju gott om :o :o
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Kites dagbok
« Svar #14 skrivet: 28 mar-13 kl 17:20 »
Trevlig dagbok, Kite!  Så det har kommit små-ullisar nu?  Ansvar, ansvar för dig.  Pappa-ullisen är ju instängd, så han kan ju inget göra om det kommer en räv.

  Skriv mera, Kite!  .D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #15 skrivet: 28 mar-13 kl 17:24 »
Vad kul att det finns dom som läser min dagbok :)

Jag har lite dåligt samvete för morsan, det kan låta som om jag är arg på henne - men det är jag inte!!!
Hon är den bästa människan för mig!! ::) Det lät inte heller så bra, kanske. Men jag äälskar henne!!! Vi har så roligt tillsammans och hon klappar mig så gott!!!
Och hon vet för det mesta vad jag tänker, det är bra!!!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vindensbonig

  • Gäst
SV: Kites dagbok
« Svar #16 skrivet: 28 mar-13 kl 19:03 »
Tror det är många som läser men inte vill kommentera  då det sköter sig skälvt ja glädjas åt din tråd  den är då fin. 
« Senast ändrad: 02 apr-13 kl 19:24 av mummrick »

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Kites dagbok
« Svar #17 skrivet: 29 mar-13 kl 09:29 »
Glad Påsk önskas ullisar,vallhundar och duktiga ägare.
Tumme upp för tråden  :)
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #18 skrivet: 30 mar-13 kl 18:00 »
I eftermiddag har vi plockat ut oskulderna och stängt in dom i ligghallen bakom laggårn. Där har morsan ställt in en jättestor boll med hö till dom. Allt i arbetsbesparnade syfte i lammningen, säger hon.
Jag har inget emot arbete ;D ;D ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Kites dagbok
« Svar #19 skrivet: 30 mar-13 kl 20:52 »
Men flytta bollarna i fortsättningen då, Kite!  Skäll på dem, bit i plasten, så rullar de säkert in på rätt plats ...  ;D

Kanske ...   :-[
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

626 gäster, 6 användare
xaelanar, biggelina, bmr, LimJans, ktulo, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser