Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tjäna pengar på jordbruksfastighet  (läst 5079 gånger)

Thebirdistheword

  • Inlägg: 2
    • Västergötland
Tjäna pengar på jordbruksfastighet
« skrivet: 29 jun-13 kl 13:52 »

Jag har möjlighet att över en jordbruksfastighet med skogsarealer (det mesta avverkat ) ett par hektar åkrar ( arrenderas ut för tillfället) med sjöutsikt. På gården finns en maskinhall ( tom ) en ladugård för grisar, och en loft med plats för halmbalar, även en del av ladugården har plats för spannmål. Inga maskiner eller verktyg och bostaden har ett behov av renovering.

Jag vet att det inte finns mycket pengar att hämta som traditionell djurbonde, inte heller med jordbruk och kommer jag ta över gården, måste jag ta ett lån.

Frågor som följer då
Finns det något lätt och "billigt" sätt att tjäna pengar på gården? Eller med sidoverksamhet ? Jag har hört förslag som kameler och strutsar men har ingen erfarenhet av dessa eller om det är värt att ha. Vandrarhem skulle vara kul, men inga bussar kommer hit och jag tror det blir mer arbete än vad man tror. Camping kan jag kanske tänka mig, men det finns ingen riktigt vettigt strand att bada på.

Visst finns det möjligheter men jag vill ha den enklaste vägen först. Vill inte bara få en massa skulder.

Mvh

Nuffield

  • Inlägg: 90
    • Västerbotten
SV: Tjäna pengar på jordbruksfastighet
« Svar #1 skrivet: 29 jun-13 kl 14:49 »
Det enda jag kommer att tänka på är det här  ;D
The Trashmen : Surfin' Bird ( 1963 )

Blötsnö

  • Inlägg: 150
    • Östergötland
SV: Tjäna pengar på jordbruksfastighet
« Svar #2 skrivet: 29 jun-13 kl 15:26 »
Börja med vinterförvaring av husvagnar och båtar. Kankse inte täcker livet alla utgifter, men kräver ju inga investeringar av dig. Har du sjöutsikt bara eller äger du hela marken samt del i sjön också? Vad har du för möjligheter att ordna badstrand? Ligger det i ödebygd eller nära något ställe som drar turister? Vad är du intresserad av? Vad kan du? (Det mesta kan man ju lära sig bara man har rätt intresse och läggning)

Thebirdistheword

  • Inlägg: 2
    • Västergötland
SV: Tjäna pengar på jordbruksfastighet
« Svar #3 skrivet: 01 jul-13 kl 11:22 »

Det skulle iofs fixa någon brygga så kan man bada där, men vattnet är inte det fräschaste. Det är hela marken och sjön ingår. Badstrand tror jag blir omöjligt. Detta ligger i ödebygd, men jag kan tänka mig att även detta lockar tyska och europeiska turister hit. Jag är snickare, skulle tycka det vore kul med djur, men det är så mycket ansvar det där.

 

Majvor Jonasson

  • Inlägg: 1
SV: Tjäna pengar på jordbruksfastighet
« Svar #4 skrivet: 15 mar-19 kl 14:14 »
Jag har ett förslag ,Husbils ställplats ,finns för få ,i sverge ,  :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

405 gäster, 2 användare
tuslus, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser