Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tacka som bara ligger och inte äter  (läst 18061 gånger)

moppe

  • Inlägg: 180
Tacka som bara ligger och inte äter
« skrivet: 18 feb-10 kl 10:45 »
Jag har en finullstacka som ska lamma vilken timme/dag som helst men hon har inte mått bra på 4 dagar  :(. Hon ligger mycket, vilket kanske inte är så konstigt med tanke på hur stor hon är. Men hon äter inte något heller. Verkar ha problem med att få ner något, hon dricker små slurkar ibland. Hon har fått flera omgångar "rumen booster", calcium och vitaminer men hon vill inte äta något ändå.
Är det någon som har någon bra teori om vad man kan göra?

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
SV: Tacka som bara ligger och inte äter
« Svar #1 skrivet: 18 feb-10 kl 11:24 »
Ge henne gärna blodsocker höjande preparat så som enegibalans, prokick (se till att de är propylenglykol i) eller andra som finns att köpa på foder firmor..
de om vandlas i deras vom till druvsocker..

Nu är hon ju hög dräktig..
o tung.. även får kan ju få foglossning.. då ligger de ju mycket..
Men de brukar ju äta...
äter hon inte ens hö?

Har du sett om hon idisslar nåt..

Jag skulle nog prova med blodsocker höjande preparat o kalk pasta.. och extra selen..


Vad säger vetrinären ?
 :-[
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

moppe

  • Inlägg: 180
SV: Tacka som bara ligger och inte äter
« Svar #2 skrivet: 18 feb-10 kl 11:31 »
Jag har inte pratat med vet ännu. Ska ringa om en stund. Hon äter inte hö och jag har inte sett henne idissla heller.

moppe

  • Inlägg: 180
SV: Tacka som bara ligger och inte äter
« Svar #3 skrivet: 18 feb-10 kl 17:08 »
Vet säger att det inte finns så mycket mer att göra än att möjligen sätta igång förlossningen så hon blir av med sina lamm.

MonaW

  • Inlägg: 978
    • Västmanland
    • Monas sida
SV: Tacka som bara ligger och inte äter
« Svar #4 skrivet: 18 feb-10 kl 20:56 »
Jag skulle ju pröva med Energibalans eller något liknande. Om hon bara ligger och inte äter förlorar hon ju alla krafter. Det är absolut viktigt att få igång magen om hon ska orka, tror jag.
Åsenfår, hundar och katter

moppe

  • Inlägg: 180
SV: Tacka som bara ligger och inte äter
« Svar #5 skrivet: 19 feb-10 kl 17:17 »
Idag fick hon lite feber och veterinären har varit här. Hon har fått pencilin. Idag verkar hon varit lite piggare (även innan penicillinet).

Men en sak jag funderar på är att hon är nu bosatt vid saltstenen och sen dricker hon imellan. Detta har pågått hela eftermiddagen. Är det farligt med för mycket salt? Eftersom hon inte ätit eller druckigt med någon reda så är hon väl i behov av att återställa lite balanser i kroppen. Men vågar jag låta henne fortsätta slicka saltsten hur mycket hon vill?

Ulla Krull

  • Inlägg: 325
SV: Tacka som bara ligger och inte äter
« Svar #6 skrivet: 22 feb-10 kl 20:31 »
Det är inte farligt med ren saltsten. Däremot kan det vara farligt om man har en kombinerad salt och mineralsten för då kan fåren få i sig för mycket mineraler i sina försök att slicka i sig salt.
Därför ska man alltid ha salt och mineraler i separat form.

Det är ju också ännu viktigare att hon har tillgång på friskt vatten om hon nu slickar i sig mycket salt.
Ibland kan fåren få för sig att stå och gnaga på stenen så det riktigt knaprar och man undrar hur gott det egentligen är, sen kan det vara perioder när man undrar vad man ska ha stenarna till när ingen ändå slickar på dem  :)

Jag brukar ibland hänga in en saltsten i lamningsboxen om jag har någon tacka som jag tycker dricker lite dåligt efter lamningen. I bästa fall slickar de i sig salt och dricker lite mer...

Jordbron

  • Inlägg: 754
    • Västergötland
    • Jordbron
SV: Tacka som bara ligger och inte äter
« Svar #7 skrivet: 24 feb-10 kl 20:14 »
Hur går det med din tacka?

Hade samma bekymmer för 2 veckor sedan med våran finullstacka. Hon led av kalkbrist & vart liggande fick kalk av veterinären i blodet samt under huden, men efter 2 dygn så kastade hon sina trillingar. Nu mår hon bra igen.
Är de undergödda eller får många lamm så kan de få akut kalkbrist när mjölken ska rinna till inför lammningen & då kan de bli liggandes orkeslösa & flämtande/stönande utan att någon förlossning är på G vilket jag trodde det va i flera timmar innan jag började ana oråd.
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

moppe

  • Inlägg: 180
SV: Tacka som bara ligger och inte äter
« Svar #8 skrivet: 24 feb-10 kl 21:27 »
Vår tacka mår nu bra igen :) Hon kan ha haft en släng av kalkbrist, men fick ju sen någon form av infektion. Hon började äta lite redan natten innan vi tog ut veterinären och hon fick inte feber förens samma dag som vet kom.
Intressant det du sa om symptomen när de släpper ner mjölken. Två av mina tackor höll på så häromdagen men det släppte igen.
Jag har hört att de kastar om man ger dem kalk. Är det så? Ska man ge dem kalk innan de får kalkbrist?

Jordbron

  • Inlägg: 754
    • Västergötland
    • Jordbron
SV: Tacka som bara ligger och inte äter
« Svar #9 skrivet: 24 feb-10 kl 23:15 »
Ja kalkbrist är tecken på att de är underutfodrade med kraftfoder & fårmineraler så ger man de tillräckligt av det så ska det allt gå bra ändå så nu har vi lärt oss en läxa på bekostnad av 3 döda lamm tyvärr så det kan ju hända att du har det att vänta oxå pga kalkbehandlingen, men jag hoppas givetvis att jag har fel & ni har tur & LYCKA snart.
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

Jeronimo

  • Inlägg: 4
SV: Tacka som bara ligger och inte äter
« Svar #10 skrivet: 28 feb-10 kl 17:15 »
Hallå,  läste ditt iinlägg 18/2.


Jag har hört att kalkbrist kan ta sig märkliga uttryck..

Men,, Det Första  man gör i en sån situation är att ringa veterinären, det är troligen ngt fel, fostret kan ju ligga fel eöller hur!!

Då är det en exprt = Veterinär  somman ska prata med SNABBT!

Jeronimo

Aase

  • Inlägg: 1
    • Södermanland
SV: Tacka som bara ligger och inte äter
« Svar #11 skrivet: 13 mar-11 kl 12:25 »
Hej! Jag har precis råkat ut för kalciumbrist hos en av mina tackor,vet.har varit här och gett kalcium och tackan är bättre,men ligger mycket, äter dåligt och dricker sparsamt. Lade märke till igår att hon slickade mycket på saltstenen. När veterinären kände på henne var hon inte öppen. Jag är nybörjare  på får och har haft två omgångar lamm tidigare utan komplikationer. Jag vet inte riktigt hur jag ska göra, det är på andra dygnet sen vet. var här och hon går upp ibland men ligger mycket. Är tacksam för fler kloka råd.
Aase

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Tacka som bara ligger och inte äter
« Svar #12 skrivet: 14 mar-11 kl 09:49 »
Citera
Är de undergödda eller får många lamm så kan de få akut kalkbrist när mjölken ska rinna till inför lammningen

Det är som regel precis motsatsen som ger lammningsförlamning/kalkbrist. Höga givor kraftfoder ger en effekt av en blockering så att de inte kan frigöra kalken. Fettet sätter sig invärtes på djuren.
Det är mycket ovanligt att djur som bara äter grovfoder (rödklöver kan ge samma problem som kraftfoder) får lammningsförlamning.

Ja, när förlamningen släpper brukar lammningen sätta igång.

cebaztian

  • Inlägg: 357
    • Bohuslän
    • Hästekasen
SV: Tacka som bara ligger och inte äter
« Svar #13 skrivet: 19 feb-13 kl 10:52 »
Hej, väcker den här gamla tråden, då Ämnet känns allmängiltigt.
Det är ofta så här problemen börjar: med ett håglöst får som bara ligger.

Min fråga är nu: hur undviker man sjukdom långsiktigt?
Vad ska ett får äta under ett helt år för att få i sig det som krävs för att vara starkt?
Hur vet man om jordarna är selenfattiga?
Varför denna ständiga kalkbrist (som många tycks uppleva)



Jag listar här allt som mina (gute) får ätit under året:
Vatten

Gräs (gammal vall)

Ensilage
Havrekross
Havre

Spill från kvarn
Löv från grenar
Gnaga bark från grenar
Saltsten
Mineralhink med koppar
Nässlor (även torkade)
Morötter
-
Kraftfoder lamm/tacka
Selen flytande (i vattenhink och över ensilage).
Honungsvatten
Kalk via spruta (i nödsituation)

Sebastian


vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Tacka som bara ligger och inte äter
« Svar #14 skrivet: 19 feb-13 kl 11:02 »
Hej, väcker den här gamla tråden, då Ämnet känns allmängiltigt.
Det är ofta så här problemen börjar: med ett håglöst får som bara ligger.

Min fråga är nu: hur undviker man sjukdom långsiktigt?
Vad ska ett får äta under ett helt år för att få i sig det som krävs för att vara starkt?
Hur vet man om jordarna är selenfattiga?
Varför denna ständiga kalkbrist (som många tycks uppleva)



Jag listar här allt som mina (gute) får ätit under året:
Vatten

Gräs (gammal vall)

Ensilage
Havrekross
Havre

Spill från kvarn
Löv från grenar
Gnaga bark från grenar
Saltsten
Mineralhink med koppar
Nässlor (även torkade)
Morötter
-
Kraftfoder lamm/tacka
Selen flytande (i vattenhink och över ensilage).
Honungsvatten
Kalk via spruta (i nödsituation)

Sebastian

Ja det är svårt med får, det krävs mycket fingertoppskänsla :o ;)
För mycket kraftfoder så får de kalkbrist, och blir liggande - för lite kraftfoder och de får acidos, och blir liggande >:D

Det gäller att hänga med i foderbehoven när de ökar, men inte ligga ett steg före!!!
Det finns inget facit, det är bara efter lammen har gått på slakt som du kan summera om du gjort rätt eller fel, det året!!
Om det fanns ett facit (recept) till får generellt sett, så hade fårskötsel varit så himla enkelt... Nu är det inte så, eftersom det finns för många variabler att ta hänsyn till (antalet lamm, grovfoderkvalité, hullet på tackan, mängden/tidpunkten för  kraftfoder, etc)

Det var som den gamla gubben sa: "Får gillar att dö!" ;D
Så kan det te sig om man inte har tillräckligt med kunskap!!

Fårskötsel handlar mest om förebyggande åtgärder!! Om man måste springa två steg efter och rätta till det som har gått fel, då känns det motigt!
Sen drabbar oturen oss alla, saker som vi inte kunde förutse, eller förebygga!!
« Senast ändrad: 19 feb-13 kl 11:05 av vallhunden »
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

finnfår

  • Inlägg: 3
    • Finland
SV: Tacka som bara ligger och inte äter
« Svar #15 skrivet: 13 feb-17 kl 07:46 »
Ja det är svårt med får, det krävs mycket fingertoppskänsla :o ;)
För mycket kraftfoder så får de kalkbrist, och blir liggande - för lite kraftfoder och de får acidos, och blir liggande >:D

Det gäller att hänga med i foderbehoven när de ökar, men inte ligga ett steg före!!!
Det finns inget facit, det är bara efter lammen har gått på slakt som du kan summera om du gjort rätt eller fel, det året!!
Om det fanns ett facit (recept) till får generellt sett, så hade fårskötsel varit så himla enkelt... Nu är det inte så, eftersom det finns för många variabler att ta hänsyn till (antalet lamm, grovfoderkvalité, hullet på tackan, mängden/tidpunkten för  kraftfoder, etc)

Det var som den gamla gubben sa: "Får gillar att dö!" ;D
Så kan det te sig om man inte har tillräckligt med kunskap!!

Fårskötsel handlar mest om förebyggande åtgärder!! Om man måste springa två steg efter och rätta till det som har gått fel, då känns det motigt!
Sen drabbar oturen oss alla, saker som vi inte kunde förutse, eller förebygga!!

Nu måste jag nog svara på det här och avliva några myter... Framförallt då det är denna sida som kommer upp först när man googlar.

Att får skulle få acidosis av för lite kraftfoder är helt fel. Får och kor får acidosis av för mycket kraftfoder. Det är kraftfodret som ändrar tarmfloran i rumen och som gör att pH sänks.

För mycket kraftfoder orsakar med stor sannolikhet inte lammningsförlamning heller, utan snarare tvärtom. Lammningsförlamning är calciumbrist då fodergivan innehåller för lite calcium. Därför man ska komplettera med calciumrikt foder.
För många år sen sa man att för mycket ca gör att kroppen inte tar till vara på ca från fodret när tackans behov ökade i slutet av dräktigheten. Då var praxis att man tog bort allt ca för att öka upptagning och hormonerna i kroppen skulle göra att ca mobiliserar från skelettet istället. Man vet nu att det inte alls är så och man rekommenderar aldrig att på något sätt minska ca givan. Däremot tror man att D vitamin dos kan hjälpa(den är med och hjälper till med upptaget i tarmen)

Men ja, det kan vara svårt med foder till får.
Som tumregel ska man ändå tänka att ett får i det vilda överlever bra på enbart gräs och att vi ger kraftfoder för att komplettera eventuella brister i höet vi ger. Såsom energi, mineraler eller vitaminer. Skicka in en bit hö och gör en analys så vet du exakt vad ditt hö innehåller och du kan då räkna ut om och vad du behöver ge för foder som komplettering.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Tacka som bara ligger och inte äter
« Svar #16 skrivet: 13 feb-17 kl 09:53 »

För mycket kraftfoder orsakar med stor sannolikhet inte lammningsförlamning heller, utan snarare tvärtom. Lammningsförlamning är calciumbrist då fodergivan innehåller för lite calcium. Därför man ska komplettera med calciumrikt foder.

Det här vet jag inte om jag tror på. Som alla vet är det gotlandsfår som drabbas mest av kalkbrist, och som alla vet är Gotland en kalkrik ö så de borde har tillräckligt med kalk i fodret.
Jag har läst på att man inte kan förebygga kalkbrist med att ge extra mycket kalk (typ kalkpasta i munnen) då kalkbrist uppkommer av någon annan obalans.

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Tacka som bara ligger och inte äter
« Svar #17 skrivet: 16 feb-17 kl 20:28 »
Det här vet jag inte om jag tror på. Som alla vet är det gotlandsfår som drabbas mest av kalkbrist, och som alla vet är Gotland en kalkrik ö så de borde har tillräckligt med kalk i fodret.
Jag har läst på att man inte kan förebygga kalkbrist med att ge extra mycket kalk (typ kalkpasta i munnen) då kalkbrist uppkommer av någon annan obalans.

Även om gotlandsfår ursprungligen kommer från Gotland så är jag inte säker på att det är gotlandsfåren på Gotland som är mest drabbade av kalkbrist. Borde snarare vara gotlandsfåren på fastlandet som drabbas. Vår besättning drabbades för några år sedan och ett par tackor dog. Vet även en besättning till här i Blekinge som drabbades det året.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Tacka som bara ligger och inte äter
« Svar #18 skrivet: 27 feb-17 kl 20:23 »
Att utfodra med kalk går bra till ett par veckor innan lammningen. Detta för att tackan ska kunna ta av sina egna kalkresurser vid lammningen, för stötfångare ett bra också kraftigt värkarbete ä. Mindralfoder med magnesium ska förebygga kalkbrott!
Acidophilus drabbar djur som måste ta av sina fettreserverna för snabbt. Det kan med fördel drabba lite överfeta tackor. Det är viktigt att öka näringsinnehållet i fodret i samma takt som behovet ökar!!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

 

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Tacka som bara ligger och inte äter
« Svar #19 skrivet: 28 feb-17 kl 11:47 »
Att utfodra med kalk går bra till ett par veckor innan lammningen. Detta för att tackan ska kunna ta av sina egna kalkresurser vid lammningen, för stötfångare ett bra också kraftigt värkarbete ä. Mindralfoder med magnesium ska förebygga kalkbrott!
Acidophilus drabbar djur som måste ta av sina fettreserverna för snabbt. Det kan med fördel drabba lite överfeta tackor. Det är viktigt att öka näringsinnehållet i fodret i samma takt som behovet ökar!!!


Ibland blir det nästan lite kul med stavningsprogram.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser