Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Konstigt bilfel  (läst 2226 gånger)

piggetröska

  • Gäst
Konstigt bilfel
« skrivet: 27 nov-18 kl 20:21 »
Hörde idag om ett besynnerligt bilfel.

Bekanta till mig tog för härförleden bilen för att besöka vänner på landet. När man efter några timmar skall köra hem startar inte bilen, den är helt död.
Man ringer efter assistans.
I väntan på sådan sätter sig paret på trappan till huset. Mannen trycker i frustration ett par gånger på bilnyckelns lås/låsupp knappar. Inget händer med bilen, men vid varje knapptryck så kommer en signal från husets dörrklocka. I en plötslig ingivelse tar man ur batterierna från dörrklockan. Vips så går bilen att starta.
Rekorderliga människor, ingen anledning att misstänka rövarhistoria.
Hur förstå ???

Feministgubben

  • Gäst
SV: Konstigt bilfel
« Svar #1 skrivet: 27 nov-18 kl 20:37 »
Hörde idag om ett besynnerligt bilfel.

Bekanta till mig tog för härförleden bilen för att besöka vänner på landet. När man efter några timmar skall köra hem startar inte bilen, den är helt död.
Man ringer efter assistans.
I väntan på sådan sätter sig paret på trappan till huset. Mannen trycker i frustration ett par gånger på bilnyckelns lås/låsupp knappar. Inget händer med bilen, men vid varje knapptryck så kommer en signal från husets dörrklocka. I en plötslig ingivelse tar man ur batterierna från dörrklockan. Vips så går bilen att starta.
Rekorderliga människor, ingen anledning att misstänka rövarhistoria.
Hur förstå ???
Signalerna blockerade varandra. Frekvenserna som används av de båda systemen är alltså samma eller snarlika, och det har fått bilen att signalera fel. Mycket mer detaljer kan jag inte bjuda på, men det är min killgissning/motorjournalistgissning.

Postat med Alternativ.nu´s app


torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Konstigt bilfel
« Svar #2 skrivet: 27 nov-18 kl 20:49 »
De flesta såna där prylar - fjärrkontroller för billarm och centrallås, trådlösa dörrklockor, fjärrströmbrytare mm - går som sagt på samma frekvens. 433,92 MHz är fritt upplåten för såna där småprylar i större delen av världen.
Nu är det så att en del billiga mottagare för den frekvensen själva fungerar som så att säga en liten störsändare. Tekniken kallas superregenerativ mottagare (pendelempfänger på tyska) , den som verkligen är intresserad kan läsa om dem på t ex Wikipedia. Och om man har en sådan igång, så minskas räckvidden för alla andra liknande prylar i närheten drastiskt.  Jag har själv haft en del problem med äldre fjärrströmbrytare, som störde ut en trådlös utetermometer.

piggetröska

  • Gäst
SV: Konstigt bilfel
« Svar #3 skrivet: 27 nov-18 kl 21:52 »
Att dörrklockan kan störa fjärr dörrlåsningen kan jag förstå.

Men att dörrklockan kan störa chipet/startspärren när bilen skall startas?
Borde inte bilen då ha fått motorstopp när man svängde in på gårdsplanen?

vasterbys

  • Inlägg: 65
    • Gotland
SV: Konstigt bilfel
« Svar #4 skrivet: 28 nov-18 kl 07:30 »
Vad det är för bilmodell?

Postat med Alternativ.nu´s app


vasterbys

  • Inlägg: 65
    • Gotland
SV: Konstigt bilfel
« Svar #5 skrivet: 28 nov-18 kl 07:47 »
Är det keyless start på bilen så är det en frekvens och frekvenser kan störas ut. Av den anledningen ifall batteriet är dåligt så stängs inte bilen av när du kör om signalen upphör eller blockeras. Många bilar har idag ett alternativ till start när batteriet är dött i fjärrkontrollen.

Postat med Alternativ.nu´s app


torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Konstigt bilfel
« Svar #6 skrivet: 28 nov-18 kl 08:17 »
Att dörrklockan kan störa fjärr dörrlåsningen kan jag förstå.

Men att dörrklockan kan störa chipet/startspärren när bilen skall startas?
Borde inte bilen då ha fått motorstopp när man svängde in på gårdsplanen?

Det finns ju bilar där startspärren inte är kopplad till ett chip i nyckeln utan till att bilen måste ha låsts upp med fjärrkontrollen inom en eller ett par minuter innan start. Detta gäller t ex många Chrysler, Dodge och Jeep från 90-talet. Så om fjärrkontrollen störs ut, får man inte igång en sådan bil.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Konstigt bilfel
« Svar #7 skrivet: 28 nov-18 kl 13:09 »
universal fjärrkontroller till tv-dvd var ju populära att låsa upp bilar med förr...
Fjäderfän och kaniner

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Konstigt bilfel
« Svar #8 skrivet: 28 nov-18 kl 13:29 »
universal fjärrkontroller till tv-dvd var ju populära att låsa upp bilar med förr...

Ja, innan biltillverkarna gick över från IR till radio, och innan de började använda system med rullande engångskoder och sånt.

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Konstigt bilfel
« Svar #9 skrivet: 28 nov-18 kl 14:11 »
Att dörrklockan kan störa fjärr dörrlåsningen kan jag förstå.

Men att dörrklockan kan störa chipet/startspärren när bilen skall startas?
Borde inte bilen då ha fått motorstopp när man svängde in på gårdsplanen?

Om bilen hela tiden kollar efter nyckel så skulle den kunna varna eller dö men jag tror ingen fungerar så. Har du startat bilen så är allt okej.
Blir den störd under färd så spelar det ingen roll.
Utan problemet kommer när bilen frågar efter nyckel vid start och ringklockan stör.

Lustigt nog så har jag sett cheva som störs ut av garageportssignalen ;)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Konstigt bilfel
« Svar #10 skrivet: 28 nov-18 kl 14:41 »
Känns bra att ha äldre bilar, när man läser detta.

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Konstigt bilfel
« Svar #11 skrivet: 28 nov-18 kl 16:14 »
Men kan vara bra att känna till om man får oväntat besök
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Konstigt bilfel
« Svar #12 skrivet: 28 nov-18 kl 16:50 »
Har ett liknade problem när jag besöker verkstaden där jag lämnar in arbetsfordonet.
Ställer jag personbilen på kundparkeringen så går det inte att låsa upp den.
I detta fallet beror det antagligen på att det är en ganska rejäl elcentral i den hörnan.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Konstigt bilfel
« Svar #13 skrivet: 28 nov-18 kl 19:15 »
Lustigt nog så har jag sett cheva som störs ut av garageportssignalen ;)
Känns som det är upplagt för återkommande problem då

piggetröska

  • Gäst
SV: Konstigt bilfel
« Svar #14 skrivet: 28 nov-18 kl 20:46 »
Jag kontaktar mina bekanta och frågar bilens märke o modell.

piggetröska

  • Gäst
SV: Konstigt bilfel
« Svar #15 skrivet: 29 nov-18 kl 14:02 »
Toyota RAV4 2.0 VVT-i, årsmodell 2011 eller 2012

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Konstigt bilfel
« Svar #16 skrivet: 29 nov-18 kl 14:35 »
Känns bra att ha äldre bilar, när man läser detta.
Ja, ju fler sofistikerade finesser, desto mer som kan gå åt fanders!  Men min kompis bilmekanikern var road av tråden; jag läste upp den för honom.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Konstigt bilfel
« Svar #17 skrivet: 29 nov-18 kl 19:38 »
Toyota RAV4 2.0 VVT-i, årsmodell 2011 eller 2012

Vet inget specifikt om den, men en bekant (som är radioamatör/hacker/dataingenjör) har en Toyota Corolla '05 , han hade bekymmer med startspärr eller fjärrkontroll för några år sedan och läste på rätt mycket om systemet i samband med reparationen, insåg då att det var bra mycket mer säkrat med kryptering mm än man hade kunnat tänka sig. Och större säkerhet mot att någon obehörig ska kunna låsa upp eller starta bilen brukar ju också innebära större risk att den inte accepterar den korrekta nyckeln/fjärren om signaleringen är störd på något sätt.

piggetröska

  • Gäst
SV: Konstigt bilfel
« Svar #18 skrivet: 29 nov-18 kl 21:43 »
Har något svagt minne av att ha hört att det ingår i nyare bilars stöldskydd att det inte skall gå att starta en bil med fakenyckel i tändningslåset som är kopplad till laptop med program för att hacka startspärren, om inte bildörrarna  har blivit upplåsta med fjärr eller nyckel direkt i dörren. Så att när tjuven bryter upp dörren eller liknande så lyssnar inte bilen även om upplåsningskoden från nyckeln i tändningslåset skulle vara rätt.

Så om dörrklockan (på ett för mig obegripligt sätt) fått bilen att tro att dörrarna fortfarande är låsta så startar inte bilen. Att ta bort batterierna från dörrklockan skulle göra att dörrarna verkar upplåsta för bilen är lika obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

341 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser