Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  solslinga til kylskåp för husvagn  (läst 3855 gånger)

davidB

  • Inlägg: 203
    • Västergötland
solslinga til kylskåp för husvagn
« skrivet: 05 aug-05 kl 13:40 »
Hejsan.
Jag har funderat på den typen av kylskåp som sitter i husvagnar och drivs med värme ifrån gasol.
Är det någon som vet hur hög temperatur dessa kräver.
Skulle det gå att sätta dessa på en solvärme?
+ ev en lite solelcell som driver en liten cirkulationspump.
Det är ju på dagtid och på sommaren det finns störst behov av kyla.
MVH
David
Jag är ingen expert men jag gillar att klura ut lösningar och experimentera för att finna ett billigt alternativ.

Wolverine

  • Gäst
Re:solslinga til kylskåp för husvagn
« Svar #1 skrivet: 11 aug-05 kl 18:34 »
Hej kioskdavid!

Precis som du nämner, så kan man få kyla av värme(!). Principen kallas för absorbtionskylskåp. Genom ett finurligt system av vätskeblandningar kan man överföra värme från låga temperaturer(värme finns i alla kroppar över -273 grader).
Den andra, och mest vanliga typen av kylskåp, drivs med en elektrisk kompressor som trycker ihop gasen i rören.
Det finns absorbatorkylskåp som inte alls drivs med el(har ingen pump).
Absorbatorkylskåp har betydligt sämre verkningsgrad än ett vanligt kompressordrivet. Styrkan ligger i oberoendet av el eller den mycket låga elförbrukningen.

För att inte gå djupare in i knepiga resonemang, så måste man ta hänsyn till olika energislags kvalité. El kan användas till allt möjligt och har således mycket hög kvalité. Värme från gaslåga eller solfångare har dålig kvalité.
Man kan säga att vi har mycket god tillgång till lågkvalitativa energikällor, medan det motsatta råder för högkvalitativa energislag. Vi kan inte bygga hur många elverk som helst.  ;D
Av denna anledning är kylskåp som drivs av lågkvalitativ värme bra ur miljösynpunkt eftersom man använder sig av lägre sorters energislag. Det är dock inte hela sanningen, gasol är fossilt bränsle vilket är förkastligt. Byter man till biogas eller solenergi blir det bra.
Som sagt: lågkvalitativ värme har vi gott om.

Nu kommer jag till din fråga efter lite om och men.  :)
Det krävs ganska så hög värme för att kunna användas för kylapplikationer, helst övertryck d.v.s. över 100 grader, bäst över 120 grader.
För att kunna få sådana temperaturer med solfångare krävs en parabolisk solspegel som koncentrerar solljuset till en punkt. Spegeln måste följa solens vandring över himmeln, och det måste vara molnfritt relativt mycket. Det senare gör att en sådan konstruktion gör sig bäst lämpad i medelhavsområden och torra områden med mycket sol, Sverige är är ett dåligt alternativ ur denna aspekt. :(
I princip skulle man kunna få värme från en eldstad, kamin e.t.c, men sådana system säljs mig veterligen inte i Sverige vad jag vet.

Däremot finns det små s.k. "Peltierelement" som är två metallplattor ihopsatta. När ström kopplas till dem, så får man en kall resptektive varm sida som kan användas för kylapplikationer. Små portabla kylboxar för bilar brukar ha sådana element.
En solcell kopplat till ett bilbatteri räcker för en större kylbox med Peltierelement.
Det är smidigt sommartid, vintertid när solen inte visar sig så mycket är det en sämre lösning såvida man inte har vindkraft.

Mvh Jordlöpare
« Senast ändrad: 11 aug-05 kl 18:35 av Jordlöpare »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

558 gäster, 2 användare (1 dolda)
skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser