Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad beror det på att en del kyckling smakar höna  (läst 1340 gånger)

Therese Sundholm

  • Inlägg: 1
Vad beror det på att en del kyckling smakar höna
« skrivet: 18 sep-20 kl 20:23 »
Vad beror det på att en del kyckling smakar höna.
Har ätit på flera Thai restauranger o en del kyckling rätter smakar höna o inte kyckling.
Vad beror det här på. Kan dom ha köpt höna o kallar det för kyckling eller har det nått
att göra med när kycklingarna slaktas ?

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Vad beror det på att en del kyckling smakar höna
« Svar #1 skrivet: 18 sep-20 kl 21:18 »
Jag vet inte riktigt vad skillnaden är i smak trots att jag ätit både broilerkyckling, egna kycklingar och egna hönor.

Jag kan tycka det är större skillnad på broiler och långsamtväxande än vilken ålder de har som hemmauppfödda.

Kan det vara det? Att de i de fall det smakar höna när de köpt något mer saluhallsaktigt? Det torde dock vara dyrt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14413
    • Östergötland
SV: Vad beror det på att en del kyckling smakar höna
« Svar #2 skrivet: 18 sep-20 kl 21:35 »
Nu var det länge sedan jag köpte hel höna i butik, men höna var ju billigare än kyckling.

Kycklingar slaktas väl när de är slaktmogna, och det skiljer nog inte många dagar mellan yngsta och äldsta kycklingen mellan gångerna.

Engelskspråkiga säger väl chicken om både kyckling och höna, så visst kan det vara en språklig miss.

 

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Vad beror det på att en del kyckling smakar höna
« Svar #3 skrivet: 19 sep-20 kl 01:12 »
Kan det vara så att smaken egentligen är mer kokt, än stekt?

För jag tycker nog (smak är trots allt ganska subjektivt) att kokt kyckling/höna smakar annorlunda än stekt?

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Vad beror det på att en del kyckling smakar höna
« Svar #4 skrivet: 19 sep-20 kl 06:36 »
Kyckling, chicken är ett samlingsnamn mer.
Rasen som används så slaktas både tupp och höna.
Med fodret så smakar dom nog exakt lika.

Mitt ex var från Filippinerna. När hennes faster fick smaka på våran hemma tupp. Så sa hon att det var första gången på 40 år som hon smakat kyckling som smakade som hemma.

Sen har du det faktum att kycklingen du köper på ica, färdig grillad eller hel fryst är en annan ras än den på thai restaurangen. Den från thai restaurangen är ofta från just Thailand.

Sevärt! Hittade dock inte den jag ville hitta när dom gjorde smakprov med 3 raser. Blindsmakprov där den äldsta rasen vann såklart.
https://www.youtube.com/watch?v=Qc7YMXwOKTM
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

580 gäster, 4 användare
xaelanar, Tur-Johan, sayerbýr, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser