Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kom med länktips kring hushållsartiklar m.m  (läst 1565 gånger)

Tioende

  • Inlägg: 25
    • Dalsland
    • @pump_upp - best crypto pumps on telegram !
Kom med länktips kring hushållsartiklar m.m
« skrivet: 07 maj-19 kl 21:29 »
Hejsan!
Hoppas detta är någorlunda passande ämne på kategorin.

Tänkte om ni hade länktips eller kunde tips om en sida med länktips (har kollat runt på google) kring hållbara hushållsartiklar, typ jordklok.se osv. Kom med tips!

Mvh

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Kom med länktips kring hushållsartiklar m.m
« Svar #1 skrivet: 07 maj-19 kl 22:13 »
Det är bättre med återbruk - fortsätt använda fungerande ärvda prylar, handla på loppisar mm - än att handla nytillverkade prylar, de må vara hur hållbara som helst.
Eller också tillverkar man själv i mån av förmåga.

Be

  • Inlägg: 380
    • Finland
SV: Kom med länktips kring hushållsartiklar m.m
« Svar #2 skrivet: 08 maj-19 kl 07:27 »
Skulle nog helt instämma med torbjorn – nyinköp är sällan det mest hållbara. Men såklart finns det sådant man behöver och måste köpa. Är det något särskilt du söker efter?
Ingen människa är illegal

Den Mångkunnige Nomaden

  • Inlägg: 12
  • Solkock och balkongodlare
    • Västergötland
    • Solköksbloggen/Solköksbutiken
SV: Kom med länktips kring hushållsartiklar m.m
« Svar #3 skrivet: 08 maj-19 kl 12:28 »
Hej @Tioende.

Tolkar det som att du menar miljö- och klimatmässigt hållbara förbrukningsvaror alternativt nya produkter som kan användas för att minska eller helt ersätta förbrukningsvaror (med tanke på att du hänvisar till jordklok.se).

Jag har minskat på mitt behov av inköp av förbrukningsvaror genom att lära mig om lämpliga ersättningar med multipla användningsområden (t.ex. ättika och bakpulver istället för skurmedel på flaska). Försöker även använda mig av förbrukningsvaror som kan komposteras snabbt eller återanvändas under längre tid (t.ex. matthermos i stål istället för lunchlådor i plast).

Då till listan:

- jordklok.se
- laplandecostore.se
- medvetna.se
- närmsta REKO-ring (ja, man hittar ibland bra hushållsprodukter via REKO-ringarna): https://hushallningssallskapet.se/reko/narmsta-reko-ring
- addnature.se (riktigt bra termosar, mm.)
- koketsfavoriter.se (enda butiken jag hittat som säljer kilners plastfria lunchlådor)

Flera saker jag använder går inte att köpa i Sverige på enkelt sätt (t.ex. vettiga solkök och strömlösa slow-cookers), så jag har börjat importera till försäljning. Då blir det inte så förbannat dyrt.
Solkock och balkongodlare. Odlar goda grönsaker och tillagar dem med solen.

 

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Kom med länktips kring hushållsartiklar m.m
« Svar #4 skrivet: 08 maj-19 kl 16:35 »
Här finns det en hel del, inklusive ett solkök:

https://varuhuset.etc.se/

Den Mångkunnige Nomaden

  • Inlägg: 12
  • Solkock och balkongodlare
    • Västergötland
    • Solköksbloggen/Solköksbutiken
SV: Kom med länktips kring hushållsartiklar m.m
« Svar #5 skrivet: 08 maj-19 kl 17:34 »
Stämmer bra, det - och solkökena köper de av mig.  ;)
Solkock och balkongodlare. Odlar goda grönsaker och tillagar dem med solen.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Kom med länktips kring hushållsartiklar m.m
« Svar #6 skrivet: 08 maj-19 kl 17:36 »
Hej @Tioende.

Tolkar det som att du menar miljö- och klimatmässigt hållbara förbrukningsvaror alternativt nya produkter som kan användas för att minska eller helt ersätta förbrukningsvaror (med tanke på att du hänvisar till jordklok.se).

Jag har minskat på mitt behov av inköp av förbrukningsvaror genom att lära mig om lämpliga ersättningar med multipla användningsområden (t.ex. ättika och bakpulver istället för skurmedel på flaska). Försöker även använda mig av förbrukningsvaror som kan komposteras snabbt eller återanvändas under längre tid (t.ex. matthermos i stål istället för lunchlådor i plast).

Då till listan:

- jordklok.se
- laplandecostore.se
- medvetna.se
- närmsta REKO-ring (ja, man hittar ibland bra hushållsprodukter via REKO-ringarna): https://hushallningssallskapet.se/reko/narmsta-reko-ring
- addnature.se (riktigt bra termosar, mm.)
- koketsfavoriter.se (enda butiken jag hittat som säljer kilners plastfria lunchlådor)

Flera saker jag använder går inte att köpa i Sverige på enkelt sätt (t.ex. vettiga solkök och strömlösa slow-cookers), så jag har börjat importera till försäljning. Då blir det inte så förbannat dyrt.

På byn har de roligt åt butiken i Storuman för de säljer skärbrädor i bambu som inte växer här, då de kan göras i trä som finns lokalt och att de inte kan stava till landskapet de har butiken i.

Tioende

  • Inlägg: 25
    • Dalsland
    • @pump_upp - best crypto pumps on telegram !
SV: Kom med länktips kring hushållsartiklar m.m
« Svar #7 skrivet: 09 maj-19 kl 21:01 »
Jaaa, tack!

Ska börja kolla lite på loppisar, varit dålig på det.

Tack för länkar!
Antar att det smartaste är att börja göra sina egna produkter då, gällandes typ förbrukningsvaror. Schampo osv. Läste lite på nopoo, väldigt intressant och givande. Det är väl där man bör lägga sig om man ska minska avtrycken... Gör sina egna grejer

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Kom med länktips kring hushållsartiklar m.m
« Svar #8 skrivet: 09 maj-19 kl 21:41 »
Frågan är väl om avtrycket blir så mycket mindre för att man blandar ihop ingredienserna till t ex ett schampo själv efter att ha köpt hem dem var för sig, än för att man låter en stor tillverkare göra samma blandning.  Då är det mer värt att se till att man skaffar så koncentrerade förbrukningsvaror som möjligt, så man inte bidrar till onödiga transporter av en massa vatten. Och standardiserar - det finns ju ingen anledning att lagerhålla ett halvdussin olika produkter som ska fungera som t ex fintvättmedel, diskmedel, flytande tvål, allrengöring, avfettningsmedel och schampo, när de ändå i grunden ska fylla samma funktion och det enda som skiljer dem åt kanske är lite olika konsistens och parfymering.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Kom med länktips kring hushållsartiklar m.m
« Svar #9 skrivet: 10 maj-19 kl 09:34 »
När det gäller hushållsartiklar tycker jag hjälporganisationerna Hjärta till Hjärta och Erikshjälpen är kul att handla av. Mycket rostfritt, glas och porslin i de butikerna. Myrorna heter en också, fast de har försvunnit där jag hålls.


Berberis

  • Inlägg: 1595
    • Närke
SV: Kom med länktips kring hushållsartiklar m.m
« Svar #10 skrivet: 11 maj-19 kl 11:16 »
Det är bättre med återbruk - fortsätt använda fungerande ärvda prylar, handla på loppisar mm - än att handla nytillverkade prylar, de må vara hur hållbara som helst.
Eller också tillverkar man själv i mån av förmåga.
Håller med om allt, men funderar ändå lite: Själv har jag samlat på mig prylar under en livstid, men unga människor som sätter bo måste få lov att köpa nya saker som de behöver. Det blir ju ett helt annat perspektiv.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

371 gäster, 5 användare (1 dolda)
Sebastian Berggren, Sjul, Lillskiten, Corvus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser