Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Att köra in oxe  (läst 126703 gånger)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Att köra in oxe
« Svar #140 skrivet: 23 nov-18 kl 10:51 »
Klart de är snyggare med horn, och i många fall är det praktiskt, men ett kulligt djur slår man ju inte ut bara för den skull!  Visst finns det bilder på Nätet med tjurar som både drar slåttermaskin och som rids med sadel?  Bara grejorna passar på din stut så funkar det säkert!

  Lycka till med all miljöträning!  Tänk om du kunde låta honom dra studenter och midsommarfirare?  Då hoppas jag du har en fotograf till hands, så att vi alla får se!  Förresten skulle det vara kul att se bilder på din träning också.

  Om du vill ha tips om själva träningen, så tror jag att hästfolket kan hjälpa till.  Principerna är ju lika.  Kor springer väl inte så fort eller långt som hästar, men det begriper ju både du och en skicklig hästmänniska.  Enda stora skillnaden jag vet har jag genom hörsägen:  "När hästa' skenar, då s'a en hölla i, men um oxa' kjeser, så s'a en släppa!"  Min sagesman, som citerade en gammal torpare, menade att oxar inte skenar som hästar, men om de verkligen en gång sätter fart, då är de helt förtvivlade över bromsar eller liknande, och redan bortom all kommunikation.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Att köra in oxe
« Svar #141 skrivet: 23 nov-18 kl 19:26 »
Börjes varuhus i Tingsryd brukar köra med oxar var gång det är Börjes marknad. Bengtåke Rungegård tror jag ägaren heter.
kretslopp

bos taurus

  • Inlägg: 81
    • Uppland
SV: Att köra in oxe
« Svar #142 skrivet: 04 dec-18 kl 12:44 »
Jag har visserligen inte kört in en oxe men väl forskat i ämnet och vet att t.ex. Erik Svensson i Brantestad, inte långt från Vimmerby har lång erfarenhet av inkörning av oxar. Det bästa är om du har en redan inkörd oxe som får gå i par med ett oinkört yngre djur. Erik S fick t.o.m. medalj för bevarandet av detta arbetssätt, https://www.svd.se/flitiga-dragoxar-far-medalj


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

448 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser