Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skicka tacka nu eller i höst?  (läst 1994 gånger)

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Skicka tacka nu eller i höst?
« skrivet: 04 maj-07 kl 05:56 »
Jag har en tacka som jag ska slå ut, hon är dels svår att hålla i hull och så fick hon juverinflammation efter lamningen. Är det någon vits att låta henne äta upp sig över sommaren, och slakta i höst, eller ska jag låta henne åka med de sista lammen nästa vecka?

Jag skulle gärna vilja ha skinnet, och eftersom hon är klippt för bara en månad sedan talar det ju i så fall för att vänta. Men spelar det någon roll ur slaktsynpunkt? Får man något för en tacka? (Annars kvittar det ju.)

Henning

  • Inlägg: 706
Re:Skicka tacka nu eller i höst?
« Svar #1 skrivet: 04 maj-07 kl 10:51 »
Jag har en tacka som jag ska slå ut, hon är dels svår att hålla i hull och så fick hon juverinflammation efter lamningen. Är det någon vits att låta henne äta upp sig över sommaren, och slakta i höst, eller ska jag låta henne åka med de sista lammen nästa vecka?

Jag skulle gärna vilja ha skinnet, och eftersom hon är klippt för bara en månad sedan talar det ju i så fall för att vänta. Men spelar det någon roll ur slaktsynpunkt? Får man något för en tacka? (Annars kvittar det ju.)

Om tackan är ok f.ö. och äter är det en bra idé att spara henne till hösten. Skinnet blir mycket snyggare då. Köttvärdet stiger nog också om hon kan äta upp sig en del. Köttvärdet är inte högt på tackor men att skicka henne nu ger ingenting. Till hösten får du iaf något.

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:Skicka tacka nu eller i höst?
« Svar #2 skrivet: 04 maj-07 kl 18:15 »
Får man något för en tacka? (Annars kvittar det ju.)
OM hon inte är fet eller mager så kan du ju få 2-300 kr för henne  ;D

/Grimla
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Re:Skicka tacka nu eller i höst?
« Svar #3 skrivet: 04 maj-07 kl 21:13 »
Jag inser ju att här finns stora pengar att tjäna...  ;D Då får hon gå kvar till hösten, jag vill gärna ha skinnet, och hon är ju frisk och pigg i övrigt.

Mina första lamm gick till slakt idag, och jag är väldigt spänd på hur de klassade sig! Men jag lär väl få vänta tills måndag innan jag får veta. De tyckte i alla fall att de var väldigt fina på slakteriet.  :)

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Re:Skicka tacka nu eller i höst?
« Svar #4 skrivet: 18 maj-07 kl 11:55 »

Mina första lamm gick till slakt idag, och jag är väldigt spänd på hur de klassade sig! Men jag lär väl få vänta tills måndag innan jag får veta. De tyckte i alla fall att de var väldigt fina på slakteriet.  :)

Och nu har jag fått reda på klassningen: R+3. Glad och nöjd blev jag!  :)

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Skicka tacka nu eller i höst?
« Svar #5 skrivet: 19 maj-07 kl 10:49 »
Och nu har jag fått reda på klassningen: R+3. Glad och nöjd blev jag!  :)


Grattis Malin !

Alltid kul att få facit på en bra utfodring.

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Re:Skicka tacka nu eller i höst?
« Svar #6 skrivet: 21 maj-07 kl 12:26 »
Tack! Ja, för mig som ny på får var det ju lite oroligt huruvida jag gjort rätt eller inte, skönt att få det bekräftat.  ;D

Tackan som tråden handlade om ser ut att få ett liv även efter sommaren, en har hört av sig och vill ha några får som betesdjur, utan att ta lamm på dem.   :)


Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Skicka tacka nu eller i höst?
« Svar #7 skrivet: 21 maj-07 kl 13:31 »
Vågar jag skriva det här ?
Om du inte känner köparen jätteväl, så skulle jag hellre slakta tackan i alla fall..
Annars finns risken att köparen i sin tur sedan "glömmer" vad du sagt om tackan. Och säljer henne till någon nybörjare som betäcker den snälla tackan igen  :-\ och ska sedn undra varför blir det så här nu då....

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Re:Skicka tacka nu eller i höst?
« Svar #8 skrivet: 22 maj-07 kl 15:16 »
Hmm, du har en poäng där Rosa... Jag ska tänka över saken en gång till!

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Re:Skicka tacka nu eller i höst?
« Svar #9 skrivet: 27 maj-07 kl 14:09 »
....och hon blir korv istället. Vi får ordna några andra får till den som vill ha betesdjur. (Mina egna vill jag inte släppa!  ;))


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

471 gäster, 3 användare (1 dolda)
LimJans, Sundance

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser