Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fårraser med vackra fällar?  (läst 3270 gånger)

Kengus89

  • Inlägg: 107
    • Ångermanland
Fårraser med vackra fällar?
« skrivet: 17 nov-16 kl 12:26 »
Hej.

Jag o frugan har berett några skinn själva nu, och insett att det här är något vi tycker var jätteroligt! Vi har i dagsläget en besättning på ca 20tackor, mestadels dala-päls. En ras vi mer än gärna skulle vilja fortsätta med men: de är ju så jädrans småa, och tar lång tid att växa på sig. Vi måste även tänka på att få ihop det ekonomiskt.

Tror ni bästa alternativare, att folk skulle vilja vara beredda att betala några kronor extra för köttet, och samma pris för en lite mindre fäll? Likt linderödssvin har blivit synonymt med kvalitet kanske de mindre inhemska fårraserna kan få samma status?

Vi tar allt själv, och brukar ca 16ha och tänker oss en besättning på ca 40tackor senare. Så vi betalar bara för salt, mineraler och en skvätt diesel i hela kedjan Lamm till garvad fäll.

Drömmen vore ju att kunna leva på detta...

Vore intressant med era synpunkter. :-)

Mvh
Kenny

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Fårraser med vackra fällar?
« Svar #1 skrivet: 17 nov-16 kl 13:38 »
Skall man leva på bara får, utan biaktiviteter så räknar man med att man behöver > 300 tackor, med biaktiviteter  med anknytning till fårnäring så kanske man kan klara sig på 100 tackor

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/549842?programid=412

Kengus89

  • Inlägg: 107
    • Ångermanland
SV: Fårraser med vackra fällar?
« Svar #2 skrivet: 17 nov-16 kl 16:41 »
Ja, det är helt tokigt tycker jag... Att det ska behöva vara sådan stordrift på allting nuförtiden, bara för att kunna gå +-0. Jag inser detta, tyvärr, och innehar vanligt lönearbete. Men vore fantastiskt att kunna gå + i slutändan, så man kan arbeta 50% eller mindre.

Får klura vidare på detta (ingen ordvits menad).

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Fårraser med vackra fällar?
« Svar #3 skrivet: 17 nov-16 kl 22:48 »
Det känns som att idag är det viktigare att ha mark än djur om du vill leva på att vara bonde. Om du har 100 hektar och kan optimera Eu-stöden spelar det mindre roll om du har 40 eller 80 tackor.

Gällande fårrasen du har är den väl jättebra och borde vara stor efterfrågan från hantverkare. I ett gammalt nummer av Hemslöjden beklagade de sig över att det inte finns fårskinn att köpa av god kvalité till folkdräkterna. Kanske de som syr malungsdräkten behöver få tag i päls till sina dräkter?  http://tapplars.se/skinnsömnad/index.html

Att skinnen är små spelar väl ingen roll. Man kan ju sy ihop dem och göra stora fälltäcken också.

Jag tror man måste ha flera järn i elden. Att bara leva på att sälja skinn och kött går kanske inte, men ni kan sälja hö också, eller garn, ved, skog mm.

Kengus89

  • Inlägg: 107
    • Ångermanland
SV: Fårraser med vackra fällar?
« Svar #4 skrivet: 18 nov-16 kl 00:34 »
Det känns som att idag är det viktigare att ha mark än djur om du vill leva på att vara bonde. Om du har 100 hektar och kan optimera Eu-stöden spelar det mindre roll om du har 40 eller 80 tackor.

Gällande fårrasen du har är den väl jättebra och borde vara stor efterfrågan från hantverkare. I ett gammalt nummer av Hemslöjden beklagade de sig över att det inte finns fårskinn att köpa av god kvalité till folkdräkterna. Kanske de som syr malungsdräkten behöver få tag i päls till sina dräkter?  http://tapplars.se/skinnsömnad/index.html

Att skinnen är små spelar väl ingen roll. Man kan ju sy ihop dem och göra stora fälltäcken också.

Jag tror man måste ha flera järn i elden. Att bara leva på att sälja skinn och kött går kanske inte, men ni kan sälja hö också, eller garn, ved, skog mm.


Tackar för svar, ska höra mig av till hantverkare och höra vad de har att säga. Tusen tack!

Ja, flera Järn i elden är det som gäller. Vi har en del planer vi vill förverkliga och tror stenhårt på - vi har ju trots allt hela vintern nu att planera.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

244 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, tuslus, Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser