Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Göra egna skaklar  (läst 9356 gånger)

calle336

  • Inlägg: 103
    • Västmanland
Göra egna skaklar
« skrivet: 04 feb-15 kl 13:57 »
Kan man göra egna skaklar av typ 45x145 som man figursågar.
Kommer ju endast att ha dessa till lättare arbete som att ploga med min lilla snöplog. Eller blir detta för klent. ?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14413
    • Östergötland
SV: Göra egna skaklar
« Svar #1 skrivet: 04 feb-15 kl 14:19 »
Här gör vi skaklar efter behov och av varierande material, men jag skulle akta mig för att figursåga eller använda trä med försvagande kvist. Om skakeln går av så blir det en otäck spets.

calle336

  • Inlägg: 103
    • Västmanland
SV: Göra egna skaklar
« Svar #2 skrivet: 04 feb-15 kl 15:12 »
Ja de är ju just de att om de skulle gå sönder så blir de ju lite läskiga. Vad gör ni skaklar av då ?

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Göra egna skaklar
« Svar #3 skrivet: 04 feb-15 kl 15:31 »
Kan man göra egna skaklar av typ 45x145 som man figursågar.
Kommer ju endast att ha dessa till lättare arbete som att ploga med min lilla snöplog. Eller blir detta för klent. ?
Jag har gjort en del skaklar av 2'' björk av bra kvalité, både figursågade och raka skaklar. Man måste inte alltid figursåga, det beror ju på både hur hästen är och långt isär skaklarna behöver vara vid dragstången. Hur hade du tänkt dig skaklarna? Ska dragstågen sitta fast som på skaklarna till en timmerkälke? Eller ska de sitta fast i järnlänkar?
   

calle336

  • Inlägg: 103
    • Västmanland
SV: Göra egna skaklar
« Svar #4 skrivet: 05 feb-15 kl 07:06 »
Ska ju ha dem till snöplogen så jagh vet inte egentligen hur de ska sitta :o) men tänkte nästan ha dem sitta fast på plogen. Borde ju bli lättare att ha styr på plogen då.

Ja björk skulle man ju vilja ha. Var hittar man det ?
« Senast ändrad: 05 feb-15 kl 07:36 av calle336 »

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14413
    • Östergötland
SV: Göra egna skaklar
« Svar #5 skrivet: 05 feb-15 kl 10:47 »
I skogen ;D

Skämt åsido, ta hyffsat kvistfria granreglar, men se upp så du inte försvagar dem med för mycket eller felaktig sågning.

calle336

  • Inlägg: 103
    • Västmanland
SV: Göra egna skaklar
« Svar #6 skrivet: 05 feb-15 kl 15:14 »
Haha jo de är ju sant :)

Jasså hur menar du då? Tänkte bara göra typ såhär. Ta en 145x45 såga så den blir minst 50 bred i lite mjuka former.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14413
    • Östergötland
SV: Göra egna skaklar
« Svar #7 skrivet: 05 feb-15 kl 16:35 »
Det är den där figursågningen som kan göra att det spricker mellan fibrerna. Kan du inte göra en rak skakel? Om du gradvis smalnar av skakeln framåt och tar hänsyn till träts ådring så får du lätta och starka skaklar.

tomtefrej

  • Inlägg: 74
SV: Göra egna skaklar
« Svar #8 skrivet: 05 feb-15 kl 18:45 »
jag brukar ta gran i passande grovlek som växer i gammal granskog dom är starka.

Rubensgården

  • Gäst
SV: Göra egna skaklar
« Svar #9 skrivet: 05 feb-15 kl 18:49 »
Jag hade basat en skakel eller tagit ett träd med rätt form. Hade inte vågat sätta sådana krafter på något utan att fibrerna går genom hela skakeln.

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Göra egna skaklar
« Svar #10 skrivet: 05 feb-15 kl 20:10 »
Ska ju ha dem till snöplogen så jagh vet inte egentligen hur de ska sitta :o) men tänkte nästan ha dem sitta fast på plogen. Borde ju bli lättare att ha styr på plogen då.

Ja björk skulle man ju vilja ha. Var hittar man det ?

Det blir i och för sig lättare att styra om de sitter i snöplogen, men jag rekommenderar inte detta. Tänk om det är djup blötsnö då behöver hästen trycka på rätt hårt i sidled för att vända plogen och det är då de kan gå av. I stället skulle jag ( har gjort så själv för länge sen) göra så att du ha ett rep så att du kan lyfta plogen något och förflytta den i vändningarna. Fattar du hur jag tänker?
Det är den där figursågningen som kan göra att det spricker mellan fibrerna. Kan du inte göra en rak skakel? Om du gradvis smalnar av skakeln framåt och tar hänsyn till träts ådring så får du lätta och starka skaklar.
Håller med bäste dräng att vill du göra skaklarna av gran så gör de raka och ta hänsyn till fiberriktningen. Men som sagt att fästa de stadigt i plogen är inte att rekommendera enligt min mening.

calle336

  • Inlägg: 103
    • Västmanland
SV: Göra egna skaklar
« Svar #11 skrivet: 06 feb-15 kl 08:39 »
Ja det är just därför som jag inte gjort egna skaklar. Men man kan ju kanske göra raka som ni säger.
Fast vill nog hellst ha björk då.

Basa har jag varit inne på men vet inte om det är möjligt på 50x50 regel. Har ju aldrig gjort detta förut.

calle336

  • Inlägg: 103
    • Västmanland
SV: Göra egna skaklar
« Svar #12 skrivet: 06 feb-15 kl 08:45 »
Det blir i och för sig lättare att styra om de sitter i snöplogen, men jag rekommenderar inte detta. Tänk om det är djup blötsnö då behöver hästen trycka på rätt hårt i sidled för att vända plogen och det är då de kan gå av. I stället skulle jag ( har gjort så själv för länge sen) göra så att du ha ett rep så att du kan lyfta plogen något och förflytta den i vändningarna. Fattar du hur jag tänker?Håller med bäste dräng att vill du göra skaklarna av gran så gör de raka och ta hänsyn till fiberriktningen. Men som sagt att fästa de stadigt i plogen är inte att rekommendera enligt min mening.

Nä jag fattar inte haha menar du att lyfta spetsen på plogen? eller ska jag lyfta upp hela plogen?
Inget problem iof då min plog ju bara är 120cm bred typ så väger ju inte så mkt. Men tanken är ju att göra en bredare plog till nästa år

calle336

  • Inlägg: 103
    • Västmanland
SV: Göra egna skaklar
« Svar #13 skrivet: 06 feb-15 kl 08:55 »
Det va såhär jag tänkte fästa in skaklarna. Skissade ihop en snabb skiss av plogen. Plattan bakom Vet är en europapall.

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Göra egna skaklar
« Svar #14 skrivet: 06 feb-15 kl 09:45 »
Det va såhär jag tänkte fästa in skaklarna. Skissade ihop en snabb skiss av plogen. Plattan bakom Vet är en europapall.
jag förstod att det var ungefär så du tänkte, men tänk på att skaklarna är ca 2,5m långa och om plogen och pallen (jag antar att du står på pallen) ska vändas i djupsnö så kan belastningen på skaklarna vara stor, du får en väldig hävstångseffekt. Mitt förslag skulle vara att fästa skaklarna med länkar i en dragstång/bom och dragstången i plogen också via kedje länkar. alltblir rörligt, men i snäva vändningar får du flytta på plogen  bakifrån, min plog var ca 2 m bred och det var inga problem att flytta den lite åt gången. 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14413
    • Östergötland
SV: Göra egna skaklar
« Svar #15 skrivet: 06 feb-15 kl 09:51 »
Missade att du frågade vad vi gör skaklar av för material. Aluminiumrör och järnrör, förutom trä. Då bockar man som man vill. Aluminium är ett trevligt material, men det är ju inte så tidsmässigt till häst. Och det är fastfrysningsrisk om man inte klär in det.

Vi leker mest med små hästar, och då är tyngden av en grov skakel irriterande.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Göra egna skaklar
« Svar #16 skrivet: 04 jan-20 kl 19:36 »
Jag håller på att städa och hittade ca 7st barkade björkar som var lite böjda i ena ändan. Det syns att det är björk för barken var kvar på varje kant. De är inte figursågade utan bara barkade.
Visst måste det vara påbörjade skaklar jag hittade, eller använde man böjda småbjörkar till något annat förr i tiden?
Är björk nr 1 när det gäller materialval till skaklar?

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Göra egna skaklar
« Svar #17 skrivet: 05 jan-20 kl 02:44 »
Det va såhär jag tänkte fästa skaklarna. Skissade ihop en snabb skiss av plogen. Plattan bakom Vet är en europapall.
Skulle inte fästa skaklarna som du har gjort på skissen du får ingen rörlighet i skaklarna om dom sätter fast dom på det viset som du visar på skissen dessutom lär dom gå av vid vändningar när hästen trycker på . Sen så lär hästen bara dra på en bog i taget istället för båda vilket ger mer kraft . Så det är bättre du har rejkade skaklar alltså rörliga skaklar.  Du kan ha fasta men med en länk emellan i så fall och ska draget hest gå ända bak så du slipper få reasoning på plogen  vilket det lätt blir om man fäster i framändan. Och skaklar har alltid gjorts i björk ivart fall i mina trakter .

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Göra egna skaklar
« Svar #18 skrivet: 05 jan-20 kl 08:44 »
Jag håller på att städa och hittade ca 7st barkade björkar som var lite böjda i ena ändan. Det syns att det är björk för barken var kvar på varje kant. De är inte figursågade utan bara barkade.
Visst måste det vara påbörjade skaklar jag hittade, eller använde man böjda småbjörkar till något annat förr i tiden?
Är björk nr 1 när det gäller materialval till skaklar?
I alla fall i Norra Sverige måste björk har varit nr 1. det fanns typ ingenting annat. Jag gjorde mina skalklar av björk när ff hade häst för nåt år sedan. Enda undantaget var skaklarna till släpräfsan som var eller brukar vara helt raka och som jag gjorde av senvuxen gran. I fall du funderar att göra skaklar så finns det bland annat en ska en ska tänka på. Vid själva selfästet så bör en förstärka skakeln framför hålet där man stoppa in selfästet. Oftast sitter det ett järnbeslag där eller så har man satt en nit eller bult som 'håller ihop' skakeln framför hållet och som är i rätvinkel mot hålet om du förstår hur jag menar. Annars löper man risk att skakeln klyvs när hästen behöver ta i och selfästet hugger tag i skakeln.

 

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Göra egna skaklar
« Svar #19 skrivet: 05 jan-20 kl 19:08 »
I alla fall i Norra Sverige måste björk har varit nr 1. det fanns typ ingenting annat. Jag gjorde mina skalklar av björk när ff hade häst för nåt år sedan. Enda undantaget var skaklarna till släpräfsan som var eller brukar vara helt raka och som jag gjorde av senvuxen gran. I fall du funderar att göra skaklar så finns det bland annat en ska en ska tänka på. Vid själva selfästet så bör en förstärka skakeln framför hålet där man stoppa in selfästet. Oftast sitter det ett järnbeslag där eller så har man satt en nit eller bult som 'håller ihop' skakeln framför hållet och som är i rätvinkel mot hålet om du förstår hur jag menar. Annars löper man risk att skakeln klyvs när hästen behöver ta i och selfästet hugger tag i skakeln.

Tack för svaret. Jag har inte ens häst, men när jag hittade dessa kände jag att det är synd att göra ved av dem. Min farfars sista häst dog -67 så de är väl kvar sen det fanns häst på gården. Har ju några kompletta använda skaklar också och de är böjda i ena endan av virket så att säga. Jag fattar inte hur de hann med att göra allting förr i tiden. Inte nog med att de skulle hugga ved och göra hässjevirke för att torka höet, de måste göra egna skaklar också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 4 användare
xaelanar, Tur-Johan, sayerbýr, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser