Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  sjuk get - någon som känner igen symtomen?  (läst 5586 gånger)

Beet

  • Inlägg: 6
    • Södermanland
sjuk get - någon som känner igen symtomen?
« skrivet: 13 jun-15 kl 17:08 »
För ungefär 2 veckor sedan började ena geten bli lite slö och rasade fort i vikt. Jag kollade då masken och visst, hon hade mask, men veterinären var tveksam på att den lilla mängd mask hon har är orsaken till problemet.

Ellen, som hon heter har blivit mycket smal över ryggraden och väldigt bukig om magen. Hon äter och dricker dåligt, bajsar små hårda torra kulor som sitter ihop. Tveksam på att hon har idisslat, inte sett det på en vecka. Veterinären var här i tisdags och tog prover. Kollade njurar och lever som såg bra ut. Veterinären kunde inte svara på vad det kan vara och vi väntar på svar från CAE test.

Jag börjar få panik nu över att hon inte blir  bättre. Hon äter, men dåligt. Det bästa just nu är majschips. Det är det som slinker ner bäst, men hon äter även hallonblad, asp, knäckebröd och ibland kan hon få i sig lite havre. Jag vet inte vad jag ska försöka med mer. Hon får energi balans av order från veterinären, har det i ena hennes vattenskål.  Hon får även rent vatten och vatten med saft i så hon kan välja. Hon har även tillgång till saltsten som hon slickar på.

Jag är så bekymrad över hennes bukiga mage, veterinären trodde inte det var förstoppning, men jag gav henne microlax i förrgår och har även börjat med paraffinolja i fall att. Det kom i samband med microlaxen lite bajs som satt ihop. Dock vet jag att hon bajsar annars också,  men det är så lite och så torrt. Jag blir också bekymrad över att hon inte idisslar. Vad kan jag göra istället? Jag ger även tillskott av b-vitamin för då jag läst att dom kan bli slöa vid brist.

Jag har kontakt med veterinären men dom säger att det inte finns något att göra. Blir hon inte bättre kommer jag ta bort henne nästa vecka för jag vill inte att hon ska lida. Hon är slö och hängig, ligger mest, men kan även stå upp när jag kommer och även göra motstånd när jag ska ge henne paraffinolja och vitaminen.

Är det någon som känner igen hennes symtom? Vad kan jag mer göra?


olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: sjuk get - någon som känner igen symtomen?
« Svar #1 skrivet: 13 jun-15 kl 17:43 »
Tråkigt att höra.

Hur gammal är geten?

Har geten haft tillgång till vanligt mineralfoder (eller mineralfoderbalja) de senaste åren? eller endast slicksten?

Går geten ordenligt, eller ser den ut att ha ont i lederna? Sitter den på rumpan som en hund?

Har ni kollat att den har alla sina tänder?

Beet

  • Inlägg: 6
    • Södermanland
SV: sjuk get - någon som känner igen symtomen?
« Svar #2 skrivet: 13 jun-15 kl 17:56 »
Geten är 11,5 år gammal så hon är ju ingen ungdom, men inte gammal som gatan heller när jag läst hur gamla dom kan bli. Hon har varit hos oss dom senaste 10,5 åren.

Getterna har haft tillgång till saltsten (viltsten och sten för får/getter) jag har prövat med mineralbalja och mineraler men det har ingen av getterna ätit. Dom har ratat det och sen har jag fått slänga det då det blivit dåligt. Jag har prövat och försökt att köpa ny lite då och då men det är tyvärr inget som uppskattats nån gång.

Hon verkar inte gå så konstigt. Men det är svårt att se eftersom hon är så slö och går så långsamt, men det ser inte stelt eller vingligt ut.

Veterinären kollade tänderna och hon har en lös tand, men det sa hon att det inte var någon fara. Annars var det inga konstigheter. Inte o svalget heller.

Jag är rädd att det är CAE men får inte svaret förrän nästa måndag :(

macker

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: sjuk get - någon som känner igen symtomen?
« Svar #3 skrivet: 13 jun-15 kl 19:49 »
Kan du inte prova att ge henne lite vanlig jäst som är bra för magen och sen ger man ju gärna bikarbonat också



Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: sjuk get - någon som känner igen symtomen?
« Svar #4 skrivet: 13 jun-15 kl 23:41 »
Låter oroande.  Att hon inte dricker kan ju förvärra alla de urspsrungliga bekymren.  Prova svartvinbärssaft, det kan ibland öka vätskeintaget.

  Det verkar som om hon fått vajsing på intaget av grovfoder.  Om inte våmmen funkar, då mår hon pyton-pyton.  Föreslog veterinären något som kunde hjälpa våmmen?

  Tråkig anledning till att du kom hit, men välkommen ändå!  Både du och Ellen!  Jag tänker på Bergsblomman och hennes älskade Vera, men Bergsblomman har inte varit aktiv sen i februari.
« Senast ändrad: 13 jun-15 kl 23:47 av Trollmor »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: sjuk get - någon som känner igen symtomen?
« Svar #5 skrivet: 14 jun-15 kl 08:34 »
Tråkigt med din get!
Vad var det för parasiter hon hade, och hur många ägg per gram var det? Getter är känsligare för parasiter än får, så vad veterinären sagt kanske inte är helt och hållet korrekt, om hen utgått från vad får klarar av. Om du försiktigt viker ner getens undre ögonlock, hur ser slemhinnan ut då, vad är det för färg?
Att hon inte idisslar är illavarslande. Det kan bero på att hon har ont i munnen, kanske pga den lösa tanden. Det finns en sjukdom som heter Aktinos, som börjar med att ett sår i munnen blir infekterat, och sedan får geten svårigheter att äta. Aktinos drabbar alla idisslare, så det borde veterinären ha koll på.
Det kan också vara problem med magarna, främst våmmen. Som du tidigare fått tips om, kan du ge jäst (upp till 1 hg, upplöst i ljummet vatten, så blir det lätt för geten att slicka i sig det om hon behöver) samt bikarbonat (bakpulver eller Samarin funkar också). Är det trumsjuka eller något åt det hållet, kan det vara bra att ge mer olja också. Laxermedel för människor och andra enkelmagade djur är inte tänkta att fungera på idisslare.
Hur har du det med klövvården? Getter som har ont i fötterna har ibland svårt att orka stå eller gå och äta så mycket som de egentligen behöver för att må bra. Detsamma gäller förstås vid ledvärk och besvär i benen.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: sjuk get - någon som känner igen symtomen?
« Svar #6 skrivet: 14 jun-15 kl 10:13 »
Tveksam på att hon har idisslat, inte sett det på en vecka.

Det är livsviktigt att våmmen kommer igång snabbt och till det behöver geten långfibrigt foder. Bra att du ger geten B-vitamin. Jag skulle ta bort havren som gör magmiljön sur och ge henne ett blandat fång sly/grenar av t.ex. tall, rönn, asp, lind, alm, ask, hallon- och äppelgrenar och hö förstås. En jästkub utrörd i några dl ljummet vatten med litet sirap i skulle jag ge henne med en ingivare direkt i munnen för att vara säker på att hon verkligen får det i sig. Det går också att köpa ett kick-startpreparat för våmmen på Granngården eller likn.
« Senast ändrad: 14 jun-15 kl 11:07 av SussiloII »

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: sjuk get - någon som känner igen symtomen?
« Svar #7 skrivet: 14 jun-15 kl 12:16 »
Veterinärer har tyvärr ganska kort utbildning på just getter.  Om din vet kan ringa upp Kalle Hammarberg, så kan hon få bra råd.

  Att titta på färgen på slemhinnorna kan du göra dels under ögonlocken, dels i munnen.  Getter brukar inte vara särskilt glada i någon av undersökningarna, men du verkar ju god vän med Ellen, så hon går nog med på det.

  *håller tummarna!*
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: sjuk get - någon som känner igen symtomen?
« Svar #8 skrivet: 14 jun-15 kl 13:37 »
Följande är skrivet utan att jag vet:

Hur Eller mår idag
Exakt vad du har gjort
Vad du har möjlighet att göra

För att hålla uppe blodsockret på geten, i väntan på att vommen kommer igång, kan du börja med att bjuda henne svag svartvinbärssaft.   När du kan köpa det, tillsätter du Energibalans enligt dosering för får, text finns på flaskan.  (Kan köpas i närmaste bonnabutik.)  Jäst utblandat i vatten har du redan fått tips om.  Om hon äter eller dricker, kan du komplettera jästen med yoghurt, som också ger bra bakterier för att underlätta starten av vommen.  Därefter bör du ge henne bark av olika slag.  Allra bäst är tall.  Det innehåller många olika ämnen som antingen i sig själva är bra, eller blir bra för geten i vommen.  Därnäst vill jag rekommendera al, äppelgrenar, asp, sälg.  Gran i stora mängder bör man undvika på grund av det höga manganinnehållet.

  Kan du slå gräs så här års?  Och torka det, så är det jättebra till geten.  Hallonris är också bra, liksom persilja och morotsblast.  Palsternacka går också bra.  Grönkål i små mängder.  Bra är också kirskål.  Torkade nässlor är utmärkt.

  Rödbetsblast bör man undvika, liksom allt kraftfoder, till dess vommen är igång.  Grenar av körsbär och plommon, liksom häggmispel, duger inte!  Giftiga är: gullregn, rhododendron, idegran, olika slags ädelgranar, buxbom, järnek, murgröna, rabarber - och de flesta medicinalväxter, varav många är prydnatsväxter numera.

  Om svaret på CAE-provet dröjer länge och vommen inte kommer igång, måste du tänka över getens lidande.

  Frågor:  Har ni testat för borelia, errichia?  Båda är fästingburna sjukdomar som kan drabba getter, och som kan ge de mest underliga och varierande symtom.

Hoppas på det bästa! /Tt

Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: sjuk get - någon som känner igen symtomen?
« Svar #9 skrivet: 14 jun-15 kl 14:00 »

För att hålla uppe blodsockret på geten, i väntan på att vommen kommer igång, kan du börja med att bjuda henne svag svartvinbärssaft.   


Vad jag förstår kan man inte höja blodsockernivån på vuxna djur med hjälp av socker/druvsocker. Att man ger svartvinbärssaft beror nog på att det smakar gott med socker och de får i sig vatten enklare. Vatten är nyttigt.
För att höja blodsockernivån ger man propylenglykol som går att köpa på apoteket, eller dyrare under varumärket "energibalans" från lantmännen (och säljs på granngården).
Trådskaparen har ju redan skrivit att denne ger just energibalans.

"De fettsyror som inte används i våmmen för uppbyggnad av nya mikroorganismer sugs genom våmväggen ut i blodet och tjänstgör som energikälla hos djuret. Av det här förstår vi också varför vi inte kan ge en idisslare druvsocker när vi tycker djuret behöver extra energi. Druvsockret bryts i våmmen snabbt ner till fettsyror, och kan då genom pH-sänkningen t.o.m. göra större skada än nytta. Vill vi av någon anledning höja blodsockerhalten på en vuxen idisslare, t.ex. vid acetonämi eller acidos, måste vi ge något som idisslaren kan omvandlas till druvsocker. Vanligast är propylenglykol, som av våmfloran bryts ner till propionsyra, och som efter uppsugning genom våmväggen till blodet kan omvandlas till glykos."

http://www.svdhv.org/sv/aktuellt/artiklar/2008/e/263/hall-vammen-i-trim-del-2/

Beet

  • Inlägg: 6
    • Södermanland
SV: sjuk get - någon som känner igen symtomen?
« Svar #10 skrivet: 14 jun-15 kl 20:49 »
Tack snälla för alla svar! Mycket mycket uppskattat! Har idag givit henne första doseringen utav vomstart som jag köpte på granngården. Igår fick hon jäst, vilket hon åt utav och även en massa grenar av rönn och asp. Jag fortsätter med B-vitaminen och paraffioljan samt energibalans då det känns som att det kanske i alla fall kan ge nån nytta. Hennes tandkött såg fint ut, tanden är lös, men inte så att det går att vika fram och tillbaka som en jättelös mjölktand.

Hon verkade lite piggare idag, har fått vandra runt på tomten (det finns inga giftiga växter i närheten som hon kan få i sig) och även fått vara inne i huset en stund och vara med. Hon går långsamt men stadigt och det ser inte allt för stelt ut. När hon inte vill nånting (exmepelvis bli infångad och få medicin) orkar hon liksom pina på lite fortare och kan nästan springa. Hon var mer med och stod/låg inte bara på ett ställe hela tiden.

Jag ska ta till mig era råd och tips och göra allt för att hon ska bli bra. Än så länge anser varken jag eller familjen att hon behöver få somna in. Är dock uppmärksamma att det kan vända från ena dagen till den andra. Ska även kontakta veterinären i morgon  angående borrelia, errichia.

Så tacksam!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: sjuk get - någon som känner igen symtomen?
« Svar #11 skrivet: 16 jun-15 kl 20:21 »
Med in i huset, jag tyckte väl att det lät som om Ellen var älskad av sina människor!   :-* :-*  Glöm inte att tipsa din veterinär om möjligheten att ringa upp Kalle Hammarberg!  (Fast, när detta skrivs har du visst redan gjort det.)


  Allmänna funderingar:  Ofta klarar getterna att själva bedöma vad som är lämplig föda vid deras sjukdomstillstånd.  Om hon alltså frivillgt äter löv och jäst, så ser jag det som ett positivt tecken.  Och ibland kan det gå att hjälpa en våm genom att stjäla en "idisselboll" från kompisen.  Men akta fingrarna!  Den andra geten brukar tycka att detta är en mycket dum idé ... ;D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

bissingen

  • Inlägg: 86
    • Halland
    • AmandaDesign Silversmide
SV: sjuk get - någon som känner igen symtomen?
« Svar #12 skrivet: 08 jan-16 kl 07:50 »
Denna Kalle Hammarberg, vem är han och vart håller han hus? Expert på getter? Är det enbart någon som veterinären kan ta kontakt med eller utan kan man ringa honom själv? Jag kan vara i behov av lite råd!  :)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: sjuk get - någon som känner igen symtomen?
« Svar #13 skrivet: 04 feb-16 kl 20:11 »
Hej, Bissingen, och välkommen hit, ifall vi inte har sagt det ännu.  Kalle Hammarberg har länge varit Sveriges ledande expert på getmedicin, och han är även duktig på får och andra djur.  Han sa en gång till mig att det är bättre att vi ber våra veterinärer ringa till honom, så får han tillfälle att undervisa dem.  Om du ringer själv, så svarar han säkert på dina frågor ändå.  Killen är mycket trevlig att prata med, och håller såvitt jag vet fortfarande kurser då och då, vilka rekommenderas!  Han är pensionär sedan flera år.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

382 gäster, 5 användare (2 dolda)
xaelanar, Hulakarin, Luffsen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser