Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Fårskallarna vägrar äta ensilage  (läst 3096 gånger)

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
Fårskallarna vägrar äta ensilage
« skrivet: 05 nov-15 kl 16:58 »
Tänkte kolla lite om det är någon mer här inne som har fårskallar som vägrar äta ensilage?

Började sedan i söndags att fodra hästarna och fåren med ensilage, något varken hästar eller får ätit förut. Hästarna äter med god aptit men fåren vägrar ens att smaka på det under hela veckan. De går hellre och noppar av det lilla gräs som finns kvar i beteshagen och skriker (gissningsvis okvädningsord) åt mig när jag är uppe runt ladugården.

Ensilaget verkar inte dåligt på något vis.. Visst brukar väl får i normalfall äta ensilage med god aptit?
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Fårskallarna vägrar äta ensilage
« Svar #1 skrivet: 05 nov-15 kl 18:13 »
Våra får vägrar äta alla runda strån, alltså de som är lite grövre. Får vill bara ha fint mjukt gräs. De svälter hellre ihjäl än äter grova strån. Hur är ditt ensilage?
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: Fårskallarna vägrar äta ensilage
« Svar #2 skrivet: 05 nov-15 kl 18:19 »
De har nog fått för sig att du försöker förgifta dem ;D

Tror inte det finns så pinnigt ensilage att fåren inte hittar något de vill ha i det. Testa att strö på lite socker eller något annat som får dem att smaka.

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Fårskallarna vägrar äta ensilage
« Svar #3 skrivet: 05 nov-15 kl 19:23 »
Våra får vägrar äta alla runda strån, alltså de som är lite grövre. Får vill bara ha fint mjukt gräs. De svälter hellre ihjäl än äter grova strån. Hur är ditt ensilage?
Visst är det sent skördat, dvs mkt strå i det, men blad finns det ju och det är en väldigt gammal vall så det finns även mkt örter. De vill ju inte ens gå dit och provsmaka.. :)

De har nog fått för sig att du försöker förgifta dem ;D

Tror inte det finns så pinnigt ensilage att fåren inte hittar något de vill ha i det. Testa att strö på lite socker eller något annat som får dem att smaka.
Ja, kanske kan köpa en dunk melass och slå på lite på balen


De måste fasen äta ensilage i vinter. Fick ju bara in 20-30% av normal höskörd pga regnet. Fick ta resten som ensilage.
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: Fårskallarna vägrar äta ensilage
« Svar #4 skrivet: 05 nov-15 kl 20:29 »
Det behövs inte mycket. Något hekto strösocker, lite sirap eller nåt annat som de ser som godis. Här skulle jag bara behöva lägga ut en sträng ensilage och strö ett par nävar vete eller havre på den så skulle de ha nyllena i ensilaget.

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Fårskallarna vägrar äta ensilage
« Svar #5 skrivet: 08 nov-15 kl 19:13 »
Om ensilaget är grovt brukar inte fåren vilja ha det men, det krävs förstås att de kollar det först och finns det örter och tunnare gräs med också borde de i alla fall plocka ut det. För några år sedan var det stor hö- och hösilagebrist här nere och man fick ta vad man fick tag på. Fick då tag på hästhösilage som var grovt och fåren ratade mer än hälften av varje bale. Hästarna däremot gillade det.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Fårskallarna vägrar äta ensilage
« Svar #6 skrivet: 08 nov-15 kl 19:28 »
Hungern är bästa kryddan tydligen. Nu är de på och äter i alla fall. :)
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

olskvarn

  • Inlägg: 7
    • Blekinge
SV: Fårskallarna vägrar äta ensilage
« Svar #7 skrivet: 24 dec-15 kl 10:19 »
Mina gör tvärtom, vägrar äta hö (om jag inte stänger in dem i ladan, då äter de av ren tristess) men kastar sig över ensilaget. Det verkar som strukturen avgör; för mycket långa strån i höet jämfört med ensilaget som är kort och spätt.

Skogsola

  • Gäst
SV: Fårskallarna vägrar äta ensilage
« Svar #8 skrivet: 24 dec-15 kl 12:59 »
 Alla idisslare är skeptiska till byte av foder. Av viss självbevarelsedrift för snabba ändringar kan ge störningar i vommen. Å andra sidan så svälter de sällan ihjäl om det finns mat.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

524 gäster, 8 användare (1 dolda)
Radar, Anders Flix, alternaiv, xaelanar, e bergman, per.martinsson, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser