Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ammunition- slaktmask  (läst 4136 gånger)

HYL

  • Inlägg: 3
    • -
Ammunition- slaktmask
« skrivet: 07 nov-16 kl 21:58 »
Hagelpatroner kal. 12 olika styrka , prickskyttepatron 5,5x55  100 st. Skeethagel kal. 12 75 st. Halva priset för alla.  Blitz bultpistol ny! 3 x 50 patroner, för får till nöt/häst.

 

Gerhard

  • Inlägg: 2
    • Västergötland
SV: Ammunition- slaktmask
« Svar #1 skrivet: 07 nov-16 kl 22:31 »
Slaktenmasken mid haglepatronen vill jag kopa.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Ammunition- slaktmask
« Svar #2 skrivet: 08 nov-16 kl 08:13 »
prickskyttepatron 5,5x55  100 st. Skeethagel kal. 12 75 st.

Om det gäller 6,5x55 så är jag intresserad, även hagel finns det behov av.

Pris och plats?
Det är aldrig för sent att ge upp.

Gerhard

  • Inlägg: 2
    • Västergötland
SV: Ammunition- slaktmask
« Svar #3 skrivet: 11 nov-16 kl 22:23 »
Hur kan ja slakten hästen? Vi ska jöra korven. Hur skuta den?
Vi ha Brennekepatronen
« Senast ändrad: 11 nov-16 kl 22:30 av Gerhard »

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Ammunition- slaktmask
« Svar #4 skrivet: 12 nov-16 kl 09:53 »
Lite grov ammunition, men hästen lär inte klaga ;)

Rakt framifrån, lite över det tänkta krysset som går mellan ögon och öron. Hjärnan sitter högt i hästen.  http://disa.slu.se/Vapen/Vapen_22.shtml

Ek

  • Inlägg: 521
    • Västergötland
SV: Ammunition- slaktmask
« Svar #5 skrivet: 12 nov-16 kl 21:23 »
Lite grov ammunition, men hästen lär inte klaga ;)

Rakt framifrån, lite över det tänkta krysset som går mellan ögon och öron. Hjärnan sitter högt i hästen.  http://disa.slu.se/Vapen/Vapen_22.shtml
Jag har avlivat en del hästar 6 eller 7 tror jag ungefär som du beskriver. Prata med en gammal erfaren vetrinär  om det en gång. Vågar du det sa han. Själv tyckte han det var lite lurigt att skjuta hästar. Efter det samtalet drog jag mig för att skjuta hästar. Var i och för sig obekväm före det samtalet med. Vet inte va det är tar emot att döda hästar och då är jag ändå definitivt ingen hästmänniska.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Ammunition- slaktmask
« Svar #6 skrivet: 13 nov-16 kl 09:15 »
Nu har jag inte skjutit så många jag heller, men beskedligare djur får man leta efter. De faller bara ihop som om man drog ur sladden, inga ryckningar eller slag med benen. Men jag antar att den där veterinären sett något som gick allvarligt fel och då är det ju skillnad på femhundra kilo häst och tre kilo kanin som far omkring. Eller så talar han i egen sak eftersom det kostar skjortan att ta ut veterinären för att avliva en häst.

Jag har hört av folk som avlivar katter att man måste använda hagelbössan för att det skall ta. Förmodligen någon som missat med kulan och blivit rejält riven. Ibland får man straffet direkt ;D Jag har använt 22:an och de slocknar så fint utan vare sig stänk eller ryckningar.


Det här med att avliva häst har också lite känslor och mystik med i spelet. Första hästen jag avlivade bjöd på ett sådant skådespel, nästan så man kunde blivit troende.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

608 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, von tratt, beekeepern, Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser