Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Community i Sydafrika  (läst 1308 gånger)

Ljusna

  • Inlägg: 4
  • Söker likasinnade
    • Småland
Community i Sydafrika
« skrivet: 07 apr-23 kl 11:13 »
Tänkte undersöka om det finns intresse för att bo i ett holistiskt eko-community i Sydafrika.
Platsen är en liten ekologisk gård 10 minuters grusväg från Robertson, Western Cape. Där finns kommunala och privata skolor, matbutiker, läkare , vingårdar mm. Waldorfskola finns i grannstaden.

Gården ligger vackert beläget vid foten av en bergskedja intill en flod. Den är del av ett större naturskyddsområde som framgångsrikt samförvaltas med ,världsnaturfonden, WWF. I det stora vildmarksområdet som är del av gårdens ägor finns vilda djur tex leoparder och babianer, en unik flora, fantastiska vandringsmöjligheter, möjligheter till klättring mm.
 Gården är självförsörjande på grönsaker så som sötpotatis, bönor, gråärtor (!), majs.  Det finns tre hästar, höns, hundar och katter.
Gården samägs/drivs av en stiftelse med 5 familjer och möjlighet för fler. Var familjefar sitt eget boende och det stora farmhuset används gemensamt. Det hålls regelbundet kurser i bl.a kundaliniyoga i det stora farmhuset. Yoga och vegetarisk mat utgör en betydande del av verksamheten och levnadssättet på gården.
Granngården är en liten ekologisk mjölkgård där man kan köpa färsk mjölk från deras jersey kor.
Mina svenska föräldrar var med och utvecklade gården och odlingarna och har bott på gården i 12 år. Dock behöver de pga sjukdom i familjen försöka flytta hem till Sverige igen. Deras hus är byggt i rammed earth och tegel från trakten. Då det är en stiftelse är mina föräldrars pengar knutna i farmen men sitt hus skulle de kunna sälja separat (vet inte pris ännu men inte speciellt dyrt då det är i Sydafrika) och så skulle man kunna hitta en lösning för överlåtande av andelen i farmen.
Finns det någon här som själv är intresserad eller känner någon som är det så berättar jag gärna mer. Lyckas inte lägga till bilder här men försöker i kommentarsfältet.

Det går också att se lite mer här:
(https://www.airbnb.se/rooms/41698970?_set_bev_on_new_domain=1680857250_OTg1ZWMwNjg3YjIy&source_impression_id=p3_1680857251_7861n1sT3S3KL0Hr)
Känns mest hemma i det gröna frodiga. Skogar som myllrar av liv, luft som är frisk att andas, hav som strör salt över huden.

Joel Starkenberg

  • Inlägg: 2
SV: Community i Sydafrika
« Svar #1 skrivet: 25 apr-23 kl 21:44 »
När mina barn är stora. Då är kommer jag direkt.

Svegården

  • Inlägg: 9
  • Torp söker sällskap
    • Jämtland
SV: Community i Sydafrika
« Svar #2 skrivet: 02 jun-23 kl 01:53 »
Svarade fel under anmäl.

Intressant. Vi kör community-voluntärer
på sommaren på vår gård och vi har just varit i sydafrika på otrolig safari och pratat om ett vinterviste i söder med en dam i Somerset.
Kanske prata på whatsup
+46 730362409
Mvh Torbjörn

mvh Torbjörn
tor_sweden@yahoo.se

Ljusna

  • Inlägg: 4
  • Söker likasinnade
    • Småland
SV: Community i Sydafrika
« Svar #3 skrivet: 26 jan-24 kl 10:20 »
Hej Torbjörn! Är ledsen att jag svarar så sent. Min utmattning har kommit vägen för all min aktivitet på skärm. Är du fortfarande nyfiken?
Känns mest hemma i det gröna frodiga. Skogar som myllrar av liv, luft som är frisk att andas, hav som strör salt över huden.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

436 gäster, 4 användare (1 dolda)
malarmaster, kretslopp, jeno0038

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser