Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dog tuppen av sorg?  (läst 1397 gånger)

Elina Berg

  • Inlägg: 1
Dog tuppen av sorg?
« skrivet: 12 aug-20 kl 14:02 »
Hittade min Brahma tupp Adam död idag.  :'(

Han var med sedan start och jag köpte honom och hans systrar för 3 år sedan som kycklingar. Varje år har jag köpt på mig någon ny Brahma tupp och höna för att få nytt blod/färger i gänget (Samt en hungrig rövräv i närheten som tunnat ut beståndet).
Men i fjol föddes Gustavsson och i år blev han vuxen. Stor och ståtlig tupp som slutligen blivit större och starkare än Adam. Dom slogs och Gustavsson höll på att slå ihjäl Adam som spelade död så fick sära på dem. Satte Adam i en inhängnad brevid tillsammans med en höna som blivit lite väl kal om ryggen så hon fick vila upp sig lite.

Hade förlikat mig med att det nog var dags att göra mig av med Adam efter en dryga två veckor isär, men så hittade jag honom idag död utan skador.

Han var rätt hängig igår och från att ha varit kaxig och tuff var han sista veckorna rätt rädd. Men vad hände? Dog han av stress? (Det har varit rejält sommarvarmt de senaste dagarna men hönshuset har varit svalt. Vatten, mat och ny halm fanns.)

Vad tror ni? Kan tuppen som alltid varit störst och bäst dö av att gå ner i rang?

RIP Adam.
« Senast ändrad: 12 aug-20 kl 17:04 av Elina Berg »

 

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Dog tuppen av sorg?
« Svar #1 skrivet: 13 aug-20 kl 16:56 »
Nej, min övertygelse är att höns inte kan dö av sorg.

Men däremot kan de dö av stress, utmattning, att slåss en varm dag kan gå hårt åt tupparna, en del tuppar verkar också kunna ha dåligt hjärta.

Just höns och hönsfåglar tillhör den sortens djur med generellt låg medellivslängd och hög dödlighet i alla led.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

567 gäster, 2 användare (1 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser