Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alternativ till planhyvel?  (läst 7329 gånger)

Idd

  • Inlägg: 70
    • Skåne
Alternativ till planhyvel?
« skrivet: 10 dec-15 kl 09:07 »
Jag håller på att bygga en enkel möbel åt en kompis, dock har jag redan fastnat lite. Började med att limma ihop några bitar råspont för att få en skiva, nu behöver jag få dom skivorna planhyvlade. Till min hjälp med det har jag dels ett par vanliga gammaldags hyvlar och en elektrisk hyvel.
Dessa 30cm breda skivor visar sig vara en nöt att knäcka, ändå måste folk kunnat göra detta i hundratals år utan elektricitet alls.

Finns det någon som har några tips på hur man ska gå till väga?

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Alternativ till planhyvel?
« Svar #1 skrivet: 10 dec-15 kl 09:41 »
Handhyvlar går jättebra sålänge de är vassa, plana, rättjusterade och virket är kvistfritt. annars är det elhyvel som är bättre, den hyvlar inte egentligen inte (cutter).
Apropå förr i tiden: Man valde ut virket till finsnickeri, dvs virke som i möjligaste mån var kvistfri och tillräckligt bred för ändamålet. Då får man inga problem med fiberriktningen och kvistar som kan ställa till det.
En skiva av råspont lär vara svårt att få till snyggt med en handhyvel om inte du har en dyr lågvinkelhyvel med tandade hyvelstål.........

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Alternativ till planhyvel?
« Svar #2 skrivet: 10 dec-15 kl 09:47 »
Något sånthär du måste göra kanske?
https://www.youtube.com/watch?v=2Xae7ZSupWo

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Alternativ till planhyvel?
« Svar #3 skrivet: 10 dec-15 kl 10:26 »
Hej, det går bra att hyvla dina skivor med en vanlig putshyvel om den är rätt inställd. Med kvistigt virke får man ta väldigt lite åt gången, men det går även om resultat inte blir bättre än virket tillåter. Troligtvis mer än tillräckligt bra för dig.
Jag trodde elhyvlar inte var tänkta att användas till bredare ytor än de själva är, men jag har kanske fel här?
Har provat elhyvel till en liknande grej men lyckades aldrig få en jämn yta. (kanske handhavande fel?)

Sjaunja

  • Inlägg: 5555
    • -
SV: Alternativ till planhyvel?
« Svar #4 skrivet: 10 dec-15 kl 11:27 »
För att få ett bra resultat då man planhyvlar skivor för hand (ja även med maskin) får man tänka sig för redan vid ihoplimningen av bitarna. Kolla varje plankas fiberriktning så att de ligger med fiberriktningen åt samma håll på de ytor du ska hyvla. Då hyvlar du medhårs liksom.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Alternativ till planhyvel?
« Svar #5 skrivet: 10 dec-15 kl 13:22 »
Lite OT men hoppas på överseende. Min bror var bekant med en båtbyggare som uteslutande byggde träbåtar. Brorsan frågade vid ett tillfälle hur han fick allt så slätt. Svaret blev ungefär: Jag hyvlar till en träbit, sedan jämnar jag till den med yxan.

TW

  • Inlägg: 2687
    • Finland
SV: Alternativ till planhyvel?
« Svar #6 skrivet: 10 dec-15 kl 16:53 »
En lågvinkelhyvel är ett verktyg som du absolut inte behöver och absolut inte ett tandat bett. Jag har en gammal Stanley 62 så jag vet vad jag talar om. Den är ett specialverktyg för att jämna till ändträ och för vissa utländska träslag.
För normalt hyvlande i våra träslag skall skärvinkeln vara 45 grader plus-minus någon grad. 99% av alla gamla hyvlar som man hittar har den eggvinkeln. Undantagen är enstaka importerade lågvinkelhyvlar för ändträ som började dyka upp från 30-talet och framåt och enstaka engelska eller engelskinspirerade putshyvlar med såkallad "York pitch" det vill säga extremt hög vinkel för att få en perfekt yta på polerade möbler åt herrarna i stan.


Det är svårt att hyvla gran i synnerhet om den är möbeltorr. Därför använde snickarna förr furu till möbelsnickeri. Björköborna som inte hade någon furu sedan ryssarna brände upp all tallskog för dem snickrade ibland av gran men det var besvärligt och ställde extremt höga kvalitetskrav på virket.

Normala sättet att hyvla var:
1. Man hyvlade kors och tvärs i 45 graders vinkel mot fiberriktningen med en skrubbhyvel. Skrubbhyveln var en gammal uppnött putshyvel av trä där man hade förstorat spånöppningen rejält och slipat en rejäl rundning på bettet så att den liksom gröpte ut en fåra i träet. Därför tar den snabbt bort de värsta knölarna. På senare tid (30-talet och framåt) har det kommit ut fabriksgjorda skrubbhyvlar på marknaden både av trä och metall. På senaste åren har det blivit modernt att bygga om putshyvlar av metall till skrubbhyvlar. Jag tycker att det är slöseri. Man förstör en bra putshyvel och får en dålig skrubbhyvel.
En elektrisk handhyvel går att använda som skrubbhyvel om man vill.
2. Sedan slätade man ut ojämnheterna som skrubbhyveln lämnade med en medelstor hyvel med aningen rundad egg. Stanley nummer 5 och 6 är moderna motsvarigheter till de gamla trähyvlarna för det här ändamålet. Man lade två raka jämnbreda ribbor tvärs over var sin ända av arbetsstycket och siktade över dem för att se om det fanns någon vridning som måste hyvlas bort.
3. Sedan riktade man upp hela utan med några tag med en långhyvel (rubank). Den har rakslipad egg.
4. Om det ställdes stora krav på ytan putsade man till slut över hela ytan med en extremt fint ställd putshyvel med extremt vasst stål. Pushyveln har rakslipad egg men yttersta millimetern i varje ända av eggen skall vara rundad för att inte lämna spår i ytan.
5. Sedan ställer man in ett strykmått på den tjocklek man vill ha och så märker man ut den stockleken kring alla kanter och så hyvlar man andra sidan på samma vis.

På bilden ser du de mest använda hyvelstorlekarna. De här är alla relativt nya fabrikstillverkade hyvlar. Den äldsta av dem är tillverkad någon gång mellan 1902 och 1907 och den nyaste kring 1980. Förr var det givetvis motsvarande hyvlar av trä som gällde. De första hyvlarna av järn kom hem med återvändande amerikaemigranter på 1890-talet men det var först på 1950-talet som de riktigt slog igenom och sedan slutade folk handhyvla.
Nummer 2 uppifrån är en skrubbhyvel.
Nummer 3 uppifrån är en långhyvel
Nummer 4 uppifrån är en hyvel av mellanstorlek att hyvla efter skrubbhyveln med.
Nummer 5 uppifrån är en vanlig putshyvel.


Sedan fanns det en annan metod att hyvla som användes på båtbräder och golvplankor och annat där resultatet inte behövde bli exakt plant. Man lade brädan platt på en bänk och så satt två man gränsle över bänken och höll fast brädan med arslet medan de hyvlade. Hjälpkarlen drog oxhyveln och snickaren sköt på. En oxhyvel har brett nästan rakslipat bett och två handtag tvärs över ovanpå hyvelkroppen.


« Senast ändrad: 10 dec-15 kl 17:01 av TW »
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Alternativ till planhyvel?
« Svar #7 skrivet: 10 dec-15 kl 17:07 »
Detta känns plötsligt relevant, en väldigt teknisk video som handlar om hyvling och vinklar och hur man undviker "tear-out" när man hyvlar emot fiberriktningen:
https://www.youtube.com/watch?v=56DpxEOpxz0

Sjaunja

  • Inlägg: 5555
    • -
SV: Alternativ till planhyvel?
« Svar #8 skrivet: 10 dec-15 kl 20:27 »
TW, vilka gedigna kunskaper du har, och tack för att du delar med dig av ditt kunnande!

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Alternativ till planhyvel?
« Svar #9 skrivet: 10 dec-15 kl 22:21 »
Bra virke på rätt ställe. Är i regel enorm variation mellan ytor som syns och ytor som inte "syns" i gamla möbler. Ytor som inte syns kan va så grovhuggna att de liknar rena vedklabben...

Sen får man ju inte glömma att man kanske skrapade en hel del eller använde filar för att jämna till ytan som sista steg eller vid problemområden? Måla är också något man inte får glömma, det kan gömma lite :). Eller varför inte lägga en fin duk ovanpå bordet, då döljs skivan :D.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

mohsart

  • Inlägg: 381
    • Blekinge
SV: Alternativ till planhyvel?
« Svar #10 skrivet: 10 dec-15 kl 22:51 »
En "lågvinkelhyvel" är en stöthyvel (oftast) med slipfasen uppåt (alltid), vilket gör att den faktiska vinkeln mot träet är snarlik den hos tex en putshyvel. Och en putshyvel duger utmärkt att hyvla ändträ med.
Den stora fördelen med en stöthyvel (lågvinkel eller normal) är att man kan hantera den med en hand.
Det sägs att det är viktigare att stålet är vasst med hyvlar med slipfasen uppåt för att inte få urslag, men jag har inte för vana att hyvla med slöa stål så jag kan inte verifiera det.
För trä där ådringen går åt olika håll är en sickel eller sickelhyvel bäst.

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

Idd

  • Inlägg: 70
    • Skåne
SV: Alternativ till planhyvel?
« Svar #11 skrivet: 12 dec-15 kl 17:08 »
Verkar som jag gjort alla fel man kan göra. Det är gran, med knaggar och jag har inte ens lyckats få fibrerna på samma håll : )
Till slut blev det så att jag åkte in till woddy för att fråga dom. Det visade sig att dom hade en gammal planhyvel stående, den såg ut att vara från förekrigstid eller nåt. Men den fungerade, jag fick mina bitar planhyvlade, gratis dessutom.
Tack för alla svar!

Quercus

  • Inlägg: 518
  • Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
SV: Alternativ till planhyvel?
« Svar #12 skrivet: 03 feb-16 kl 18:45 »
Överhandsfräs funkar bra men tar tid. Finns massor med exempel på YouTube.
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

468 gäster, 2 användare (1 dolda)
Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser