Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga hus i gammal teknik.  (läst 2819 gånger)

carlie

  • Gäst
Bygga hus i gammal teknik.
« skrivet: 20 aug-19 kl 19:17 »
Hur skulle en sydgötisk stuga kunna se ut om den vore byggd i Åled (Halmstads kommun) på 1820-talet.
Vilken timringsteknik skulle man använda? Skiftesverk av ek i hebbarna och släthuggna 3":s halvstockar med laxknut i stugan?
Tacksam för svar!

recraft

  • Inlägg: 35
    • Småland
SV: Bygga hus i gammal teknik.
« Svar #1 skrivet: 20 aug-19 kl 21:55 »
Oj, intressant fråga som jag inte vet svaret på på rak arm. Men jag försöker mig ändå på något slags vagt svar. Jag tog fram en bok och försökte hitta något och Finn Werne skriver i "Böndernas Bygge" om den götiska gårdstypen på landet under 1700 och 1800-talet att den ofta byggdes med korsvirkes och skiftesverksteknik med hus kring en fyrkantig fä- och mangård som byggdes ut etappvis till längor så man fick en fyrkantig "innergård" omgiven av byggnader.  Han skriver att det förekom högloftsstugor (man sov på loftet om somrarna i överkammaren) i de sydsvenska kustområdena. Bostadshuset eller stugan där man bodde var alltså då ofta omgivna av förrådshus på gavelsidorna och stugan hade två utgångsdörrar till skillnad från skicket norröver, där man hade en dörr.

Om hur stugan kunde se ut inuti skriver han också med info hämtad från en reseberättelse av Kalm som beskriver en typisk stuga ungefär från detta område: spis till höger innanför dörren, ett långt bord mellan spisen och gavelväggen med ett skåp i gavelvrån, bänkar runt om bordet mot gavelväggen ofta med bolster av randigt ylle. Till vänster innanför dörren en säng med sparlakan framför. Dörr med liten kammare innanför där främmande härbärgerades. Trägolv. Åstak och väggarna ej bilade utan bara barkade, ej släthuggna.

I samma bok finns det också mer skrivet om högloftsstugor, inklusive en planritning av Carl von Linné och en mer detaljera beskrivning (på s 62 i den utgåva av Böndernas Bygge som jag har).

En tredje källa förutom Kalm och Linné kunde vara prästen Pehr Osbeck som skildrar bruket i södra Halland och tydligen nämner att man kunde ha kalv inomhus i stugan i en kätten, det stenlagda utrymmet innanför dörren som sträckte sig fram till crono-stången mellan ytterväggen och spisgruvan tydligen ända in mot den senare delen av 1800-talet. En bild finns på s 67 av en Halländsk högloftsstuga från Larsagården, Lustorp nr 1 i Köinge socken. Det verkar vara samma bild som finns här:

https://digitaltmuseum.se/021017808097/boningshuset-med-tillhorande-ekonomibyggnader-i-larsgarden-en-av-hallands

En likande högloftsstuga:

https://digitaltmuseum.se/021017952823/hogloftsstuga-ryggasstuga-med-tva-loft-tivoliparken-halmstad-fonster-i

Hur mycket och om beskrivningarna avviker från den sydgötiska typiska stugan vet jag inte, men det verkar som att variationerna inte var jättestora.

Kanske kan man fråga på länsmuseet hos en antikvarie där, de skulle nog tycka det vore en intressant fråga att svara på. Eller kanske kan man hitta något i något arkiv på egen hand, men såna här frågor är ju annars vad en antikvarie brukar känna sig hemma med att reda ut, skulle jag tro.

Det är också möjligt att någon på Stolpverk Norden vet bättre eller har bättre tips på vart man kan ta reda på mer. Speciellt vad gäller konstruktionen och utförandet. Vore kul om någon därifrån kunde kommentera. Själv vet jag inte ens vad ordet  "hebbar" betyder så jag törs inte uttala mig själv mer än så.

Du har säkert redan kollat samtida byggnadsskick där i trakterna och man byggde säkert på liknande sätt, på det sätt du beskriver?

« Senast ändrad: 20 aug-19 kl 22:02 av recraft »

 

carlie

  • Gäst
SV: Bygga hus i gammal teknik.
« Svar #2 skrivet: 16 nov-19 kl 01:06 »
Tack för svaret!
Det var minsann ett par fina bilder du länkade till.
Kände inte till Kalm sen tidigare.
Ska bli kul att utforska den källan.
Med hebbar menar jag härbren, de på gavlarna.

Det vore kul med en renässans för den sydgötiska hustypen.






 


Dela detta:

* Inloggade just nu

624 gäster, 2 användare (1 dolda)
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser