Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frökedja, Byta fröer  (läst 85028 gånger)

Januschka

  • Inlägg: 1365
  • Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
SV: Frökedja, Byta fröer
« Svar #220 skrivet: 21 apr-11 kl 11:17 »
så var julafton slut för denna gång, och paketet åker med posten idag till dig, januschka!

vicky-g! jag vill bara tacka dig för detta fanatstiska initiativ!! bästa grejen på länge, måste jag säga... :)

Skönt att höra, härligt.. kommer nog efter pask men bättre sent än aldrig! Och ja, spännande att se om nagonting är kvar fran första vändan ;-)

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

johena

  • Inlägg: 430
    • Dalarna
SV: Frökedja, Byta fröer
« Svar #221 skrivet: 26 apr-11 kl 09:24 »
idag måste det väl ha kommit fram ändå... asch, att jag inte tänkte på att det blev påsk! fast det hade inte spelat någon roll iofs. över storhelger kan man inte bestämma... ::)
33 år. bor i en skogsby mellan falun och rättvik. längtar efter snickeriverkstad, höns och en nordsvensk, men har fullt upp med gossar, odling och hundar just nu. men drömmen lever...

tamate

  • Inlägg: 484
  • 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
SV: Frökedja, Byta fröer
« Svar #222 skrivet: 26 apr-11 kl 13:30 »
tjoho, hade helt glömt bort så det var ju hur kul som helst när det låg ett paket i brevlådan =)
ska kika ikväll och då ska en väninna som har massor med fröer också kika så hon läger i fröer med =)
i morgon hoppas jag hinna lägga på den i låddan =)
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

Januschka

  • Inlägg: 1365
  • Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
SV: Frökedja, Byta fröer
« Svar #223 skrivet: 26 apr-11 kl 14:57 »
Tjooooooo!

Det var som jul och pask och födelsedag  samtidigt...

Vad svart det har blivit att bestämma sig och sa mycket nytt! Ni var sa duktiga ocksa med alla beskrivningar... härligt!

Ska se till att paketet kommer vidare imorogn, vet inte om jag hinner idag.

//Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Klararara

  • Inlägg: 98
SV: Frökedja, Byta fröer
« Svar #224 skrivet: 26 apr-11 kl 20:08 »
Christinaki!
Tack för bonusfröerna som kom i brevlådan idag!
En glad överraskning!!


Jakobsson

  • Inlägg: 634
SV: Frökedja, Byta fröer
« Svar #225 skrivet: 26 apr-11 kl 20:10 »
CHRISTINAKI

Åh, vad kul med brev & bonusfröer! Tjoho!!!
Tusen, tusen tack!!!

 :-*

//
Jakobssons fru

Christinaki

  • Inlägg: 501
  • Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
SV: Frökedja, Byta fröer
« Svar #226 skrivet: 26 apr-11 kl 20:39 »
Ja! Vad glad jag blir att paketen kommer fram!!! :) Var ju påsk och allt här..ja...och hos er oxå såklart..... :) hehe.... Go frölycka på er!!
Av mitt fröpaket som jag valde ut att plocka från kedjan så vann vitkålen!! Hahaha...den var först upp. Sen så har några blomm-fröer kommit upp. Men det jag väntar mest me spänning på e gyllenfrukten eller vad den nu hette. :)
Ha en fortsatt fin vecka!!!!  :D

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Frökedja, Byta fröer
« Svar #227 skrivet: 26 apr-11 kl 21:35 »
Christinaki!
Tack för fröerna! Vad spännande! Raport kommer om resultatet!
Tack!  :D
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

tuulis

  • Inlägg: 150
    • Uppland
SV: Frökedja, Byta fröer
« Svar #228 skrivet: 27 apr-11 kl 10:02 »
Christinaki, det var så himla roligt med ditt brev och fröna, beskrivningarna av sorterna, att några var lokala till ert lilla ö, matrecept etc. Tack snälla!
Som bonus fick jag några mangold frön, vad roligt det med. Vet du om vilken sort är det?

Christinaki

  • Inlägg: 501
  • Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
SV: Frökedja, Byta fröer
« Svar #229 skrivet: 27 apr-11 kl 10:34 »
Ehum..... En grekisk sort??? :) Den e vit i själken och blir ganska kraftig. Då marken inte fryser här så har jag plantor som fått som en stam i mitten och ger blad året om. Har haft dem 2 år nu. :)

tuulis

  • Inlägg: 150
    • Uppland
SV: Frökedja, Byta fröer
« Svar #230 skrivet: 27 apr-11 kl 10:39 »
Ok, tack, vad roligt! ;) Du har vissa fördelar med din 'odlingszon'!  :D

tamate

  • Inlägg: 484
  • 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
SV: Frökedja, Byta fröer
« Svar #231 skrivet: 28 apr-11 kl 00:00 »
paketet på lådan innan 5 så jessica imorgon el fre har du den =)
börjar bli dax att byta låda då denna börjar bi överfull, jag och väninnan var tvungen att packa riktigt för att få plats med allt =)

ett tips när det gäller fröer, ha gärna små zippåsar och ha fröna i för det är lättast att hantera fröna då. och skriv gärna både namn och en sak som är jätteviktigt är årtalet fröna är från.
kaffefilter går bra med. var flera förpackningar som antingen var svåröppnade el så ramlade fröna helt enkelt ut.

min vännina som oftar håller på med frön visade 2 bra vikningar man kan göra med helt vanligt papper och då vart det både lättöppnat och fröna ramlar absolut inte ut och man behövde inte ens tejpa igen.

ska se om jag kan hitta vikningarna på nätet för jag vill gärna lära mig dom själv =)
ligger ju en del frön i botten på ens frölåda och det är ju lite onödigt spill =)

var superkul att få lite andra sorter än man själv hade och tycker detta är en toppen ide så tack för att jag får vara med =)
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

johena

  • Inlägg: 430
    • Dalarna
SV: Frökedja, Byta fröer
« Svar #232 skrivet: 28 apr-11 kl 08:43 »
jag tejpade ihop mina påsar, men tyckte att det inte var riktigt bra att behöva hålla på och tejpa hela tiden. så jag tog lärdom av en vikning som någon har använt, superbra! man tar ett fyrkantigt papper eller dylikt, viker det tvärs över som en snibb. så den blir trekantig alltså. tänk er att den ligger framför dig som en pil. vik först in höger flik, sedan vänster, som du liksom petar in i den högra. då har du en öppning upptill. för att försluta viker du runt öppningen.. äsch. jag känner att detta inte blir lätt att förklara. får försöka hitta en beskrivning, alt. att ni kollar igenom alla fröpåsarna, så kanske ni förstår vilken jag menar :)

i övrigt efterlyser jag fler sortnamn, alltså inte bara 'squash' eller 'morot'. det kan ju vara unegfär vad som helst. lagringssort, tidig sort, hög, låg, slingrande? gärna fabrikat också, så kan man kolla upp vad det är för något.
33 år. bor i en skogsby mellan falun och rättvik. längtar efter snickeriverkstad, höns och en nordsvensk, men har fullt upp med gossar, odling och hundar just nu. men drömmen lever...

 

Christinaki

  • Inlägg: 501
  • Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
SV: Frökedja, Byta fröer
« Svar #233 skrivet: 28 apr-11 kl 09:52 »
Hej på er!
Enligt min kära sambo så glömde jag en mycke viktig sak ang aubergine infon....hahaha...Jag tror mest det e en grekisk skröna men jag delar med mig med hans tips....så odlar han sina kära små aubgeriner år efter år.....medans han ibland glömmer bort resten av alla andra grönsaker så sitter han och pysslar om äggplantorna som om de vore levande. :) I alla fall..... det är mycket viktigt att man planterar basilika där man har aubergine, (framförallt den vita auberginen).....Sen ska man vattna enligt ett speciellt system... man bör ha en hink där man borrat några hål ca 5 cm upp vid botten, fylla den med hästgödsel (el vad man nu kan ta) och vattna hinken så att vattnet rinner ut genom hålen och ger auberginen den speciella goda smaken... (vaddå skitsmak eller???  ;D ).....
Jaja.... Gör som ni vill såklart var bara ett tips. :)

Pssst....när kommer tredje omgången???? Mera fröer!!!!

Vem hade lagt i gyllenbären?? Gror dom långsamt? Vill dom han ngn speciell behandling?? Nu har ca 50% av allt jag sådde kommit upp. Men jag väntar fortfarande med spänning på mer.
....Och inatt kläcktes 7 små silkes hönor som jag smugglat med mig till grekland..... Har inget att göra med fröer men jag e bara så glad...... :)
Sol sol på er!!!

KAJ

  • Inlägg: 72
SV: Frökedja, Byta fröer
« Svar #234 skrivet: 28 apr-11 kl 14:43 »
Det här med att göra fröpåsar är ju ett kul tidsfördriv! Johena menar nog mina fröpåsar, beskrivning finns här under "Lisa H" http://www.alltomtradgard.se/tradgardslistor/sadd-och-forokning/allmant--froer--samla--forv/ men om man söker på google på vika fröpåsar så får man ju hur många träffar som helst...

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Frökedja, Byta fröer
« Svar #235 skrivet: 28 apr-11 kl 15:36 »
Vikning av fröpåsar kan ni lämpligen diskutera vidare i den här tråden:
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=38406.0

johena

  • Inlägg: 430
    • Dalarna
SV: Frökedja, Byta fröer
« Svar #236 skrivet: 28 apr-11 kl 16:26 »
KAJ, tack för att jag fick lära mig av dig :)
33 år. bor i en skogsby mellan falun och rättvik. längtar efter snickeriverkstad, höns och en nordsvensk, men har fullt upp med gossar, odling och hundar just nu. men drömmen lever...

vicky-g

  • Inlägg: 371
    • Västmanland
SV: Frökedja, Byta fröer
« Svar #237 skrivet: 28 apr-11 kl 17:47 »
Lugn Christina fröna kommer så småningom.  ;D

Skynda er ni sista... jag vill också ha!  :P

Bra med info om auberginen, har aldrig odlat det förut. Men i år sådde jag för första gången och då dimper det in en till sort. Nu återsår det svåraste och övertyga resten av familjen att det faktiskt är gott.
Basilika odlar jag redan i tomathinkarna. Har satt lite toppskott i vatten för att ha även till auberginen.

Nu borde jag lägga bönor i blöt för att så i morgon. Men jag är helt slut och illamående. Rekomenderar ingen att åka på någon djävlig förkylning med hosta så att både hals och lungor känns trasiga. Då kan man få äta äckel päckel medicin som magen inte vill ha.

Tur jag fått glädjande besked idag. Snart kommer jag ha en krusbärsrabatt. Åååå vad jag har saknat solvarma krusbär.

tamate

  • Inlägg: 484
  • 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
SV: Frökedja, Byta fröer
« Svar #238 skrivet: 28 apr-11 kl 21:07 »
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

Ilahinoor

  • Inlägg: 27
  • http://gronavagen.blogspot.com/
    • Småland
    • Min blogg, neogrönvågare
SV: Frökedja, Byta fröer
« Svar #239 skrivet: 29 apr-11 kl 08:22 »
Tack så himla mycket Christina för bonusfröerna. Jag blev så himla upprymd och glad!  :-* Verkligen. O så himla kul med grekiska specialiteter.
Din man, så han vattnar, det är enda gödslingen som behövs eller?

Jag måste vara en av de sista på listan va? ( Ellinor O )
Så det inte är så att det är ett stort paket på posten som jag glömt hämta ut, men nej det kommer väl i brevlådan ???

Ska bli så kul o se vad som ligger däri. Först ville jag bara ha grönsaker men nu saknar jag lite blomsterprakt så kommer bli super vilket som. Känns som julafton närmar sig.

Tack alla fina själar som gör detta möjligt. Ni är underbara!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

307 gäster, 2 användare (1 dolda)
Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser