Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äggkläckare vatutto 20  (läst 1077 gånger)

Äggkläckare vatutto 20
« skrivet: 05 mar-20 kl 17:31 »
Hej! Någon som har erfarenhet av kläckningsmaskinen vatutto 20?

Detta är andra omgången ägg vi försöker kläcka och idag är dag 21 men inga tecken på att några ägg ska kläckas. Lös något och i de såg det inte ut att vara mycket liv tyvärr :(

I första omgången blev där endast 5 av 22 ägg (alla var dock inte befruktade men eftersom vi inte har så mycket erfarenhet lät vi de vara kvar i kläckaren) varav bara 2 överlevde som jag hjälpte till att knacka sönder äggen lite för det tog väldigt lång tid för de att ta sig ut.
När det sedan gått en vecka efter att vi stängt maskinen (flera dagar efter beräknad kläckning) och resterande ägg skulle slängas såg vi att där var fullt utvecklade kycklingar i minst 5 ägg.

Kan vi ha gjort fel med luftfuktigheten på första omgången så äggen var för hårda så de inte kunde komma ut?
Där e ju endast ett litet fack att hälla vatten i.
I denna andra omgången har vi hällt vatten i hela botten för att på så sätt öka luftfuktigheten sista veckan. Kan vi ha hällt för mycket denna gången så därför de kan ha dött i äggen av det istället?

Tacksam för råd och hjälp mvh Elin

DanDemo

  • Inlägg: 3
    • Skåne
SV: Äggkläckare vatutto 20
« Svar #1 skrivet: 06 mar-20 kl 07:07 »
Har ni köpta ägg eller egna? Tänker mest om ni vet befruktningsgrad. Kan vara tupp som inte riktigt fattat :)

Har ni hygrometer för koll qv fuktighet?

Aldrig använt ju deras kläckare men det är ju ett bra märke.

Efwa

  • Inlägg: 284
    • Uppland
SV: Äggkläckare vatutto 20
« Svar #2 skrivet: 06 mar-20 kl 09:09 »
Tänker också att en hygrometer om ni inte har en redan. Då vet ni vad ni har i fukt.

Det är sällan man kommer upp i de fukthalterna i slutet som man ska med de trågen som finns i kläckaren. Man måste öka förångningsytan ännu mer.
Det kan man göra med solfjädervikta tidningssidor som ligger med halva veckdelen under vatten och andra över.


 

johannes2526

  • Inlägg: 3
    • Uppland
SV: Äggkläckare vatutto 20
« Svar #3 skrivet: 13 apr-20 kl 21:55 »
Hej, jag har också bekymmer med den kläckaren. Förra omgången fick jag ingen levande kyckling alls och bara 1 var nästan fullgången när jag knäckte äggen. Tyckte då att temperaturen var för låg så denna gång skruvade jag upp temperaturen till max. Men den hamnar ändå bara mest på 32 grader, även om den började fint med 38 (mätt vid äggen med en digital stektermometer). Säkert var inte alla äggen befruktade förra gången, då det troligen var lågsäsong på befruktningsfronten, men denna gång köpte jag ägg av en uppfödare som sa att hennes snitt var nog 90 %. Så det är något konstigt med Covatutto 20 och jag tror att den ger för lite värme/för låg temperatur eller att temperaturen fluktuerar för mycket efter en tids användning. Jag la en filt över denna omgång men det hjälpte inte. Nu skall jag knäcka äggen efter 28 dagar och se hur många som var befruktade. Märkligt att det skall vara så svårt att få fram kycklingar nu när det blev kycklingar från nästan alla äggen första gången jag använde kläckaren.
Leif


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

387 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

Enkelt boende
i Övrigt om bygga & bo
[Igår kl. 22:28]


Hitta ämnen
i Teknisk support
[Igår kl. 14:50]


Tid att klippa tuja
i Övrigt om odling
[01 maj-24 kl 19:47]


Tenngjutning
i Metall
[01 maj-24 kl 10:01]


Ersätta hushållspapper med ... vad?
i Textil
[30 apr-24 kl 00:07]


Konsistens på ägg
i Höns: Sjukdomar och skador
[29 apr-24 kl 17:43]


Rädda svetspinnarna
i Metall
[29 apr-24 kl 00:58]


Tunn eldfastplåt
i Metall
[28 apr-24 kl 23:14]


Kommer vedeldning att beskattas?
i Uppvärmning
[28 apr-24 kl 22:14]


Rostfri skruv i ek?
i Trä
[28 apr-24 kl 22:07]

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser