Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  sättpotatis  (läst 2394 gånger)

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
sättpotatis
« skrivet: 01 sep-18 kl 10:56 »
När jag tar upp mina potatisar tar jag dom största, delar dom mitt itu, breder ut dom i ett fönster så dom får ljus. Sen får dom ligga där till dom ska sättas till våren. Jag har gjort så i många år, det fungerar utmärkt. Dom torkar till, blir gröna, får så småningom små fina groddar.
kretslopp

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: sättpotatis
« Svar #1 skrivet: 20 dec-18 kl 09:22 »
Så här gör jag...
De potatisar som är kvar efter vintern, eller om jag köper sättpotatis....
Lägger potatisarna (hela, delar aldrig) på fuktig jord och i ljust läge. Efter en tid får de både rötter och groddar.
Problemet är bara att inte starta för tidigt, för när processen väl startar så går det rätt fort och groddarna är sköra när de blir för stora och bryts lätt.
Perfekt att ha igång rotsystemet också!

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: sättpotatis
« Svar #2 skrivet: 20 dec-18 kl 10:25 »
När jag tar upp mina potatisar tar jag dom största, delar dom mitt itu, breder ut dom i ett fönster så dom får ljus. Sen får dom ligga där till dom ska sättas till våren. Jag har gjort så i många år, det fungerar utmärkt. Dom torkar till, blir gröna, får så småningom små fina groddar.
Intressant metod. Torkar de inte ut helt och hållet? Finns det nån fördel som du har märkt jämförd med att ta upp dem några veckor före sättning?Får  de bladmögel senare till exempel? Det skulle kunna vara tänkbart eftersom eventuella mögelsporer möjligen inte klara sig lika bra på knölar som ligger i ett fönster.

Jag tar upp mina ca en månad före och lägger de varmt och ljust till en början. Sedan får de ligger nån vecka mörkt. Då får de både små groddar och rötter.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: sättpotatis
« Svar #3 skrivet: 20 dec-18 kl 14:51 »
Gröna potatisar lagrar bättre och står emot sjukdomar bättre än vanliga ät potatisen. Så jag lägger undan de gröna och använder som utsäde.
Nackdelar som kan komma i framtiden är kanske att man "avlar" på de som lättast blir gröna?

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: sättpotatis
« Svar #4 skrivet: 20 dec-18 kl 17:50 »
Det fungerar utmärkt. Jo dom blir så fint gröna, ja dom torkar ihop en hel del. Dom som är dåliga hinner skrumpna och kommer inte ut på landet och smitta där. Under vintern ligger dom svalt och ljust.
kretslopp

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: sättpotatis
« Svar #5 skrivet: 20 dec-18 kl 18:25 »
Eftersom potatisknölar är kloner och "barn" i egentlig mening av moderplantan så har de samma arvsanlag oavsett vilken miljö de levt.  Gröna potatis har ju levt i för ljus miljö för att bli bra att äta.
Så gröna potatisar har inte mera grönanlag  än de som inte är gröna.

 Förutsatt att man håller sig inom samma sort.  Hos mig får King Edward  ofta många gröna knölar.  Mer än jag vill ha till utsäde av den sorten.  Så jag ger den bara inte mer utrymme.  Annars skulle jag snart bara ha King Edward tror jag.

piggetröska

  • Gäst
SV: sättpotatis
« Svar #6 skrivet: 12 jan-19 kl 23:58 »
Flera i tråden skriver 'när de tar upp [sätt]potatisen'

Var ha den förvarats innan?  I jordkällare, stuka?

Själv har jag vid de tillfällen jag odlat potatis hösten innan sparat sättor i flera svarta plastpåsar placerade i kallaste delen av kylskåpet. Detta har fungerat sisådär, inte att sättorna börjat gro men att enstaka sättor har ruttnat. Det går inte att spara så många om man inte skaffar separat kylskåp.

För ett antal år sedan gjorde jag ett litet experiment. I januari, då tjälen släppte tillfälligt, satte jag några potatisar på 4-5 dm djup. Ovanpå jag halm. Till min förvåning kom de upp i början på juni, samtidigt med de sättor som jag satte i mitten på maj. Frågade en lantbrukare om det, som lite motvilligt svarade att visst kan man göra så, men du skall inte tro att du vinner någon tid på det. Underförstått, att du inte får fram färskpotatis snabbare.

Börjar nu fundera över årets sättor i kylskåpet. Det är vid den här tiden som vissa av dem brukat börja ruttna. Om jag skall putta alla i jorden.

Självklart inser jag att det här är något som enbart går att göra här nere i Sveriges Tår. Inte i Norrland med minst halvmeter  frost. Eller? Jag har i ett annat sammanhang varit med om att det bestämdes i september att betongfundament skulle gjutas till ett växthus, men man hade inte tid i stunden. Då lades 1/2m tjockt med halm på de ställen där man visste att man behövde gräva. Februari året därpå, med tjäle som hade satt sig, gick man ut lyfte bort halmen och kunde gräva utan problem.


Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: sättpotatis
« Svar #7 skrivet: 13 jan-19 kl 10:10 »
...Här förvaras sätten och ätpotatisen i jordkällare...Sätten tas upp några veckor innan den sättes i jord...Fördelen med detta är att man har potatis som är på "gång"...igångkickad....Dålig potatis sorteras  bort.... Med din metod då utsättning i vinterjord...Risken där är ju allehanda sjukdomar...T.ex potatisen ruttnar som du såg i kylskåpet...Skadedjur...Har man trädgård så borde det vara rätt lätt att göra en fungerande stuka...Gammaldags "walk in skafferi" kanske fungerar med...Bor man i lägenhet kanske det fungerar att ha potatisen på balkongen då övertäckt...Förvaringsutrymmen som fanns i gamla hyreslägenheter byggs ju bort mer och mer...Matkällare försvinner spårlöst...Nybyggda lägenheter har väl inget i matkällarväg.....

piggetröska

  • Gäst
SV: sättpotatis
« Svar #8 skrivet: 13 jan-19 kl 14:06 »
Tack för svar.

Ev balkong är inte säker. Även om tjälen ofta inte sätter sig här i Skåne så kan det vara minusgrader 2-3 dagar i sträck, och då även på balkongen.

Walk in skafferiet kommer här i Södern tyvärr vara varmare än kylskåpet.

Sant,  2-3 sätter som jag prövade och lyckades med är ett för litet antal för någon bra slutsats.

 

masa

  • Inlägg: 346
    • -
SV: sättpotatis
« Svar #9 skrivet: 21 jan-19 kl 11:53 »
Det behövs inga konstigheter för att förvara sättpotatis. Man skall nog inte ha dem i plastpåsar, det blir för tätt. Vi har en bra jordkällare, så vi har inga problem. Men vi har även haft  sättpotatisar helt öppet och ljust i ett hörn av diskbänken, hela vintern. Fram på vårkanten är de helt skrumpna och har fina gröna skott som inte är allt för långa. Det är perfekta sättpotatisar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

638 gäster, 7 användare (2 dolda)
xaelanar, ärt, alternaiv, von tratt, Frida Hagman

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser