Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpt bil med skatteskuld  (läst 4757 gånger)

ensamvarg_17

  • Inlägg: 207
    • Dalarna
Köpt bil med skatteskuld
« skrivet: 30 jun-19 kl 11:15 »
Ja då har man gjort en usel bilaffär IGEN då [emoji34]
Jag köpte som sagt var en bil med en "mindre" skatteskuld (1068:-)  det var via en blocketannons jag köpte den och i annonsen stod det att den var skattad året ut  plus att han skrev under ett digitalt kvitto där det står att fordonet säljs utan akulder. Ja jag har försökt nå han men inte lyckats suprise suprise.
Enligt MIG så är väl detta ett solklart fall av bedrägeri och jag har pratat med kronofogden lite geann om handräckning/indrivning, hur stor är chansen att man får tillbaka desaa skattepengar som jag har fått lov att betala för att få använda bilen?
Söker med ljus och lykta efter min andra halva som vill bo i skogen med mig ;-)

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Köpt bil med skatteskuld
« Svar #1 skrivet: 30 jun-19 kl 11:49 »
minimala. Kronofogden tar betalt för att driva in skulden och det förutsätter att man har ett domstolsutslag på betalningsansvar.  Lika så förutsätter det att det finns något att driva in ifrån. kolla personens skuldregister hos fogden. Läxa: Kolla alltid med bilregistret vilka skulder som finns på bilen INNAN köp. även andra skulder än skatter kan följa med t.ex felparkeringsavgifter. de är svårare att se då de inte finns redovisade hos fordonsregistret. kpmmer som en glad överraskning efter köp. Andra problem som uppkommer kan vara att bilen är köpt på avbetalning vilket innebär att långivaren kan kräva tillbaks bilen om inte föregående ägare betalar sin skuld. Det brukar stå i registreringsbeviset om bilen är köpt med förbehåll.
tips när man letar bil t.ex på blocket. : om fotot på bilen är inlagt så reg.nr inte syns eller är dolt räkna med fuffens. det innebär att säljaren inte vill att du skall gå in på bilregistret och kolla bilens status,dvs besiktning,skatter. Jag brukar köpa mina bilar över blocket och många faller igenom när man kollar bilregistret. Vill säljaren inte uppge reg.nr på telefon (om nr. på foto är dolt) räkna med fuffens. avstå. vanligt idag på billiga bilar är ägare med knagglig svenska. Oftast har de ägt bilen i minst ett år och den funkar bra. Vid kollning kanske de haft den 1 vecka. innebär oftast att de är målvakter,dvs det finns en större aktör bakom som lägger ut dessa bilar och "säljaren" får en liten provision ifall denne lyckas sälja objektet. Tips: kontakta föregående ägaren för att ta reda på varför denne sålde (oftast massa fel på bilen) och vad han fick. lita inte ett skvatt på "säljaren" (om nu bilen trots detta är intressant) och räkna med reparationer på det som förre ägaren sa. oftast är det också så att bes håller på att gå ut. Gäller alltså att kunna bil och leta fel. Kan man inte det avstå och satsa på en nybes bil istället. Då funkar i allafall basfunktionerna.

evertcarl

  • Inlägg: 7
    • Östergötland
SV: Köpt bil med skatteskuld
« Svar #2 skrivet: 30 jun-19 kl 14:29 »
Hej..
Skatteskulden följer inte bilen utan den förra ägaren..
Ring transportstyrelsen och kolla om du är osäker..
Men hur gammal är skulden??
TS skickar ganska direkt till KF för indrivning.
Om skatten var obetald den månaden du köpte bilen så ska du betala skatten för den månad du köpte bilen,
så köpte du bilen den 28/6 och påställd så får du betala från den 1/7..
Det är ju kalender månad som gäller...
Har det gått 2månader eller mer så blir det automatiskt körförbud..

MEN.. KOLLA MED TRANSPORTSTYRELSEN DOM VET BÄST...

Felparkering avgifter följer ägaren som ägde bilen då och följer inte bilen..

Men han gjorde nog en fuling.... Om du hade kollat registret så var säkert skatten betald året ut men du kanske pruta en tusing (vad vet jag) då gjorde han en liten fuling och ställde av bilen samtidigt som ägarbytet skulle ske..

Hoppas det går bra..

Lite info från www.Transportstyrelsen.se

Ägarbyte:

Om fordonet byter ägare
den första dagen i betalningsmånaden
är det säljaren av fordonet
som ska betala fordonsskatten

Ägarbyte och påställning samtidigt:

Om du ska byta ägare och göra en påställning
av ditt fordon på samma gång
är det viktigt att du gör det i rätt ordning
om du vill att den nya ägaren ska betala skatten.

Om du inte betalar skatten:

Om du eller den tidigare ägaren
inte har betalat skatt för ditt fordon
får du inte längre köra fordonet.
Polisen får då ta fordonets registreringsskyltar.
Om du betalar skatten för sent
får du också betala en extra avgift
på minst 100 kronor.

Du ska först anmäla ägarbyte av ditt fordon.
Datumet för ägarbytet måste vara detsamma
eller tidigare än det datum
som du anmäler påställning.



« Senast ändrad: 30 jun-19 kl 15:51 av evertcarl »

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Köpt bil med skatteskuld
« Svar #3 skrivet: 30 jun-19 kl 15:32 »
Från
https://transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsrelaterade-skulder/
Vem är egentligen betalningsskyldig?

Generellt gäller att den som har varit noterad i vägtrafikregistret som ägare till fordonet när en skatt eller avgift uppkommit alltid är betalningsskyldig. Det förändras inte om fordonet byter ägare.
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

t4bb3

  • Inlägg: 84
    • Medelpad
    • Jakt med hund
SV: Köpt bil med skatteskuld
« Svar #4 skrivet: 30 jun-19 kl 22:32 »
Som andra säger står skulden på den tidigare ägaren. Dock innebär skulden att du inte heller kan bruka bilen innan skulden är betald.

Lite av ett moment 22. Men har du redan betalat den så skulle jag tro att det är svårt att få igen pengarna då den som lurat dig troligen redan har dåligt med pengar/fler skulder.
Drömmer om ett liv som månskensbonde utöver lönelivet.
http://www.nedanbo.se - Resan påbörjad mot livet som månskensbonde!

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Köpt bil med skatteskuld
« Svar #5 skrivet: 01 jul-19 kl 19:46 »
 I praktiken följer en skatteskuld bilen. Du kan inte bruka den om det finns en skatteskuld. sedan kan man försöka tolka transportstyrelsens lagar på annat sätt men en bil med skatteskuld har körförbud. det är just därför noga att kolla att skatt är betald och att det inte finns skulder. det görs INNAN köp.

Hagbard Handfast

  • Inlägg: 51
    • -
SV: Köpt bil med skatteskuld
« Svar #6 skrivet: 08 jul-19 kl 11:54 »
Kronofogden tar betalt för att driva in skulden och det förutsätter att man har ett domstolsutslag på betalningsansvar. 

Kronofogden tar 360:- i avgift för att driva in skulden. En avgift som du får lägga till på skulden. Dessutom får du lägga till ca 400:- på skulden i administrativa avgifter som du ådragit dig.

Kronofogden driver in skulden utan domstolsutslag om den "anklagade" inte bestrider ärendet. Om säljaren i det här fallet skulle motsätta sig att betala, då som först måste TS gå till domstol för att skaffa domstolsutslag. Dock kostar detta från 2500 och uppåt...

Hälsning Hagbard

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Köpt bil med skatteskuld
« Svar #7 skrivet: 09 jul-19 kl 05:01 »
Kronofogden tar 360:- i avgift för att driva in skulden. En avgift som du får lägga till på skulden. Dessutom får du lägga till ca 400:- på skulden i administrativa avgifter som du ådragit dig.

Kronofogden driver in skulden utan domstolsutslag om den "anklagade" inte bestrider ärendet. Om säljaren i det här fallet skulle motsätta sig att betala, då som först måste TS gå till domstol för att skaffa domstolsutslag. Dock kostar detta från 2500 och uppåt...

Hälsning Hagbard
...och råkar man ut för bilskojare förlorar man även dessa pengar. Kronofogden funkar bara om det finns pengar att hämta dvs den skuldsatte har en inkomst. många av skojarna har inga reg. inkomster,jobb m.m så då är kronofogden inget alternativ.  Innan fogden bör man göra en kreditkoll på bilsäljaren. Då får man reda på om det finns något att hämta. Dock brukar det kosta pengar att få ut en sådan om man inte har företag och redan har den tjänsten . Själv kreditkollar jag samtliga kunder och hyresgäster och förvånansvärt ofta får man neka.
min erfarenhet av fogden är bara negativ,tar ofattbart lång tid och brukar ge noll i utdelning. Finns bättre vägar som inte skall nämnas här.

Erik Granqvist

  • Inlägg: 2
SV: Köpt bil med skatteskuld
« Svar #8 skrivet: 14 jul-19 kl 16:00 »
Kronofogden tar betalt för att driva in skulden och det förutsätter att man har ett domstolsutslag på betalningsansvar.
 
Ovanstående är en sanning med modifikation. Domstolsutslaget gäller bara om gäldenären (den som blåst dig på pengar) nekar till skulden när KFM skickar brev till denne. Om personen inte protesterar mot skulden fastställs en exekutionstitel för din räkning. Exekutionstitel är det underlag som fastslår skulden - det kan vara en obetald faktura, ett domstolsutslag etcetera.
Samtidigt så läggs kostnaden för indrivning på skulden som gäldenären ska betala, och skulden försvinner inte förrän alla pengar är betalda.
Du kan också stämma personen direkt i domstol, och förmodligen vinna utan konstigheter. Du behöver i så fall visa köpeavtalet samt blocketannonsen.
Om personen protesterar mot skulden till KFM kontaktar de dig brevledes, och då kan du be dem skicka vidare till tingsrätt för stämning i ett civilmål.
I det fall det är ett så kallat småmål får parterna stå för kostnaderna var för sig. Man kan åka på att betala för någonting i stil med 1 timmas rådgivning för motparten ifall man förlorar. Undantag finns. Ett undantag skulle kunna gälla försök till bedrägeri, då det handlar om ett begånget brott.
Om du vill veta mer om att stämma i domstol, kolla länken i det här inlägget.
Och en sak till: tro inte att någon av processerna jag beskrivit går snabbt. Det kan lätt rulla runt över 1 år innan en domstol ens tar upp ett småmål. Och om personen som blåst dig vet hur en slipsten ska dras, så kan denne dra ut på KFM i åtskilliga månader utan att de kan göra något.
http://www.domstol.se/Tvist/Stamningsansokan/
« Senast ändrad: 20 jul-19 kl 08:50 av skräptanten »

 

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Köpt bil med skatteskuld
« Svar #9 skrivet: 19 jul-19 kl 22:30 »
Kan du inte lösa skulden själv?

Om bilen är belagd med körförbud pga skulden är ju hela köpesumman i sjön.

Alla har vi nog gjort dåliga affärer lite då och då, surt men man lär sig ofta nåt. Uttrycket "lärpeng" finns av en anledning...  ;)

Hoppas det löser sig på bästa sätt för dig.
« Senast ändrad: 19 jul-19 kl 22:38 av Vitis »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

717 gäster, 1 användare
Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser