Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  generator av tvättmaskin?  (läst 12925 gånger)

grozzny

  • Inlägg: 18
    • powerkite.se
generator av tvättmaskin?
« skrivet: 05 mar-05 kl 17:51 »
HEJ.
Jag har funderat lite på om man kan ställa om t.ex en tvättmaskinsmotor till att generera ström (alltså till att bli en generator).. Och hur gör man i så fall?  ???


davidB

  • Inlägg: 203
    • Västergötland
Re:generator av tvättmaskin?
« Svar #1 skrivet: 07 apr-05 kl 15:14 »
Hejsan.
Skillnaden på en motor och en generator är inte så stor.
Men en generator kräver att man har permanentmagneter för att kunna få ut spänning medans elmotorn har elektromagneter som magnetiserats med el. alltså måste man ha spänning för att kunna få ut spänning från en elmotor. Detta ska gå att lösa enligt  länk nedan. Har tyvärr inte testat detta om det fungerar men det verkar interesant.
MVH
David
http://home.online.no/~sondred/Gamle%20sider/aggregat.htm
Jag är ingen expert men jag gillar att klura ut lösningar och experimentera för att finna ett billigt alternativ.

Mikael Perman

  • Gäst
Re:generator av tvättmaskin?
« Svar #2 skrivet: 03 maj-05 kl 08:30 »

Hej.

Normala (hushålls)tvättmaskiner av idag är enfasanslutna, inte trefas-anslutna som är fallet med den asynkronmotorn som gjorts om till generator. (Det kan dölja sig en fungerande trefasmotor i en tvättmaskin, bakom enfasanslutningen, men det kan också vara något annat, man måste verkligen kolla detta.)

Dessutom är tvättmaskinsmotorer på tämligen låga effekter, alltså i storleksordningen 150-300W. De bör alltså inte kunna generera mer än ungefär den effekten, så det gör den till en väldigt klen generator.

Mycket av elektrisk utrustning är ganska känslig för frekvensvariationer på nätspänningen. En ombyggd gräsklippsmotor är långt ifrån idealisk ur den synvinkeln. Du kommr att få vansinnigt ojämn spänning ut från en sådan himpajimpa.

Dessutom uppfyller konstruktionen i länken inga som helst säkerhetskrav, vare sig mekaniskt med klämningsrisk eller elektriskt med korrekt jordning och åtskomstskydd.

Och om man nu ska ha ett bensinaggregat, kanske det är bättre att köpa ett litet färdigt aggregat, för en ca 2-3000 kronor, som dessutom är katalysatorrenat idag? Och inte en genomskitig gammal gräsklipparmotor. (Har haft en sådan gräsklippare själv en gång i tiden, så jag vet hur dåliga de är ur miljösynpunkt.)

Visst, om man har tid, och tycker att det är kul, kan man ju alltid hålla på med det för att lära sig och labba och ha skoj, rent ut sagt. Men ett seriöst energialternativ är det inte.

Det gäller ju en del andra av utrustningarna på den hemsidan som det länkas till.

Mikael Perman.

Pontus

  • Inlägg: 32
Re:generator av tvättmaskin?
« Svar #3 skrivet: 03 maj-05 kl 11:06 »
Citera
Och om man nu ska ha ett bensinaggregat, kanske det är bättre att köpa ett litet färdigt aggregat, för en ca 2-3000 kronor, som dessutom är katalysatorrenat idag? Och inte en genomskitig gammal gräsklipparmotor. (Har haft en sådan gräsklippare själv en gång i tiden, så jag vet hur dåliga de är ur miljösynpunkt.)



Att använda allt så länge det är möjligt innan man kasserar och köper nytt borde vara bättre ur miljösynpunkt med tanke på energikrävande tillverkning transporter mm.
En gammal gräsklipparmotor är alldeles säkert en riktig miljöbov men den kan lätt köras på etanol vilket är en stor förbättring och om bensinpriset stiger en krona till så är det troligen även billigare, och luktar inte lika illa.

Jag kan inte mycket om detta men på den här sidanhttp://www.etanol.nu/ finns det mycket info och info om ställen där det kan köpas.

Mikael Perman

  • Gäst
Re:generator av tvättmaskin?
« Svar #4 skrivet: 03 maj-05 kl 11:51 »

Hej.
Nej jag tycker inte att det är värt att använda saker så länge som möjligt, rent allmänt.

Mitt spett är minst 50 år gammalt, min hammare 15 år, en del av mina energilampor är 10 år gamla, min bil är 2 år gammal, och min dator är mindre än ett år gammal. Olika apparater har olika teknisk livslängd, både på grund av sin konstruktion, men också beroende på vilken tid i en produkt och utvecklingscykel den befinner sig i. Inom en del produktkategorier ändrar sig tekniska egenskaper väldigt fort, inom andra kan man satsa mer på hållbar kvalite och lång livslängd.

Jag tycker inte att man kan genralisera om detta.

Du kan självklart lägga flera synvinklar på detta, och en är verkningsgraden. Och du kan säkert räkna ut hur många timmars drifttid det måste till, innan en bättre och effektivare lösning "betalar sig" rent energimässigt. Jag tror inte att det är så länge, nämligen.

Du kan också räkna med följdfel. Alltså hur många apparater kommer en primitiv lösning att förstöra, och vad kostar de att ersätta både i pengar och energi. Alltså hur många TV-apparater, datorer, stereoanläggningar, osv, kommer att gå sönder på grund av att spänningen varierar alldeles för mycket, både upp och ner och i frekvens?

Men allt detta är egentligen oväsentligt i sammanhanget, för det väsentliga i sammanhanget är säkerheten. Den lösning som skissas upp är helt enkelt inte säker, så den ska inte användas för normal drift, utan ska bara ses som experimentbygge.

Så kör gärna på alkohol, men välj då en modern, välfungerande motor, i kombination med en generator som är avsedd att vara generator, och som har en högre verkningsgrad.

Kombinationen modern motor och riktig generator, kan säkert ge dubbelt så mycket el, per använd liter alkohol (eller bensin).

Men låt gamla tvättmaskiner bli återvinningsbart metallskrot, eller använd möjligen den rostfria trumman till din fisksump.

Amatörism är bra som lärande inställning, men inte som permanenta lsöningar, tycker jag.

Mikael Perman



Wolverine

  • Gäst
Re:generator av tvättmaskin?
« Svar #5 skrivet: 03 maj-05 kl 15:54 »
Alternativa lösningar blir inte ett miljöekonomiskt lönsamma om man fortsätter med konsumtionshysterin d.v.s. en förändring av livsstilen krävs.
Jag ritar mitt eget hus och dito energisystem. Med smart planering och ändrad livsstil kan jag utan problem klara mig med en elförbrukning på 1500 kWh/år. Tvättmaskinen matas mot ackumulatortanken, då behöver ingen el tillsättas för uppvärmning, dammsugning kan man nästan klara sig utan, gasspis istället för elspis, uppladdningsbara apparater som laddas under natten, effektstyrning och planering efter andra förutsättningar m.m. Med 1200 kWh från solen och några hundra kWh från vind eller stirlingpanna är jag oavhängig elbolagen. Allt som krävs är lite självreflektion om vanor o dyl.
Vi får se, jag har inte bestämt mig, om jag också bygger en mindre vindsnurra av skrot. Tanken lockar väldans mycket.


Min studie om ett flerbostadshus med el som uppvärmning, sparar man ca 10 kr/kvm och år, med en sänkning på en grad. Det är ingen omöjlighet att sänka temperaturen med en grad eller två. Sedan skall vi inte snacka om svenskarnas överkonsumtion av el, den är mer än dubbelt så hög som tyskens. Tysken halverar inte medellivslängden för att elkonsumtionen är hälften så låg.

Det går att ladda batterier som i sin tur matar inverterare. Det finns inverterare som klassas för högsta renhet gällande sinusspänning, de kan t.o.m. användas för sjukhusutrustning. Är man händig, kan man bygga själv. Så argumentet mot att självproduktion skulle vara ett hot mot utrustning köper jag inte.

En person som gett sig katten på att bygga sitt eget elsystem (de delar som inte kräver behörighet) lär nog sig säkerhetstänkande.  Visst finns riskerna, frågan är inte om avhållsamheten är farligare då man missar en massa kunskap?
Hur som helst, svagströmsanläggningar (mindre än 48 V) kräver inte behörighet och är relativt ofarliga förutom risken med ljusbågar med batterier. Det finns människor som lever med eget byggda anläggningar, permanent dessutom.

Det är fråga om kunskap, inte vad som är praktiskt möjligt. Vill man riktigt mycket, så lär det gå vägen. Vi får aldrig tappa tron på vad individen kan åstadkomma. Du kan!

Jordlöpare

Mikael Perman

  • Gäst
Re:generator av tvättmaskin?
« Svar #6 skrivet: 03 maj-05 kl 18:18 »

Hej.

Självklart krävs en livsstilsförändring, men jag tror inte att världen blir bättre för att alla försöker konstruera JUST SIN inverter eller JUST SIN generator.

Jag köper gärna bra designade produkter, som är lätta att använda och säkra och energieffektiva, bara jag har råd. Jag ser inget uttalat egenvärde i att jag konsturerar allt själv. Även om jag råkar kunna det. Eftersom jag har jobbat som både elektronikkonstruktör och programmerare och mekanisk designer.

Jag ritar också mitt eget hus, och bygger det själv, eftersom jag ser det som en försöksverksamhet och ett sätt att spara pengar.

Jag påstår alltså inte att något hembyggt MÅSTE bli sämre. Vad jag påstår är att den lösningen som visades på länken i inlägget var farlig, och därför inte ska användas annat än som just försök och undervisningskoppling.

Vad jag också påstår är att det kräver mycket av tanke och försök och kunnighet för att åstadkomma bra egen utrustning. Många hembyggen jag sett ÄR inte bra, men undantag finns alltså.

Med andra ord, är du kompetent, kan du mycket väl åstadkomma bra, fungerande lösningar, spara pengar och få fram produkter och kunnande som du kan dela med dig till någon annan och ha stor glädje av själv.

Men det som visades på den hemsidan som angavs som en länk, var inte alls exempel på detta, inom de områden som jag kan bedömma.

Jag är mycket väl medveten om att det finns inverters med hög renhet vad gäller utsignalens kvalitet. Jag har jobbat praktiskt med sådana under de senaste 10 åren.

Det vore därför intressant att få en ritning på en högfrekvent, högeffektiv switchad inverter, med god sinusform på utgången. Som ett hembygge skulle det kunna vara väldigt bra, det är inte hembyggen i sig som är problemet.

Den lösningen som använder en gräsklipparmotor, som driver en asynkronmotor som generator, är dock helt klart ett exempel på motsatsen, nämligen något som i allra högsta grad kan skada ansluten utrustning.

Sedan en liten notering. En 48-voltsutrustning kan mycket väl ligga under formellt behörighetskrav. Att det inte skulle göra det, beror på ett missförstånd om äldre utgåvor av starkströmsföreskrifterna. Alltså det gäller inte idag.

Rent generellt kräver allt behörighet, utom det som är undantaget. Vilket är fordon, (men ej husvagnar), båtar, flyg, osv.

Alla elektriska installationer där ström, spänning eller frekvens kan åstadkomma risker för människor, husdjur (som kor) eller egendom (tex i form av brandfara), kräver behörighet. Lägre spänningar med MINDRE effekter räknas alltså till undantagen som inte behöver behörighet för installation.

Men så fort en anläggning innehåller ett lite större batteri (typ ackumulator från en bil eller lastbil), kräver egentligen behörighet. Då kan batteriet i sig bli farligt, eller strömmar kan bli tillräckligt stora för att starta en brand. (Jag har sett det med egen erfarenhet, hur en bilbrand startade på grund av en batterikortslutning. Det tog inte många sekunder.)

Så visst kan man lära folk att göra saker själv, men under ansvar, dvs använda säkra och fungerande komponenter och ritningar, och med hjälp från någon som är erfaren.

De länkarna som visade hur man bygger ett bensinaggregat var inte ett prov på det. Därför är det olämpligt som råd till någon som inte känner till grunderna, eller till den som man kan misstänka inte känner till grunderna för säkra utrustningar.

Mikael Perman.

 

Zigge

  • Inlägg: 601
    • 24volt.eu
Re:generator av tvättmaskin?
« Svar #7 skrivet: 27 jul-05 kl 15:29 »
Hej!
Trevligt forum och kul att det finns ett sådant i Sverige!

Här bifogar jag en länkt till en intressant enerigisida på nätet där man använder tvättmaskinsmotorer som generatorer och de går att köpa renoverade och klara för användning. Ganska intressant, tycker jag själv.

http://www.ecoinn.co.nz/prod_cat.php?num=8

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:generator av tvättmaskin?
« Svar #8 skrivet: 24 sep-05 kl 10:41 »
En tvättmaskinsmotor kan ju byggas om med nya magneter, men det är knappt nån ide, bättre att bygga en egen med prmanenta magneter och stator av koppartråd.

Man kan använda en tvättmaskinsmotor direkt, den skiljer sig faktiskt i princip  inte från en generator i ett större danskt vindkraftverk. Dock måste varvtalet på rotorn vara exakt inom några procent. Vissa tvättmaskinsmotorer har inbyggd reglering för flera hastigheter, men varje hastighet måste hållas konstant för att generera ström.

Det går enkelt att få rätt växelperiod i en sån generator, det matas med nätström vid start, och då blir växelperioden som den matade strömmen. Det är således inga permanenta magneter i systemet.

En generator med permanenta magneter kan producera ström i ett varvtalsintervall, men växelperioden kommer att variera. Dessa verk brukar kopplas till en likriktare och leverera likström till en batteribank.

Ett litet hemmabygge blir nog lättare att konsturera och använda effektivt, med permanenta magneter.

Man kan köpa ett verk på 5-11 kw topprestenda som levererar nätström med en fixvarvtalsgenerator för
ca 60 - 100 tusen beroende på hur högt torn man behöver och vad man själv kan montera.

se t.ex  hannevind.com

Dessa kräver byggnadstillstånd, ett  verk på 2 meters rotor kräver inget byggnadstillstånd, men ger  600w till 2000 watt beroende på vind och då blir strömmen rätt dyr.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

606 gäster, 2 användare (1 dolda)
Sundance

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser