Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Aldöd i Vattenriket  (läst 1574 gånger)

gustafson

  • Gäst
Aldöd i Vattenriket
« skrivet: 31 aug-08 kl 21:51 »
Jag läste i Kristianstadsbladet igår om att man oroar sig för mängden sjuka och döende alar i Vattenriket så jag kollade lite närmare på alkärret här bredvid idag och visst såg det relativt visset ut.
Någon förklaring kan man tydligen inte skönja.

Huggorm

  • Gäst
SV: Aldöd i Vattenriket
« Svar #1 skrivet: 03 sep-08 kl 18:46 »
Kanppast förvånande, alen var ju ett av få träd som inte hade någon riktigt alvarlig sjukdom tidigare, så det var väl dags...

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Aldöd i Vattenriket
« Svar #2 skrivet: 03 sep-08 kl 21:07 »
Träd på A verkar ligga illa till ... vi har mest Ask och Alm här ... Almarna är snart slut och nu står Askskottsjukan på tur.

Vi har några Alar också, vad är det som drabbar dem ??

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Aldöd i Vattenriket
« Svar #3 skrivet: 10 sep-08 kl 21:11 »
Tyvärr kanske snart kastanjen får problem. Det tar tid att ändra till andra träd, som kan leva i vårt nya klimat, och med global transport av smittämnen.

Tusentals almar dör och tas bort, själv har jag mycket att göra med att ta ner almar, och det som är lite oroande är att man inte är så pigg på att plantera nya träd.

Brukar uppmana till att plantera en lind, för varje alm som måste tas ner.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: Aldöd i Vattenriket
« Svar #4 skrivet: 19 jun-09 kl 21:46 »
Alar i skåne har på vissa ställen fått en sjukdom som kommit med importerade plantor- tyvärr kommer jag inte ihåg så mycket då denna info kom "vid sidan" när det diskuterades askskottssjuka i sommar(Skaraborgslän)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

585 gäster, 4 användare (2 dolda)
tuslus, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser