Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bönkorsningar  (läst 1643 gånger)

Elin G

  • Inlägg: 370
    • Uppland
    • Radhusträdgården - köksträdgård på radhustomten
Bönkorsningar
« skrivet: 05 sep-10 kl 16:45 »
Jag har odlat vaxbönor och brytbönor i flera år och tagit frö från dem, det har gått bra och de har inte korsat sig tidigare. Men i år hade jag en ny sorts vaxböna (dragon's tonge) utöver den gamla sorten vaxbönor (helios) och en sorts brytbönor (fiskeby). Både brytbönorna och den ena vaxbönssorten (helios) har fått avvikande utseende på baljorna på vissa plantor. Brytbönorna är i vanliga fall mörkgröna, men i år har vissa plantor ljusa, lilaspräckliga baljor. Vaxbönorna (som jag minns som helt gula) har också fått några lilaspräckliga baljor. Till saken hör att den nya vaxbönssorten är just lilaspräcklig och det är därför jag misstänker att de korsat sig. Hur stor risk är det för korsningar när man odlar vaxbönor och brytbönor egentligen? Är vissa sorter mer benägna att korsa sig med varandra än andra? Är det troligt att korsbefruktning gett upphov till de ovanligt färgade baljorna eller är det bara slumpen?
Köksträdgård på radhustomten
http://radhustradgarden.blogspot.com

mistel

  • Inlägg: 543
    • -
SV: Bönkorsningar
« Svar #1 skrivet: 05 sep-10 kl 17:13 »
Korsningar ser man inte förren året efter då man skördat fröet som generna blandats i så är det första året du odlar Dragons tounge & Helios kan det inte vara korspollinering med dessa som är problemet.

Helt ovanligt är det dock inte att man kan få med fel fröer i fröpåsarna även när man köper från bra fröfirmor.


PS! Är du säker på att Fiskeby är en brytböna den enda Fiskeby jag känner till är en gammal hederlig sojabönesort för nordisk odling. Isåfall är det ju bra att veta att man ju inte äter skidan på sojabönorna.

Elin G

  • Inlägg: 370
    • Uppland
    • Radhusträdgården - köksträdgård på radhustomten
SV: Bönkorsningar
« Svar #2 skrivet: 05 sep-10 kl 18:02 »
PS! Är du säker på att Fiskeby är en brytböna den enda Fiskeby jag känner till är en gammal hederlig sojabönesort för nordisk odling. Isåfall är det ju bra att veta att man ju inte äter skidan på sojabönorna.

Tack för ditt svar!
Ja, jag är säker. Den är från nordiska genbanken och påminner på intet sätt om en sojaböna.

Fast jag har faktiskt köpt sojabönor fryst i en kinabutik för några år sen som man åt skidan på också, men de var mer lika brytärtor (till skidformen, smakade bönor) och inte brytbönor.
Köksträdgård på radhustomten
http://radhustradgarden.blogspot.com

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Bönkorsningar
« Svar #3 skrivet: 05 sep-10 kl 18:53 »
Jag är ingen stor bönodlare. Teoretiskt (och förenklat) är det så här: fröet är den nya plantan och på det kan man se korsningar direkt, utan att odla en generation till (om dessa syns på fröet). Men fröet är sällan naket utan omsluts av delar av blomman, d.v.s. delar av moderplantan, och på den kan man inte se korsningen. Baljorna borde vara från moderplantan, men jag är inte säker. Bönorna borde vara fröet, men jag är inte säker. Kanske innehåller de även någon del från moderplantan. Elin, kolla om du ser tecken på korsningar på själva bönorna (när de är tillräckligt mogna).

Mistel, du kanske vet, av erfarenhet eller på annat vis, att det du skriver gäller just för bönor?

Elin G

  • Inlägg: 370
    • Uppland
    • Radhusträdgården - köksträdgård på radhustomten
SV: Bönkorsningar
« Svar #4 skrivet: 05 sep-10 kl 19:06 »
Elin, kolla om du ser tecken på korsningar på själva bönorna (när de är tillräckligt mogna).

Det ska jag. Fröna från de olika sorterna ser ju i vanliga fall helt olika ut, så det borde vara ganska lätt att se om de avviker. (fast de gröna bönorna som var defekta har jag redan plockat bort och ätit, men jag ska titta på helios-fröna när de mognat).
Köksträdgård på radhustomten
http://radhustradgarden.blogspot.com


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

376 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser