Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mycket korn?  (läst 1550 gånger)

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
Hur mycket korn?
« skrivet: 15 apr-14 kl 10:02 »
Hej. Jag har en klövsjötacka som lammat för första gången (och första gången för mig med) och det blev trillingar. Jag har tillgång till hel korn som jag ger henne och undrar hur mycket ni andra ger? Jag ger nu 5hg/ dag men läste på nån sida att man ska ge 5hg per lamm som diar. Det låter väldigt mycket och hur ska hon då orka äta nåt hö?

Sen undrar jag hur mycket vatten de bör dricka? Jag tycker hon dricker för lite, ca 2 l om dan. Är det dumt att blanda i nåt som de gillar, typ florsocker?

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: Hur mycket korn?
« Svar #1 skrivet: 15 apr-14 kl 20:40 »
Var försiktig med kraftfodret. En texel-tacka skulle lättare äta så mkt. Den första veckan efter lamning bör du fodra varsamt så att lammen verkligen hinner dia "ur" henne ordentligt. Om jag ger hel kor så har det fått ligga i blöt 12 timmar med lite betfor. Min veterinär sa att det var skonsammare för magen.

Hon kommer att dricka mer med tiden, se till att spannen blir rengjord varje dag och att hon har fräscht vatten.
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

364 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser