Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  7500 Ah hembyggda bamsebatterier  (läst 12770 gånger)

daniel.h

  • Inlägg: 127
SV: 7500 Ah hembyggda bamsebatterier
« Svar #40 skrivet: 03 okt-08 kl 20:05 »
Citat från: (Anders)
Jag har funderat lite till på det här:

"http://tech.groups.yahoo.com/group/Bedini_Monopole3/"

Det kanske är lurendrejeri och bluff ändå?  ???

Det är nog rätt troligt att det är bluff, men det konstiga är att så
många håller på med det och alla filmer på youtube.
Men det finns ju inget som hindrar en bedinimotor ge mer el än
man stoppar in i den, tror jag läste någonstans att den plockar energi från
solvinden och då skulle den inte bryta mot några naturlagar.
Hur den nu skulle kunna göra det ??? men det passerar väl terrawattimmar med
energi rakt igenom jorden varje sekund.

Plockade isär ett dåligt lastbilsbatteri för att kolla hur det ser ut
inuti och det är nog tveksamt att man kan göra nya blyplattor av den sörjan.

johnnyfg

  • Inlägg: 38
    • Louise Kuhne
SV: 7500 Ah hembyggda bamsebatterier
« Svar #41 skrivet: 03 okt-08 kl 22:57 »
Jag har funderat lite till på det här:

"http://tech.groups.yahoo.com/group/Bedini_Monopole3/"

Det kanske är lurendrejeri och bluff ändå?  ???

För att kemin i ett batteri skall förändras, från oladdat till laddat, så måste det ske en transport av elektroner. Alltså en laddström.

http://en.wikipedia.org/wiki/Lead-acid_battery#Electrochemistry
Oavsett om det handlar om pulser eller höga/låga spänningar så måste ju precis samma antal elektroner flyttas mellan anoden och katoden när man laddar batteriet. Om det nu skall bli laddat, alltså. I annat fall ändras inte blyoxid/blysulfat/elektrolyt så att man sedan kan ta ut en ström från batteriet.

Om man nu inte tillför extra energi, varifrån kommer alla extra elektroner till den här kemiska reaktionen? För annars borde det, med hänsyn till diverse förluster, vara omöjligt att vinna något på att ladda ett batteri med ett annat batteri.


I ett försök att sprida nyare kunskap i ämnet bidrar jag med följande länk:
http://www.rense.com/general/resistors.htm

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: 7500 Ah hembyggda bamsebatterier
« Svar #42 skrivet: 04 okt-08 kl 08:26 »
Sammanfattningsvis (det var lite svårläst) så menar man i texten att man använder "fri energi," från någon typ av omgivande vacuum(?), för att ge elektroner och blyjoner extra energi.

Citera
This time-delay in ion response to electron urging can be adroitly manipulated and used to cause the vacuum to add energy to the ions and also to the electrons.

(För övrigt tycks texten vara från 2000. Knappast nytt.)

Men vad jag inte förstår är hur det skulle kunna leda till att batteriet laddas? Om det nu verkligen tillförs energi, till blyjonerna och elektronerna, så som texten säger, så skulle det möjligen kunna leda till att batteriet blir varmare.

Det betyder INTE att den kemiska förändring som krävs för att ladda batteriet förändras särskilt mycket. Blir det för varmt kan möjligen batteriet koka, och det är ju inte bra.

Men enligt texten så alstras det ju varken nya blyjoner eller nya elektroner. De tillförs bara energi. Alltså kan den här typen av laddare inte fungera. Helt enkelt för att den inte genererar någon extra ström. Utan, enligt texten i länken, enbart tillför energi till joner och elektroner så att de kan röra sig lättare mellan anod och katod. Alltså tillförs det INTE någon extra elektrisk laddning. Man tillför ström från ett annat batteri, och den strömmen kan naturligtvis användas för att ladda ett annat batteri, men troligen inte särskilt effektivt om man skall hålla på med snurrande cykelhjul och spolar och annat.

Dessutom fick vi tidigare en försäkring att den här typen av laddare INTE hade med fri energi att göra. Men i texten så framkommer det tydligt att den förment extra energin kommer från något omgivande vakuum(?).

Kul att se att de förvirrade texter som skall förklara hur fri energi fungerar så klart innehåller så tydliga fel som klart talar om att det hela är bluff och båg.

Ha ha ha!!!

A.
« Senast ändrad: 04 okt-08 kl 08:30 av (Anders) »

Fluidistor

  • Inlägg: 28
    • MB
SV: 7500 Ah hembyggda bamsebatterier
« Svar #43 skrivet: 04 okt-08 kl 11:00 »
He He...  Roligt forum det här. Jag brukar ju mest läsa men nu måste jag bara kommentera...

Det hänvisas ju till en batteriladdare i ett inlägg tidigare. Visst den kommer nog att producera en strömpuls som laddar batteriet minimalt. Det är väl allmänt accepterat att man kan ladda ett sulfaterat blybatteri med korta strömpulser för att på så sätt lösa upp/ slå sönder sulfateringen med varierande resultat. MEN varför göra det så krångligt med snurrande hjul och grejor?? Det skulle ju gå att göra så mycket bättre och enklare med en timer (555:a tex) som fixar styrningen av transistorn. Fast utan hjul så kan den ju inte ta upp solvinden.......... tänkte inte på det ......*asg*

Batterier ja...  elektroner in = elektroner ut    minus förluster. => värme....   

Negativ resistans... Hmm..   Är det i det här fallet detsamma som "minusresistans"? En ideal strömgenerator kanske man skulle kunna kalla minusresistans men det finns inga ideala strömgeneratorer förutom i kretsteori. Men då har man alltid med Ri den inre resistansen som man aldrig kommer ifrån.

Negativ resistans är förövrigt inget okänt eller konstigt. Tunneldioden är ett bra exempel. Den har negativ resistans i framriktningen.
Den som tror på batteriladdaren och "frienergi" som omnämns här borde ju kunna bygga en sjuhelsikes laddare med ett par tunneldioder då.... ;D

Lever på räntan.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: 7500 Ah hembyggda bamsebatterier
« Svar #44 skrivet: 04 okt-08 kl 18:03 »
Ju alltid kul att bli tagen på allvar ;D
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

M8e

  • Inlägg: 882
    • Västerbotten
SV: 7500 Ah hembyggda bamsebatterier
« Svar #45 skrivet: 04 okt-08 kl 18:49 »
Om man laddar ett 12v-batteri med 10Ah och 14,4V(144Wh) så får man max ut 10Ah och 12,6V(126Wh). Bara det gör att man får en förlust på 12,5%. Sen finns det även andra förluster som resistans i kablar/batteri och batteriets självurladdning mm.

Så att komma upp till en verkningsgrad på 100% är väldigt svårt, och över 100% borde vara stört omöjligt.

När det gäller negativ resistans så undrar jag om det inte är enklare att göra en kabel med en negativ längd? Jag skulle behöva en som är -2 meter....kan betala 1000kr per meter ;D
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

daniel.h

  • Inlägg: 127
SV: 7500 Ah hembyggda bamsebatterier
« Svar #46 skrivet: 04 okt-08 kl 19:40 »
Citat från: Fluidistor
Fast utan hjul så kan den ju inte ta upp solvinden.......... tänkte inte på det ......*asg*

Haha...det låter rätt korkat med solvinden, undra var jag fick det ifrån, då låter det mycket
bättre med vakuum energi ;D
Bra ide med en 555:a, du har kanske förslag på hur det ska kopplas också :)

Provade att smälta bly från batteriet, och det var inga större problem men där blev massa
pulver också, nån som vet vad det är för pulver?

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: 7500 Ah hembyggda bamsebatterier
« Svar #47 skrivet: 04 okt-08 kl 20:11 »
Pulvret består nog av blyoxid och blysulfat.

Var gärna lite försiktig med det. Du vill inte ha en massa bly i marken i närheten av din brunn eller dina grönsaksodlingar. Tungmetallförgiftning är inte att leka med.

A.

daniel.h

  • Inlägg: 127
SV: 7500 Ah hembyggda bamsebatterier
« Svar #48 skrivet: 04 okt-08 kl 20:58 »
Tack för svaret, jag misstänkte att det inte var så hälsosamt.
Då är det nog ingen bra ide att tillverka nya batteri av gamla, tveksamt
om dom tar emot det på nån återvinnings station. 

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: 7500 Ah hembyggda bamsebatterier
« Svar #49 skrivet: 04 okt-08 kl 21:15 »
Jodå, jag tror att de tar emot det. Men packa det i någon bra låda och märk upp det noga. Häll ner det i det trasiga batteriet exempelvis.

Jag misstänker att det är straffbart att INTE lämna det till en återvinningsstation. Om inte annat så borde en sådan synd leda till att man återföds som en... hm... free-energy-troende eller amöba eller något sådant.

A.

muffman

  • Gäst
SV: 7500 Ah hembyggda bamsebatterier
« Svar #50 skrivet: 04 okt-08 kl 21:19 »
sälj det som skrot istället för att ge bort pengarna till kommunen. Det räcker gott med kommunalskatten och sophämtningsavgiften skrot ska säljas inte skänkas.

Fluidistor

  • Inlägg: 28
    • MB
SV: 7500 Ah hembyggda bamsebatterier
« Svar #51 skrivet: 05 okt-08 kl 00:33 »
Bra ide med en 555:a, du har kanske förslag på hur det ska kopplas också :)

Provade att smälta bly från batteriet, och det var inga större problem men där blev massa
pulver också, nån som vet vad det är för pulver?

Japp förslag kan du få, till och med en beskrivning hur man kan bygga en desulfaterare om jag nu bara hittar grejorna...  återkommer om det.
Akta dig när du smälter blyet bara. Det blir otrevliga blyångor som man inte bör andas in!
Det klassas tom som miljöfarlig verksamhet att hålla på och smälta bly...

Om man nu skulle lyckas gjuta några blyplattor vilket inte borde vara så svårt. Hur fixar man till så att den ena blir blyoxid? Den positiva ska väl vara blyoxid och den negativa rent bly..  Eller hur var det nu..?

Lever på räntan.

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -

M8e

  • Inlägg: 882
    • Västerbotten
SV: 7500 Ah hembyggda bamsebatterier
« Svar #53 skrivet: 05 okt-08 kl 09:31 »
Om jag skulle göra ett eget bly-batteri så skulle jag ha testat att gör runda celler. Blystav och bly kulor/flis i en "strumpa" i en burk av bly. Då får man både en större yta(=starkare batteri) och ett hållbarare batteri (strumpan håller allt på plats).

"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

daniel.h

  • Inlägg: 127
SV: 7500 Ah hembyggda bamsebatterier
« Svar #54 skrivet: 05 okt-08 kl 19:47 »
Citat från: (Anders)
Om inte annat så borde en sådan synd leda till att man återföds som en... hm... free-energy-troende

Det straffet skulle man kunna leva med ;D
Nä det bli nog bra att hälla tillbaka det i batterihöljet och lämna det på en återvinningsstation, skulle
dom inte ta emot det så kan man hälla det i ett batteri som man lämnar på skroten.

Gjorde två blyplåtar.


Det blev faktiskt ett batteri  men det kunde inte ge så mycket ström och det
fungerade bara i en minut oavsett hur länge man laddade det.
Tror man får läsa på lite om blyoxid för att få det till fungera bättre.
Ett runt batteri skulle nog vara bättre, då skulle en cell passa bra i en spann.

Fluidistor

  • Inlägg: 28
    • MB
SV: 7500 Ah hembyggda bamsebatterier
« Svar #55 skrivet: 05 okt-08 kl 21:07 »
Här går det framåt fort ser jag! Ett halvlyckat första försök alltså.

Runda celler är nog en god ide. Optima batterierna är väl om jag fattat rätt uppbyggda med spirallindade celler. I princip två långa blyband som rullats ihop med en isolerande separator imellan.
En gjuten blyplatta borde ju gå att valsa ut relativt enkelt.  Allt är lätt i tankevärlden... ::)  Bly är ju mjukt iallafall..

Den som är intresserad av att pilla ihop en egen desulfaterings mojäng kollar denna länk  => http://www.alton-moore.net/graphics/desulfator.pdf
Satte ihop en sådan för en massa år sedan...
Lever på räntan.

daniel.h

  • Inlägg: 127
SV: 7500 Ah hembyggda bamsebatterier
« Svar #56 skrivet: 05 okt-08 kl 22:28 »
Tackar för ritningen, en sån måste man ju bygga.
Intressant med batteriets självresonans på 2-6 megahertz.
Hittade MOSFET-transistorn hos conrad för 7kr, får se om
det går att hitta spolarna också annars kan man väl att linda egna.

Fluidistor

  • Inlägg: 28
    • MB
SV: 7500 Ah hembyggda bamsebatterier
« Svar #57 skrivet: 05 okt-08 kl 23:01 »
Spolar köpte jag på Biltema av alla ställen...     Tänkta att användas till delningsfilter för högtalare. Fast jag vet inte om dom säljer det fortfarande.
Andra "ljudbyggarfirmor" har säkerligen annars om man inte vill linda själv.
Lever på räntan.

daniel.h

  • Inlägg: 127
SV: 7500 Ah hembyggda bamsebatterier
« Svar #58 skrivet: 05 okt-08 kl 23:34 »
Bra ide med delningsfilter :)
Tror jag har några gamla högtalare med filter, även om
det inte är rätt induktans i dom så är det en bra början.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

442 gäster, 2 användare (1 dolda)
MargretMir

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser