Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur löste du ditt varmvatten? Beredare, spisen, vattenkokare? Något tips?  (läst 1418 gånger)

MagganpåBerget

  • Inlägg: 4
    • Bohuslän
God dag!  :)

Jag har flyttat in i min lilla torpstuga för året-runtboende. En person i hushållet. Nu ska det till lite varmvatten emellanåt för morgonbestyr och tvätt av händer under dan. En dusch i veckan.
Övrigt dusch sker i bastuhuset.
Hur har du löst det ute på landet? Har du något allternativ till vanlig varmvattenberedare? Mitt badrum är litet och jag ser helst att jag kan skippa ”klumpen”.

Hör av dig!   ::)

Bästa hälsningar till Er!
Maggan på Berget

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
När man är ensam förbrukare så räcker en liten klump. Jag är slösduschare jämfört med vissa på forumet, men snål i min familj, och gör av med 20-25 liter när jag duschar. En liten beredare som ryms under diskbänken skulle fungera bra för mig eftersom blandaren ser till att man får ungefär dubbelt så mycket duschvatten som det finns hett vatten i beredaren.

Tycker det är bekvämt när det alltid finns varmvatten redo för handtvätt. Har en 25 liters rostfri behållare med tappkran står på kökskaminen sedan ett par år och skulle ju kunna blanda själv i tvättfat, men...

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
När vi inte haft varmvatten ur kranen, då har vi använt en campingduch från Biltema. Det är en liten dränkbar pump med laddbart batteri. Vattnet har vi värmt i en vattenkokare.
kretslopp

esten

  • Inlägg: 2323
    • -
En liten genomströmningsvärmare kan vara lämplig. Där värms vattnet direkt nr det tappas ur kranen och inte däremellan. Saknar tank som en beredare och behöver då inte underhålls värma. De finns både gasol och el varianter.
Jag hade en 30 liters beredare ute i mjölkrummet och den var i nättaste laget när man både skulle ha diskvatten och vatten till kalvmjölk. Var tvungen att planera allt i vilken ordning disken skulle tas osv.
Jag är långdushare och vill gärna ha varmt vatten. Behöver det även för att mjuka upp smärtsamma kramper i kroppen. Och när jag inte vill slösa på rinnande vatten har jag hellre ett badkar med bara lite vatten i där jag kan sitta i varmt vatten en stund innan jag tvålar in mig och duschar av tvålen. Hårtvätt kan man klara med hink, skopa och en balja att hålla till över.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
Eldrivna genomströmningsberedare har dock så hög effekt att det finns risk att det krävs kraftigare huvudsäkringar (och därmed högre fast avgift på elabonnemanget) för att kunna använda en sån.

Jag klarar mig bra under alla förhållanden med en 35 l elvarmvattenberedare med  4 kW värmeelement (400 V enfasanslutning). Kör man den på 230 V och får en tredjedel av effekten, så kan man lyckas duscha slut på varmvatten om man står och sover i duschen. Beredaren behöver dock inte nödvändigtvis placeras i badrummet, den kan sitta var som helst där det är någorlunda frostfritt och inte alltför långt från ställen där man vill ha tillgång till varmvatten.  Det är inte ovanligt att hitta elvarmvattenberedare t ex i diskbänksskåpet eller på vinden, om det inte finns något pannrum eller liknande att montera den i.

Jag vill bestämt avråda från att köpa elvarmvattenberedare för 230 V enfasanslutning (tyvärr är nästan alla som säljs på byggvaruhus och andra lågprislador sådana). De får alltid irriterande låg effekt och ger onödigt mycket snedbelastning på elnätet så man får vara beredd på problem med att någon huvudsäkring går stup i kvarten om man har andra större laster på samma fas. Vill man få tag på en 400 V - eller trefasansluten beredare, så får man handla på nätet eller hos någon el- eller VVS-grossist. Men det blir inte dyrare än de som lågprisladorna säljer.

MagganpåBerget

  • Inlägg: 4
    • Bohuslän
Tack för era tankar! Jag gör valet att släppa funderingen på genomströmsvärmare.

Jag har använt handduschen med den lilla motorn och varit nöjd med den. Men att värma upp vatten med vattenkokaren har tagit lång tid. Jag har därför funderat på en sänkbar vattenvärmare (ser ut som en metallstav) för att göra processen enklare. Man lägger ner den direkt i sin vattenbehållare för duschen. Har någon prövat den vägen? Använt en sänkbar vattenvärmare?

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
Jag har värmt vatten med doppvärmare, det har ungefär samma nackdelar som vattenkokare och enfas varmvattenberedare.

Om du har nån vedeldad eldstad tycker jag du ska prova att värma duschvattnet på den.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
Det tar ju samma tid att värma en viss mängd vatten med en viss effekt oavsett om man värmer med doppvärmare, spisplatta, vattenkokare, varmvattenberedare eller något annat. Du har säkert gjort en fysiklabb om den saken i skolan en gång i tiden.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
Att värma med ved är ju billigast, och miljöriktigt i vår del av världen.

Att värma sitt duschvatten med en bra doppvärmare, till exempel en sous-videstav är väl en bra nödlösning. Man får exakt den temperatur man vill ha på vattnet, och värmer man vattnet i en isolerad tank, t ex en stor kylväska, så går det rätt fort. Går ju att kombinera med varmvatten från vedspisen för att hålla kostnaden nere.

Jag har kört sous-vide i kylväska, och då har det varit lite varmare än duschtemp. Då är det bra att ha locket på. Har även använt dubbla 30 liters vinhinkar. En 2-3 cm frigolitskiva i botten på den yttre så blir det en lagom luftspalt mellan hinkarna för att klara de ca 60 grader man har i baljan. Ställer man staven till 40 grader så går det ju rätt fort (ca 40 minuter) att värma 25 liter vatten som man förstås hällt i dagen innan så man startar med rumstemperatur. Jag har en billig stav på 1000 W, Menuett tror jag den heter och kostade 600 kr. Tror alla har omrörare inbyggt.

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
Att värma med ved är ju billigast, och miljöriktigt i vår del av världen.
Jag är inte så säker på att det är billigast att värma vattnet med ved, köper man bränslet är det nog inte billigare än elvärme och förmodligen dyrare än värmepump.
Vedeldning för varmvatten har ju utmärkta förutsättningar även om elen är dyr eller om leveranserna inte fungerar som de borde, en egen vedtrave påverkas knappast av en orolig omvärld, krig och politik vilket nu drabbar elproduktionen
 Däremot är det ju viktigt att  som Själv är bäste dräng poängtera att det är miljöriktigt!
 Det är vettigt att använda ett lokalt förnybart sätt att värma sitt varmvatten om man kan det, sol på sommaren och ved på vintern är nog vettigt om man har förutsättningarna.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
Har man tid, eller tar sig tid, att plocka ved så är det i det närmaste gratis att värma vatten med ved. Idag har jag värmt mitt hus med grenar som jag inte ville kasta till förmultning när jag beskar träden i trädgården. Blev ett antal skottkärror med pinnar, och kombinationen lokalproducerat, motion, avkoppling fick en fin avslutning i skön strålningsvärme från kaminen.

Men som Fri säger, köpa ved är inte ekonomiskt, om man inte får köpa av grannar till ett par år gamla priser.

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
Har man tid, eller tar sig tid, att plocka ved så är det i det närmaste gratis att värma vatten med ved. Idag har jag värmt mitt hus med grenar som jag inte ville kasta till förmultning när jag beskar träden i trädgården. Blev ett antal skottkärror med pinnar, och kombinationen lokalproducerat, motion, avkoppling fick en fin avslutning i skön strålningsvärme från kaminen.

Men som Fri säger, köpa ved är inte ekonomiskt, om man inte får köpa av grannar till ett par år gamla priser.
Jo visst kan det  ibland vara ekonomiskt att köpa ved, man kan ju ta hem ett traktor lass eller en lastbilsstuv när tillgång och pris är god och kapa, klyva och lagra veden till den behövs eller tills elen är för dyr att köpa, el till vattenvärmning lagras inte så lätt och billigt och jag har inte hört talas om några ellager förutom batterier för nån timme eller i bästa fall en vecka och då pratar vi ju om många tiotals tusen i investeringar, veden kan ju enkelt lagras flera år  under en plåt eller i en vedbod.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
Några gånger när jag haft mycket annat att göra, och fått en släng av effektivitet, så har jag funderat på att köpa en välta med gallringsmassa. Vore så lätt att stå där på vedbacken och ha lätta och enhetliga "stockar".



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

477 gäster, 2 användare
Själv är bäste dräng, Burn0ut

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser