Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blivit erbjuden en Alaskan Husky  (läst 5706 gånger)

ceciiliiam

  • Inlägg: 4
    • Hälsingland
Blivit erbjuden en Alaskan Husky
« skrivet: 19 mar-12 kl 12:51 »
Hej!

Jag har blivit erbjuden att ta hand om en Alaskan Husky på 1 år och några månader, en hane. Jag har en hund sen tidigare, en tik, blandras mellan Retriver och Sibirien husky. Så jag har ju en del erfarenheter med Husky, dock inget som arbetsliknande för hunden. OM jag skulle tacka ja till den här hunden, hur stor del har arbetslusten övertaget då? Kan man helt strunta i det, så länge den dagliga motionen är bra?

Tacksam för svar.

Tallgrinden

  • Inlägg: 824
    • Uppland
    • Kladdnos kennel
SV: Blivit erbjuden en Alaskan Husky
« Svar #1 skrivet: 19 mar-12 kl 12:54 »
Beror helt på individen och vilka raser som finns i den. Den är dock i värsta slyngelåldern, så räkna med ett enormt aktiveringsbehov och bli glad om det är mindre  :)
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

ceciiliiam

  • Inlägg: 4
    • Hälsingland
SV: Blivit erbjuden en Alaskan Husky
« Svar #2 skrivet: 19 mar-12 kl 13:03 »
Ja, det är förväntat för den åldern helt klart. Det är bara att jag pluggar och har en del att göra, och inge tillgång till just "draghunds saker" eller liknande. Dock har jag en otrolig passion för hundar och mår som bäst när jag är runt dom. Tanken slår mig bara om att han kanske inte blir nöjd med att "bara" vara en vanlig hund, som måste trivas att vara inomhus en del. Sen vet jag också att dom är flockdjur och min tik är 12 bast - otroligt pigg med valpsinne kvar - men när hon väl går bort, att han inte trivas att vara ensam... Bor i ett radhus med två våningar, fram och bak gräsplättar.. Är det dugligt för en sådan Alaskan? Och kostar dom mycket i drift så att säga?

Så många frågor. Men det svider i hjärtat att veta att han ev kanske inte hittar någon annan som vill ha honom. Han är ingen problemhund.

Tallgrinden

  • Inlägg: 824
    • Uppland
    • Kladdnos kennel
SV: Blivit erbjuden en Alaskan Husky
« Svar #3 skrivet: 19 mar-12 kl 13:06 »
Draghundssaker, en bra start är en vanlig dragsele, typ Nome eller liknande och sedan en *hundrastarfjäder* som man sätter på cyklen och kan sedan låta hunden dra/jobba.
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

MiniMina

  • Inlägg: 15
    • Skåne
SV: Blivit erbjuden en Alaskan Husky
« Svar #4 skrivet: 19 mar-12 kl 13:16 »
Hejsan.

Jag har två bekanta som har varsin husky som är vanliga sällskaps hundar. Det dom har fått tänka på är att ge dom mkt motion. Den ena cyklar med sin hund två timmar om dagen samt har med den i stallet, den andra är en utpräglad stall hund :) men huskys är mkt påhittiga hundar med en stark instinkt för jakt så har man inte tränat dom sen små på att va lösa och att dom absolut inte får jaga så kan det bli svårt, nästan omöjligt att ha dom lösa sen..
Fina hundar men skulle själv inte vilja ha en just för att det är så mkt hund. Därför har jag islänningar som också tillhör familjen spets med alla deras härliga egenskaper men som är lagom mkt hund :)
Glad tjej som bor på landet med sambo, son, 2 isländska fårhundar, 2 katter, häst och 3 dvärg brahmor

mysk-åsbomamma

  • Inlägg: 384
    • Uppland
SV: Blivit erbjuden en Alaskan Husky
« Svar #5 skrivet: 19 mar-12 kl 13:21 »
Hej. Vi hade funderingar på en sådan hund tidigare. Pratade med massa hundfolk och kom fram till att det inte passade oss.
De behöver MYCKE motion. Den vettigaste vi pratade med och som had haft draghund i många år, cycklade ca 2-3 mil/ dag med sina hundar för att de skulle må bra. Beror ju naturligtvis på vad hunden är van vid men men. En av de sämre sa att han inte behövde göra så mycket med sina hundar. Gick typ en promenad/ dag. Men hundarna skällde konstant och de hadde grävt stora gropar i marken där de stog bundna. Kunde  inte gå löst då stack de.....

Jag är ingen expert ville bara dela med mej av det lilla jag vet.....

ceciiliiam

  • Inlägg: 4
    • Hälsingland
SV: Blivit erbjuden en Alaskan Husky
« Svar #6 skrivet: 19 mar-12 kl 14:08 »
Tack för svaren hörre ni! Det hjälper  :)
Det är just de där med motionen. Jag kommer troligtvis börja på folkhögskola till hösten...så det kan ställa till det lite.

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Blivit erbjuden en Alaskan Husky
« Svar #7 skrivet: 19 mar-12 kl 14:18 »
Jag   har Alaskan huskys som jag drar med för man får så mycket gratis då. Och ja, de kräver mängder.

Drag behöver ju inte innebära släde utan kan ske med cykel, kickbike, inlines, spark, skidor, joggandes, simmandes.....bara fantasin sätter gränser.

En sibirian och en alaskan är svåra att jämföra då alaskan är en ren dragavlad hundtyp, medans Sibirian är en ras som även (tyvärr) finns som showavlad.

ceciiliiam

  • Inlägg: 4
    • Hälsingland
SV: Blivit erbjuden en Alaskan Husky
« Svar #8 skrivet: 19 mar-12 kl 16:04 »
Såå....jag bör inte ha den endast som sällskapshund mer än som drag alltså? Men han inte är uppfostrad som drag, skulle det underlätta för mig som troligtvis inte skulle ha han som drag?

fastfrusen

  • Inlägg: 1200
    • -
SV: Blivit erbjuden en Alaskan Husky
« Svar #9 skrivet: 19 mar-12 kl 16:30 »
jag skulle ställa mig några frågor.
Hur har hunden levt innan? Hundgårdshund? Familjehund etc?
Varför vill nuvarande ägare ge bort honom?

Vad önskar jag mig hos en hund?
Vad måste en Hund kunna för att trivas hos mig?

Alaskan huskeys är draghundar, så för de allra flesta är att dra det roligaste som finns.  :D
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Blivit erbjuden en Alaskan Husky
« Svar #10 skrivet: 19 mar-12 kl 16:49 »
Såå....jag bör inte ha den endast som sällskapshund mer än som drag alltså? Men han inte är uppfostrad som drag, skulle det underlätta för mig som troligtvis inte skulle ha han som drag?
Jag skulle inte rekommendera att skaffa en Alaskan som enbart sällskapshund, för det kommer krävas ännu mer av dig i form av mental aktivering om du inte ger den utlopp för sin energi genom att få springa.

Draget har han i sig vare sig han är inkörd eller inte. Det enda är att han förmodligen aldrig blir av tävlingskvalitet då han är för gammal. De sätts in i spann runt 6 månaders ålder.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

411 gäster, 2 användare
Bortan, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser