Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Storskalig diy solfångare  (läst 3731 gånger)

Putte82

  • Inlägg: 29
    • Uppland
Storskalig diy solfångare
« skrivet: 07 maj-21 kl 20:16 »
Hej!

Har länge funderat och räknat på vilken solfångare jag skall satsa på. Det skall sitta på ett flerbostadshus med perfekt solläge. Mellan 100-200m2 solfångaryta. Bergvärme i dagsläget med fjärrvärmespets.

Då det blir en relativt stor solfångare i diy mått sett så måste den vara tidseffektiv att bygga och inte för dyr såklart. Den behöver inte vara den effektivaste då det finns gott om plats, viktigare är effekt per krona. Jag har vägt alla möjliga konstruktioner. I dagsläget är min vinnare av denna konstruktion: Golvvärmeplåtar av aluminium och 16mm pem slang samt växthusplast. Jag överväger fortfarande om jag skall göra sektioner om ca 1m höga så de kan sättas i en ram som kan vinklas olika mot solen beroende på årstid. Detta skulle öka effekten framförallt kalla halvåret. Detta då solfångarna kan vinklas mot solen samt att de skulle få en så brant vinkel vintertid att snön inte täcker dom. Detta skulle dock göra konstruktionen mer komplicerad och mer sårbar för vind. Skulle dock kunna vara en fördel också då snön kanske är den stora risken annars.

Kostnaden skulle hamna runt 200kr/m2. Någon som har erfarenhet av liknande konstruktion? Kollektorn är ju inte helt olik köpvarianterna bortsett från plastslang istället för koppar. Någon som har kWh/m2/månad från någon diy solfångare?


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Storskalig diy solfångare
« Svar #1 skrivet: 07 maj-21 kl 21:33 »
Du har alltså ett tak med flack vinkel mot söder som de skall sitta på? Har du funderat på att göra lådorna endast en plåt höga så du får ned känsligheten?

Utan att räkna på det så tror jag att PEM-slangen inte klarar att ta över värmen som du fångar. Där får du en kraftig flaskhals. Tunnväggiga aluminiumrör kanske? Moduler om vad det nu blir, 6 x 0,3 meter?




bränn

  • Inlägg: 17
  • Mälardalen
    • Södermanland
SV: Storskalig diy solfångare
« Svar #2 skrivet: 08 maj-21 kl 07:28 »
pex hoppas jag att du menar, pem är inte gjord för värme. koppar är nog bäst i en konstruktion som du tänker bygga.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Storskalig diy solfångare
« Svar #3 skrivet: 08 maj-21 kl 09:19 »
Har byggt en för ca 15 kr/m2 totalkostnad inklusive acktank, pumpar, glykol mm. för några år sen, som gav varmvatten hela sommaren och värmde betongplattan lite i ett 200 m2 stort garage, men orkar inte dividera med alla förståsigpåare som säger att det inte går.
Skicka ett PM om du vill veta

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Storskalig diy solfångare
« Svar #4 skrivet: 08 maj-21 kl 10:20 »
Har du ackumulatortank redan i ditt system? Har du tänkt stänga av bergvärmepumpen på sommaren?
Värmepump brukar toppa varmvattenproduktionen med en elpatron.  Så ett annat alternativ kan vara solceller.
Det är både hög temperatur och högt tryck i solvattenfångare med risk för kokning. Det finns en variant som är effektiv som heter vakumrörsolfångare.
kretslopp

Putte82

  • Inlägg: 29
    • Uppland
SV: Storskalig diy solfångare
« Svar #5 skrivet: 08 maj-21 kl 13:26 »
Du har alltså ett tak med flack vinkel mot söder som de skall sitta på? Har du funderat på att göra lådorna endast en plåt höga så du får ned känsligheten?

Utan att räkna på det så tror jag att PEM-slangen inte klarar att ta över värmen som du fångar. Där får du en kraftig flaskhals. Tunnväggiga aluminiumrör kanske? Moduler om vad det nu blir, 6 x 0,3 meter?

Som jag skrev ska de bara vara runt 1 meter höga.

Pem slangen bör vara likvärdig golvvärmeslangen i överföring. Tror inte temperaturdifferansen är speciellt stor mellan mediet och temperaturen ut på plåtarna. Den stora flaskhalsen där är ju golvet i sig.

Putte82

  • Inlägg: 29
    • Uppland
SV: Storskalig diy solfångare
« Svar #6 skrivet: 08 maj-21 kl 13:29 »
pex hoppas jag att du menar, pem är inte gjord för värme. koppar är nog bäst i en konstruktion som du tänker bygga.

Pem. Det är välbeprövat inom diy solfångare. Utan tryck är det inga problem att ha hög värme.

Putte82

  • Inlägg: 29
    • Uppland
SV: Storskalig diy solfångare
« Svar #7 skrivet: 08 maj-21 kl 13:39 »
Har du ackumulatortank redan i ditt system? Har du tänkt stänga av bergvärmepumpen på sommaren?
Värmepump brukar toppa varmvattenproduktionen med en elpatron.  Så ett annat alternativ kan vara solceller.
Det är både hög temperatur och högt tryck i solvattenfångare med risk för kokning. Det finns en variant som är effektiv som heter vakumrörsolfångare.

Ja, ca 15 m3. + 3 m3 för varmvatten. Bergvärmen kommer inte stängas av. Ingen elpatron används. Solceller är på tok för dålig återbetalningstid och risk att det aldrig blir lönsamt om reglerna ändras som i andra länder när det är överproduktion på sommaren.

Det kommer vara trycklöst system så kommer aldrig kunna bli övertryck. Risk för kokning ser jag som minimal. Dels kommer de kylas av borrhålen när acktanken blir fulladdad. Men även om det skulle bli strömlöst så har jag svårt att tro att temperaturen skulle kunna komma upp över 80 grader. Tänk på att det bara är ett tunt lager plast som isolerar utåt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Storskalig diy solfångare
« Svar #8 skrivet: 08 maj-21 kl 13:48 »

Pem slangen bör vara likvärdig golvvärmeslangen i överföring. Tror inte temperaturdifferansen är speciellt stor mellan mediet och temperaturen ut på plåtarna. Den stora flaskhalsen där är ju golvet i sig.

PEM-slangen är visserligen lite sämre än PEX i överföring, men det är stor skillnad mellan PEM och aluminium eller koppar.

När du överför värme till ett golv rör det sig om kanske 100W/m2 medan du gärna vill fånga 500W/m2 i din solfångare eftersom solen brassar på med uppemot 1000W/m2. Men vill du bara ha 100W/m2 när solen ger som mest så går det ju bra med plastslang.

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Storskalig diy solfångare
« Svar #9 skrivet: 09 maj-21 kl 10:02 »
Jag har en vatten-solfångare på ett par m2. När jag hade den uppe i ett par år var det stora problem med kokning. Den gav 30liter 60graders varmvatten, när solen sken. Men volymen var liten. Eftersom jag inte hade värmeväxlare var frysrisken stor.
En kompis till mej byggde själv ett större system med en tank som var på, tror jag, 500 liter, han fick upp temperaturen till 40 grader. Med tanke på risken för legenoellasmitta var det alldeles för dåligt. Men han slapp duscha i kallvatten.
I Ingelstad utanför Växjö byggdes en stort solfångarprojekt med en stor cistern. Det fungerade inte, för användningen av varmvatten under 40 grader är liten.
Kontentan av detta är att du behöver ha din solfångare till en mindre  tank som ger 70grader varmvatten så fort som solen skiner, som du kan använda.
kretslopp

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Storskalig diy solfångare
« Svar #10 skrivet: 09 maj-21 kl 11:01 »
Även 40 grader är bra om det är gratis. Det går inte åt lika mycket köpeenergi för att lyfta tempen från 40 till 60 som från 8 till 60.

Det är skillnad på om du skall använda solen som enda värmekälla till ditt varmvatten eller om du skall ha solen som ett komplement till ditt befintliga system.

De här stora solfångarprojekten som klassas som misslyckade, och ibland rivs, är en skam för både miljö-Sverige och projektledningen. Gör man en anläggning i egen regi ser man till att den inte kostar mer än den smakar. Och skulle man räkna fel så river man inte anläggningen när den inte visar sig skriva av byggkostnaden inom den tid man räknat med.

Putte82

  • Inlägg: 29
    • Uppland
SV: Storskalig diy solfångare
« Svar #11 skrivet: 09 maj-21 kl 12:41 »
PEM-slangen är visserligen lite sämre än PEX i överföring, men det är stor skillnad mellan PEM och aluminium eller koppar.

När du överför värme till ett golv rör det sig om kanske 100W/m2 medan du gärna vill fånga 500W/m2 i din solfångare eftersom solen brassar på med uppemot 1000W/m2. Men vill du bara ha 100W/m2 när solen ger som mest så går det ju bra med plastslang.

Du har en poäng att det är större effekt per m2 i en solfångare än golvvärme helt klart. Det som talar för bättre effekt i solfångaren är att det inte är något som isolerar plåtarna. Temperaturdifferansen mellan mediet och värmekällan, dvs värmen i solfångaren är generellt större även om man såklart vill ha den så liten som möjligt.

En annan aspekt är att när solen är som starkast så behövs den minst. Dvs det gör inte så mycket om överförd effekt är mindre ju varmare det är ute. När det enbart är varmvattenbehov så behöver solfångarna bara leverera 82kWh per dag i snitt. Dvs 0,82kWh/m2 vid 100m2 solfångare. Vid 5 timmar sol per dag i snitt så behövs bara en effekt på 164 W/m2.

Kostnaden för koppar är många gånger högre och även arbetstiden. Ett 10mm kopparrör kostar 7 gånger mer. Skulle då kunna lägga hela ytan med pemslang och därav slippa plåtarna. En väl beprövad metod.

Jag tror enda vettiga är att bygga mindre sektion av denna solfångare och logga dess avgivna energi ett helt år för att få en bra uppfattning hur många kWh/m2 den kan bidra med. Därför vore det intressant med liknande loggar från diy system. Alla anger hur varmt vattnet kan bli, vilket är helt irrelevant. Anger sällan effekten, dvs flödet och delta t och även om dom gör det så är det bara under en väldigt begränsad tid. Så får oftast som bäst en ide om maxeffekt men ingen susning om hur mycket energi solfångaren producerar, vilket ju är det relevanta.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Storskalig diy solfångare
« Svar #12 skrivet: 09 maj-21 kl 14:27 »
När solen brassar på som mest och temperaturdifferenserna är på din sida kan nog 164 W överföras genom slangväggarna, men när instrålningen inte är så stark blir det sämre. Men det hänger ju som du förstått på hur billigt man kan bygga för att få ned priset på fångad kWh. Om du genom att köpa lite dyrare rör (aluminium) kan slippa en del kvadratmeterbygge så kan det vara en vinst trots allt. Bygger du i moduler så behöver du ju koppla ihop dem, och då hamnar nog priset på ungefär samma som PEX. Gör du ett klipp på skroten och får rören till det priset så hamnar du på samma som PEM. Koppar skulle jag inte blanda in.

Finns det inga utrikiska sidor där de testat effekt/verkningsgrad för olika hembyggen? Sverige är ju rätt litet och alternativ ännu mindre...

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Storskalig diy solfångare
« Svar #13 skrivet: 09 maj-21 kl 14:44 »
För några år sen, innan solcellerna blev vanliga, fanns det begagnade solfångare att köpa. Folk rev bort dom och satte in värmepump. Det borde finnas nu med.
kretslopp

Putte82

  • Inlägg: 29
    • Uppland
SV: Storskalig diy solfångare
« Svar #14 skrivet: 09 maj-21 kl 15:54 »
För några år sen, innan solcellerna blev vanliga, fanns det begagnade solfångare att köpa. Folk rev bort dom och satte in värmepump. Det borde finnas nu med.

Det finns fortfarande. Men oftast handlar det om 10-20m2. Fortfarande dyrare än diy även om det är billigare än nytt. Var bra sugen när en sålde 90m2 till rimligt pris.

Putte82

  • Inlägg: 29
    • Uppland
SV: Storskalig diy solfångare
« Svar #15 skrivet: 14 maj-21 kl 08:40 »
Vad tror ni om att använda elrörsslang? De är väldigt tunt gods på och korrigerade så ytan blir större är vanlig slang. Turbulent vattenflöde är också bra. Effekten bör vara större och priset är lägre. Nackdelen är förstås att de tål ännu mindre tryck än pem. Kanske så lite att ens några meter vattenpelare blir för högt. Nackdel att få de täta i övergången till matningsledningen.

En annan variant är att sätta ihop två takplåtar med lämpligt lim och popnit. Stora frågetecknet är tätningen av kortsidan. Effekten bör bli bra men hållbarheten på tätningen är tveksam.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Storskalig diy solfångare
« Svar #16 skrivet: 14 maj-21 kl 09:45 »
Elrörsslang blir porös och går lätt sönder när det legat i solen.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Storskalig diy solfångare
« Svar #17 skrivet: 14 maj-21 kl 09:59 »
Ja, VP-rör (och slang) är inte ett hållbart alternativ. Två plåtar (eller en plåt och en plast) fungerar om du använder luft som värmebärare.

Jag funderade ett tag på att göra paneler av kanalplast i polykarbonat. Skulle vara en bra lösning om man bara kunde få till en säker anslutning i ändarna. Till exempel 3-skikts där man låter vattnet gå i det mittersta skiktet.


Men man skall snegla på industrin när man funderar över självbyggen. Aluminium är bäst...

Putte82

  • Inlägg: 29
    • Uppland
SV: Storskalig diy solfångare
« Svar #18 skrivet: 17 maj-21 kl 11:46 »
Aluminium är bäst...

Aluminium blir inte så billigt. Billigaste jag hittade var 25kr/m för 20x10 plattrör. Sedan skall detta fogas samman och dessutom behövs då ett samlingsrör i båda ändar. Det drar iväg med meter och tid. Slang känns som det givna valet just nu. Att förlita sig på att hitta en stor mängd aluminiumrör på en skrot är inte heller vettigt. Det måste vara något som går att köpa i butik, om och om igen.

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Storskalig diy solfångare
« Svar #19 skrivet: 17 maj-21 kl 23:45 »
Det är nog rätt svårt att hitta en stor mängd 16mm rör, det kan jag hålla med om. Tanken med att köpa på skroten är ju att rören skall räcka till hela bygget, och inte att du skall köpa en slatt av udda dimension.

20x10 profiler passar väl inte i dina golvplåtar för 16mm slang? 16x1,5mm aluminiumrör kostar 20 kr/m och 20x1mm kostar 18 kr/m, men jag skulle leta reda på tunnväggigare för att få ned priset. Förstår om du vill hålla dig till 16mm om du kommit över värmefördelningsplåt, för de ligger på 32 kr/m och det går åt 3 st per kvadratmeter.

Samlingsrör behövs, eller inte, till både slang och rör.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

353 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser