Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygger uthus/förrådsbod  (läst 38118 gånger)

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #60 skrivet: 23 jul-20 kl 16:29 »
I en sådan konstruktion kan du kasta ner spillcement  och annat du hittar och vill bli av med

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #61 skrivet: 24 jul-20 kl 13:36 »
Hälften klart, idag gick det mycket bättre, hade planerat rutten bättre med skottkärran, fick till blandningen bättre. Nu bävar jag för morgondagen, men har gjort ryggövningar och stretchningar, jag hoppas det inte blir så farligt iom. ryggen får mera träning, svaga muskler är ju mitt problem, resultatet av ett liv med data.


DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #62 skrivet: 29 jul-20 kl 15:01 »
Gjöt tredje sektionen igår. Idag ser jag att jag haft hjärnsläpp och glömde föra in armeringsjärnen som ska styra upp skarven. Vafasiken gör man nu. Kan väl inte skita i det. Måste man hacka upp ett spår i betongen tro och sätta dit armeringsjärnen men då blir det ju ändå inte del av samma betong precis. Fan.


Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #63 skrivet: 29 jul-20 kl 15:16 »
Det blir ju ändå inte mycket krafter som trycker isär grunden, det mesta kommer rakt uppifrån i form av byggnadens tyngd och håller alltihop på plats. Det enda lilla blir ju av gruset när du kör in något tungt i boden. Dessutom kommer ju materialet du fyller på utsidan grunden, upp till marknivå, hålla emot. Men kanske du kan mura in armeringsjärn mellan varven lecablock för säkerhets skull?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #64 skrivet: 29 jul-20 kl 16:00 »
Inget stort problem.
Slagborrmaskin och borra så djupt det går med ett bott som passar till armeringsjärnet.
Det finns ett slags cement på tub som man trycker in innan man sätter armeringsjärnet på plats. Det kan även räcka med att du trycker i slammad cement med dammet från borrningen.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #65 skrivet: 29 jul-20 kl 16:15 »
Som tidigare skrivits är det inget större problem. Borra in dubb/armeringsjärn och njut/gjut.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #66 skrivet: 03 aug-20 kl 08:41 »
Pust, i lördags vart jag färdig med gjutningen av grunden. Nu blir det istället att börja mura leca block. Men nu jobbar jag igen så får se om det finns nån ork över.

Tvättade och borstade av formarna och lägger dom på tork, ska kolla om det går att använda dom till odlingslådor.
« Senast ändrad: 03 aug-20 kl 09:22 av DennisCA »

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #67 skrivet: 02 sep-20 kl 08:02 »
En fråga om LECA block. Dom jag hade designat runt finns inte att köpa i affären jag hämtar material från. Jag hade designat kring 25x25x59cm block, men dom har bara följande (höjd, bredd, längd):

20x24x59 cm
20x15x59 cm

Nu tappar jag 15cm i höjd på stenfoten om jag går med en av följande. Den som är 20x15 cm i profil är dock såpass billig jag kunde lägga på en rad till. Men är 15cm bredd tillräckligt starkt?

Det är bredare än syllen som görs av 100x50mm sågat virke.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #68 skrivet: 11 mar-21 kl 07:53 »
LECA block köptes i höstas men orken saknades då semestern tog slut. I vår hoppas jag börja mura dock. Jag gick och mätte och enligt de block jag köpte och tror jag har mera LECA än vad jag behöver, får ett helt var till, grunden blir ganska hög... Jag funderar om jag ska mura upp alla blocken och göra en hög

Här var en bild på den färdiga sulan annars


I februari fälldes träden som ska bli takåsar:
https://www.youtube.com/watch?v=l6GuH6vy3T4







Jag borde kunna få tre stycken 8x8 takåsar, vilket jag tycker bör räcka till. Min pappa verkar tro jag är galen, säger 4x4 räcker hur bra som helst, det där blir för tungt, hur ska du få upp det etc etc.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #69 skrivet: 11 mar-21 kl 13:33 »
Hittade en smart grej för att flytta stockar för hand, ser ut som något man kunde svetsa till själv:

https://www.youtube.com/watch?v=NwLvfafiZcA

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #70 skrivet: 27 mar-21 kl 21:14 »
Pappa ska riva växthuset säger han, menar om jag vill får jag använda virket därifrån till husbygget. Växhuset är cirka 16m brett och 100m långt.







Finns många raka reglar, mycket i 4-5 tums storlek. Och själva bockarna är ganska raka en stor del av deras längd. Det finns ganska mycket virke i det här växthuset... Allting är dock impregnerat, har stått sen sena 70 talet och inte ruttnat så det är förmodligen nånting annat än dagens impregnering. Syllar duger det säkert till men vet inte om det är smart att prova tillverka hela ramen av det (såga och hålla på med det virket menar jag).

Man hör dock om att det ska bli tvåsiffriga chockhöjningar i virkespriset nu, så det är av större intresse än nånsin. Ett problem är att han förmodligen inte tar omkull det före mot hösten.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #71 skrivet: 27 mar-21 kl 22:06 »
Skall man såga det där virket, speciellt om man skall klyva det på längden för att få de dimensioner man vill ha, så skall man nog ha dammsugare på sågen så man kan samla ihop spånet. Tryckimpregnerat från förr i tiden var giftigt på riktigt och man vill inte gärna sprida det där spånet för vinden så man har det överallt i trädgården sedan.

Ser ut att vara en förmögenhet i rostfria rör i det där växthuset, ta vara på dom när ni river

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #72 skrivet: 27 mar-21 kl 22:19 »
Alternativt kunde man bygga det med 4x4 stående reglar och större mellanrum, så slipper man klyva och behöver bara kapa, vilket resulterar i mindre spån.

Men jag har ju gått till kommun med ritningarna för tillståndet, vet inte om dom tänkte ha nån att kolla på detta då det är färdigt eller ej då det inte är ett byggnadstillstånd utan bara ett åtgärdstillstånd, men om dom gör det så kanske dom reagerar.

 

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #73 skrivet: 18 maj-21 kl 19:45 »
Vädret har blivit varmare så jag har börjat mura grunden.

Har en medstjälpare som gillar murarsnören... Två faktiskt men han ville inte va på bild.


Såhär långt kom jag i helg, nästan färdig med andra raden. Det är lite trixigt för jag fick inte betongsulan helt i våg tyvärr så jag har fått kompensera då jag murar. Murarsnöret och med ett vattenpass man hänger i snöret är metoden jag använder.



Blandar egen cement från sand jag siktar, sen med portlandscement i ungefär 1:4 ratio, så det bör bli lite starkare än murbruk B (1:5). Sanden fick jag gratis så jag kan mura en rad för cirka 6 euro. Jämfört med 32 euro om man köper färdigt bruk. Är ju ett budget bygge ändå.




Har också övat mig på att skräda stockar

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #74 skrivet: 22 maj-21 kl 19:37 »
Börjat med att hugga första stocken, oj vilken workout det är fast jag gör inhugg med motorsågen istället för yxa, får helt nya valkar av det här, den ena var bara en blodfyld blåsa ännu.


DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #75 skrivet: 23 maj-21 kl 19:49 »
Idag har jag putsat upp stocken lite och även flyttat den högre upp från marken. Jag tror jag kommer behöva snickra ett par mindre sågbockar eller nånting som jag kan vila stockarna på högre upp så det blir bekvämare att jobba.

Handskar rekommenderar jag också, inte första gången ena tummen tagit i stocken med knogen nu och rivit bort lite hud...

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #76 skrivet: 30 maj-21 kl 07:44 »
Fortsatte på grunden, har nu lagt tre varv med leca block jag tror det räcker med tre varv.


Putsade insidan också, fick insidan klar igår sen tog cementen slut


Det här då bara samma sand och cement fast i ett annan blandningsförhållande (1:4), jag började på rekommendation av annan köra 1:3 för själva bruket istället. Det är inte ett vidare tjock lager puts men eftersom det kommer på insidan så vet jag inte om det är så viktigt.

Tänkte göra samma med utsidan för att ge ett skydd mot vatten och myror och sånt. Vet inte om ja ska måla med sockelfärg eller blanda pigment rakt i putsen. Osäker på hur tjockt jag ska göra det yttre lagret.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #77 skrivet: 30 maj-21 kl 17:48 »
Nu är den första stocken klar



Tog av de värsta ojämnheterna med en elhyvel efteråt...


Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #78 skrivet: 30 maj-21 kl 18:42 »
Mycket tändeved till kaminen blir det, du får spara i papperskassar till vintern

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #79 skrivet: 30 maj-21 kl 23:21 »
Och nu vrider den sig...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

322 gäster, 2 användare
xaelanar, Banelinjen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser