Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp - mina påfåglar rymmer hela tiden!  (läst 5503 gånger)

AnnaGr

  • Inlägg: 84
    • Skåne
Hjälp - mina påfåglar rymmer hela tiden!
« skrivet: 29 jul-15 kl 22:09 »
Skaffade ett påfågelpar i vintras som har bott i stallet med hönsen under de kalla månaderna. Framåt våren släpptes dom ut och allt har varit frid och fröjd. Ibland sov de inne med hönsen...men valde allt oftare att sova ute, gärna på taket. Idag har jag för andra gången (på en månad) fått hämta dom på någon gård, ganska långt från oss....och detta är verkligen ett stressmoment for mig OCH påfåglarna! Så nu börjar mina tankar gå att kanske behöva göra sig av med dom....men det känns verkligen tråkigt då de blivit en del av familjen.

Så, min fråga är, är det någon som har några tips på hur man får dom att stanna på gården? Dom får färsk sallad eller frukt varje dag. Försöker få dom att förstå att maten är som mumsigast här hemma. Nu har jag även skaffat mig några stora speglar jag tänkte sätta upp lite varstans vid ladugården. Vill verkligen inte låsa in dom i en inhägnad....den tiden dom varit inburade, så ser jag att dom inte mår bra. Alla tips är önskvärda!

Mvh, Anna

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Hjälp - mina påfåglar rymmer hela tiden!
« Svar #1 skrivet: 31 jul-15 kl 22:45 »
Vingklipp dem eller den ena partnern.

AnnaGr

  • Inlägg: 84
    • Skåne
SV: Hjälp - mina påfåglar rymmer hela tiden!
« Svar #2 skrivet: 02 aug-15 kl 23:54 »
Hej! Tack för ditt svar. Har funderat på det men känner inte att jag vill vingklippa, vill gärna att dom ska kunna flyga om det behövs. Problemet ligger nog inte i att dom flyger bort, min hane gick hela vägen ner till sista huset på gatan häromdagen (suck!). Har du själv erfarenhet av vingklippta påfåglar? Hjälper det? Gör du det själv eller får hjälp? Med vänlig hälsning, Anna

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Hjälp - mina påfåglar rymmer hela tiden!
« Svar #3 skrivet: 03 aug-15 kl 23:54 »
Påfågelhanar vill ju kunna spegla sig, i fönsterrutor eller speglar, annars riskerar man att tuppen går iväg till där det finns något sånt.

Vingkllippning kan man göra själv, men som jag förstod så är inte problemet att de flyger iväg utan att de promenerar?

AnnaGr

  • Inlägg: 84
    • Skåne
SV: Hjälp - mina påfåglar rymmer hela tiden!
« Svar #4 skrivet: 04 aug-15 kl 09:56 »
Har köpt ett gäng speglar som ska sättas ut runt stallet...så hoppas det funkar. Tills dess har dom "husarrest" och får bo i voljären. Gillar det inte alls, vill att dom ska gå fria :( nej, tror inte vingklippning hjälper....dom kan promenera rätt långt :) men som sagt, jag vet inte hur andra har det som har påfåglar, därav jag slängt ut frågan här i forumet  :)

Lars på Solbacken

  • Inlägg: 538
    • Västergötland
SV: Hjälp - mina påfåglar rymmer hela tiden!
« Svar #5 skrivet: 01 sep-15 kl 11:53 »
Hej!

Man ska inte vingklippa påfåglar, dom är markspringande fåglar och behöver ha vingarna när räv eller hund tänker ta dom.
Ett tips är att dom får mat inomhus varje kväll och då blir instängda för natten. Går dom inte in försök mota försiktigt med dom. Har man dom ute så dom rår sej själva blir dom vidlyftiga och söker en bättre biotop eller ett större hemområde.

/Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

AnnaGr

  • Inlägg: 84
    • Skåne
SV: Hjälp - mina påfåglar rymmer hela tiden!
« Svar #6 skrivet: 09 sep-15 kl 23:05 »
Hej!

Man ska inte vingklippa påfåglar, dom är markspringande fåglar och behöver ha vingarna när räv eller hund tänker ta dom.
Ett tips är att dom får mat inomhus varje kväll och då blir instängda för natten. Går dom inte in försök mota försiktigt med dom. Har man dom ute så dom rår sej själva blir dom vidlyftiga och söker en bättre biotop eller ett större hemområde.

/Lars

TAck LArs, det var det jag ville höra....vill inte vingklippa dom såklart...känns inte rätt. Har numera tagit in dom varje kväll och det funkar faktiskt, inga rymningsförsök igen (än så länge). Speglarna funkar också litegrann....dom gillar att sova framför dom, och spegla sig om dagarna :)

Dolvis

  • Inlägg: 712
    • Östergötland
SV: Hjälp - mina påfåglar rymmer hela tiden!
« Svar #7 skrivet: 03 dec-15 kl 22:13 »
Jag håller med om att det inte är någon ide att vingklippa, oftast går de när de rymmer. Promenera några km är inga problem.
Speglar, krusa dem med godis (vi gav våra kattmatstorrisar systematiskt så fort de checkade av utanför farstun ett tag för att de skulle öra sig att vi är ett bra ställe också, inte bara tvingar dem bo med jobbiga höns) och valla in dem varje kväll är de enda tricks jag kan bidra med.

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Hjälp - mina påfåglar rymmer hela tiden!
« Svar #8 skrivet: 04 dec-15 kl 19:47 »
Jag skulle gjort en enorm "hönsgård" åt dem.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Dolvis

  • Inlägg: 712
    • Östergötland
SV: Hjälp - mina påfåglar rymmer hela tiden!
« Svar #9 skrivet: 05 dec-15 kl 11:32 »
Eftersom de flyger så bra måste den ha tak vilket innebär vissa begränsningar. Vår är kanske ca 40 m2 och de lider verkligen när de är instängda där. Jag har mycket mer dåligt samvete över att jag stänger in påfåglarna än hönsen som ändå bara går på en yta så där 10 ggr större än hönsgården när de är lösa.

 

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Hjälp - mina påfåglar rymmer hela tiden!
« Svar #10 skrivet: 07 dec-15 kl 14:07 »
Påfågeln är ju en "vild" fågel som hålls i fångenskap, det ställer lite olika krav på utrymme med mera.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

326 gäster, 3 användare (2 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser