Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Går i burfågelköpar tankar..  (läst 3380 gånger)

pålandet

  • Inlägg: 69
    • Småland
Går i burfågelköpar tankar..
« skrivet: 11 jul-14 kl 09:25 »
Efter att ha haft små kycklingar kvittrande och kacklande på köksbänken nu ett tag så kommer det kännas tomt.
Har vant mig vid ljudet och jag tycker det är trevligt att mötas av ljudet och av sällskapet.
Sakta men säkert har tanken med tamfågel i bur börjat att gro och jag har tittat lite på olika t.ex. undulat,kanariefågel,sparvpapegoja och kakariki men då jag är gammal nybörjare kan man säga (hade undulater för 30 år sedan) så skulle jag behöva lite råd ang de olika sorterna =)

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Går i burfågelköpar tankar..
« Svar #1 skrivet: 11 jul-14 kl 16:15 »
Undulater brukar vara lätta att få tama.. Zebrafinkar är ganska trevliga också...
Fjäderfän och kaniner

MrsB

  • Inlägg: 240
    • Småland
SV: Går i burfågelköpar tankar..
« Svar #2 skrivet: 11 jul-14 kl 17:39 »
Har själv svarthuvade vitbukspapegojor. Har dem inne på vintern i en voljär och ute på sommaren i en annan stor voljär :). Bor man nära grannar är det inte ett lämpligt val. Men de är underbara med alla sina upptåg samt underbart söta. Min dotter hade sparvpapegojor. De var mycket tystare samt mycket tama. När hon var hemma flög de fritt i lägenheten. Underbara fåglar som inte kräver så mycket. Men man skall inte ha en fågel utan ett par. Man får inte ha enbart en papegoja utan man måste ha två enligt en ny lag. Vet inte hur det är med kakariki om de räknas som papegojor. Man får mycket fågel om man har sparvpapegojor. En stor fågel i en liten nätt underbar kropp. Har haft undulater också men en papegoja är så mycket mer. Kanariefågel är enbart en fågel i mina ögon inte en kompis som en sparvpapegoja blir. Vill man enbart ha en fågel i en bur så är kanske valet kanariefågel inte så dumt. En papegoja kräver ju lite annorlunda mat än en kanariefågel. Kan inte leva på enbart frö utan måste ha frukt och grönt också. Min dotters sparvpapegojor åt gärna frukost ihop med henne :).
Undulat, kanariefågel, sparvpapegoja samt kakariki är väldigt olika fåglar så man måste veta vad man skall ha dem till så att säga. Skulle kunna skriva en hel del om detta ämne men råder dig att läsa på noga innan du köper någon som helst fågel så det inte blir fel. Finns så många papegojor som folk har tröttnat på och säljer vidare. Mycket grymt för en papegoja fäster sig väldigt mycket vid sin ägare och far mycket illa av att slussas omkring i olika hem. Kakarikin vet jag inte så mycket om men har hört att den också skall vara trevlig. Som sagt vad läs om de olika fåglarna innan du bestämmer dig. Finns mycket bra läsning på nätet samt många böcker på biblioteket. Lycka till

Feather

  • Inlägg: 24
    • Västerbotten
SV: Går i burfågelköpar tankar..
« Svar #3 skrivet: 08 feb-15 kl 09:14 »
Papegojfåglar är ju klart underbara. Min gamla undulat kunde säga en massa saker och göra mängder med ljud.När man släppte ut henne ur buren så flög hon runt och sa "Hej" till alla. Hälsade man inte tillbaka så testade hon att hälsa med olika röster och tonlägen. Det krävs dock att en hel del tid läggs ned i början, jag hade inte klarat själv att få henne tam. Jag minns att hon bet mig oprovocerat och flög iväg om och om igen (vi valde att aldrig klippa hennes vingar) iofs var jag liten då och när jag blev frustrerad tog en mer undulat-van familjemedlem över och efter några veckor var hon tam och sällskaplig. Hon älskade att sitta nära folks ansikten och göra mysljud. Fantstisk individ. Om hon inte hade speglat sig, då kunde hon bli lite aggressiv.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Går i burfågelköpar tankar..
« Svar #4 skrivet: 10 dec-15 kl 14:28 »
Vaktlar?? Mkt trevliga med goda ägg 😊
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

TL

  • Inlägg: 876
    • Östergötland
SV: Går i burfågelköpar tankar..
« Svar #5 skrivet: 10 dec-15 kl 14:34 »
Kärlekspapegoja  googla påt...
Helt underbara häckar lätt väldigt ömsinta
mot varann o mot folk  :D
Mvh Thomas
lev väl
Livet e hårt grymt orättvist.
Men en kan göra skillnad.

 

Lena III

  • Inlägg: 2752
  • Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
SV: Går i burfågelköpar tankar..
« Svar #6 skrivet: 10 dec-15 kl 22:20 »
Kärlekspapegoja  googla påt...
Helt underbara häckar lätt väldigt ömsinta
mot varann o mot folk  :D
Mvh Thomas

Men låter rejält!
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

346 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser