Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Koka falurödfärg  (läst 1118 gånger)

32995

  • Inlägg: 21
    • Södermanland
Koka falurödfärg
« skrivet: 08 sep-15 kl 20:27 »
Hej!
Jag har försökt koka mindre mängder slamfärg själv som prov inför vårens storkok tänkte jag. Jag har lite problem att skala receptet dock, vanligtvis gäller det för 40-50 liter färg så mängderna blir väldigt små och små skillnader i dosering ger stora skillnader i resultat.
Ett genomgående problem har dock varit att det i färgen blir små prickar (ser ut som och känns som små järnfilspån). Är detta normalt? Har aldrig sett det i fabrikstillverkad färg. Det enda jag kunde komma på själv såhär i efterhand är att jag gjort färgen i en aluminiumkastrull, kan det ha uppstått nån reaktion med järnoxiden?

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Koka falurödfärg
« Svar #1 skrivet: 08 sep-15 kl 22:04 »
Eller kan det vara någon förorening i den järnoxid du använder?

32995

  • Inlägg: 21
    • Södermanland
SV: Koka falurödfärg
« Svar #2 skrivet: 13 sep-15 kl 18:15 »
Eller kan det vara någon förorening i den järnoxid du använder?

Ja, köpte den på Gysinge iochförsig så borde väl kunna lita på den.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Koka falurödfärg
« Svar #3 skrivet: 14 sep-15 kl 20:48 »
Ja, köpte den på Gysinge iochförsig så borde väl kunna lita på den.

Säkert bra kvalitet,  men alla kan få fel på ett parti och skräp kan komma in i produkten på olika vägar.

Har du kollat det torra pigmentet?

Häll på en vit tallrik, sprid ut och kolla efter avvikande korn.

Sikta genom en fin sikt och kolla om det finns några större partiklar som är annorlunda än själva pigmentet.

Eller fråga leverantören, kanske fler haft samma problem.

32995

  • Inlägg: 21
    • Södermanland
SV: Koka falurödfärg
« Svar #4 skrivet: 16 sep-15 kl 22:03 »
@torbjörn & Vitis jag ska följa era råd och kolla! Det slog mig nu att järnvitriolet jag använde var stelnat och kanske sekunda vara men kanske det är ett mer långsökt alternativ..


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

505 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser